ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

معنا و تاریخچه برند اپل
کسب و کار

چه معنایی پشت برند و نام اپل وجود دارد؟

آیا تا به حال پیش نیامده که پس از نگاه کردن به آیفون، آیپد یا مک خود به این فکر فرو بروید که چرا این کمپانی اپل نام دارد؟ آیا معنای خاصی پشت این نام ...

آرش تهرانی
نوشته شده توسط آرش تهرانی | ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۲۱:۰۰

آیا تا به حال پیش نیامده که پس از نگاه کردن به آیفون، آیپد یا مک خود به این فکر فرو بروید که چرا این کمپانی اپل نام دارد؟ آیا معنای خاصی پشت این نام وجود دارد یا اینکه اپل در روزهای آغازین تاسیس به ناچار این نام را انتخاب کرد؟ در ادامه با دیجیاتو همراه باشید تا نگاهی به ماجرا داشته باشیم.

برند اپل بدون شک نام شاخصی در میان رقبایش است و در کنار آن نام‌هایی مانند انویدیا، مایکروسافت، IBM ،AMD، آتاری و هزاران نام دیگر وجود دارند که یا معنایی ندارند و یا اینکه با محصولاتشان چندان مرتبط نیستند. با این حال اپل داستان متفاوتی دارد.

برای یافتن پاسخ پرسش‌هایمان باید به زمانی بازگردیم که Apple Computers Inc توسط دو دوست ترک تحصیل کرده یعنی استیو جابز و استیو وزنیاک در تاریخ یکم آپریل 1976 (1355) تاسیس شد. با استناد به «ان برشرز»، نویسنده کتاب «استیو جابز متفاوت می‌اندیشد» هدف وزنیاک و جابز از تاسیس اپل ساخت کامپیوتری بود که مردم عادی نیز به راحتی از آن در خانه‌ها یا دفاترشان استفاده کنند.

معنا و تاریخچه برند اپل

چه عواملی در انتخاب نام اپل دخیل بودند؟

بدین ترتیب این دو نفر همکاری برای ساخت رایانه‌ای ساده و کوچک را آغاز کردند؛ دستگاهی که هر کسی در هرجای دنیا ‌بتواند در صورت تمایل آن را تهیه و از آن استفاده کند. سرانجام اولین محصول آنها آماده شد و Apple I نام گرفت. اما آیا نام اپل معنای خاصی برای آنها داشت یا آن‌ها احساس خاصی نسبت به این نام داشتند؟ از قرار معلوم لزوما چنین چیزی وجود نداشته است.

در زندگی‌نامه استیو جابز که به قلم «والتر ایزاکسون» نوشته شده، جابز به نویسنده گفته بود که در حال استفاده از یک رژیم غذایی مبتنی بر میوه‌جات بوده و روزی که ایده نام کمپانی به ذهنش رسید، در حال بازگشت از یک باغ سیب بود، موضوعی که در زندگی‌نامه وزنیاک هم تایید شده زیرا در این زمان جابز در خودرویی نشسته بود که وزنیاک پشت فرمان آن بود.

با استناد به این کتاب‌ها، این دو نفر عقیده داشتند که نام اپل «جالب و سرزنده است و در طرف مقابل به هیچ عنوان تهدیدآمیز به نظر نمی‌رسد»، تمام عواملی که برای یک کمپانی متحول‌کننده حوزه رایانه با اهمیت به نظر می‌رسند.

معنا و تاریخچه برند اپل

البته گفتنی است که وزنیاک در بدو امر متقاعد نشده بود تا از این نام استفاده کنند زیرا در آن دوره (و حتی حالا) لیبل «اپل رکوردز» گروه افسانه‌ای «بیتلز» نام بزرگی بود و به عقیده وی راه‌اندازی یک کمپانی با نام مشابه می‌توانست نتایج فاجعه‌باری برای آنها در پی داشته باشد.

در ادامه معلوم شد نگرانی‌های وزنیاک بی‌دلیل نبوده و اپل رکوردز از آنها به دلیل نقض قوانین نمادهای تجاری شکایت کرد. پرونده‌ای که در نهایت با توافق روی پرداخت خسارت به اپل رکوردز پایان یافت.

همچنین بد نیست بدانید به گفته کتاب «محرمانه‌های اپل 2.0» دو استیو قصه ما حتی تلاش کردند تا نام بهتری پیدا کنند، نام‌هایی نظیر Executex یا Matrix Electronics که همخوانی بیشتری با سایر کمپانی‌های این حوزه داشتند.  

در نهایت داستان هرچه که بوده با استناد به کتاب‌ها و اسناد مذکور همچنان اطمینان داریم که هر دو استیو این نام را دوست داشته‌اند، همچنین این نکته را نیز فراموش نکنید که اکنون دیگر نمی‌توانید موقع دیدن یک سیب به محصولات اپل فکر نکنید و این بدان معناست که جابز و وزنیاک گزینه درستی را انتخاب کردند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • ramtin17
    ramtin17 | ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱

    آقا یه مطلبی تو سایت شما بود که به جنگ سامسونگ و اپل در زمان تولید اولین گوشی دو شرکت بود که گویی سامسونگ کپی کرده بود. این مطلب رو من پیدا نکردم البته فکر میکنم برای چند سال پیش بود چگونه میتونم به این مطلب دست پیدا کنم؟ ممنونم

مطالب پیشنهادی