ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

تصویر روز ناسا: خورشیدگرفتگی در آسمان پاتاگونیا

چه اتفاقی برای خورشید افتاده است؟ دو روز پیش، بخش‌هایی از آمریکای جنوبی گرفتگی جزئی خورشید را شاهد بود. در خورشیدگرفتگی‌های جزئی، ماه فقط بخشی از خورشید را می‌پوشاند و هلالی از آن باقی می‌گذارد. ...

ریحانه ولی‌پور
نوشته شده توسط ریحانه ولی‌پور | ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۵:۰۰

چه اتفاقی برای خورشید افتاده است؟ دو روز پیش، بخش‌هایی از آمریکای جنوبی گرفتگی جزئی خورشید را شاهد بود. در خورشیدگرفتگی‌های جزئی، ماه فقط بخشی از خورشید را می‌پوشاند و هلالی از آن باقی می‌گذارد. تصویر امروز ناسا این گرفت جزئی را از بین ابرهای آسمان پاتاگونیا نشان می‌دهد.

گرفتگی‌ها زمانی رخ می‌‌دهد که زمین، ماه و خورشید در فضا تقریبا در یک خط قرار بگیرند. زمانی که ماه بین خورشید و زمین قرار بگیرد و مانع عبور تمام و یا بخشی از نور خورشید شود، سایه‌ای روی زمین می‌اندازد و آسمان آن بخش‌ها خورشیدگرفتگی را تجربه می‌کند.

با اینکه این تصویر خیره‌کننده است و به نظر می‌رسد که نور خورشید به مقدار قابل توجهی کم شده، باید گفت که در واقعیت تغییر بسیار کمی در نور خورشید در آسمان آرژانتین رخ داد. این تصویر با فیلتر مخصوص رصد خورشید ثبت شده تا عبور ماه از مقابل خورشید را بهتر و دقیق‌تر نشان دهد.

چگونه خورشیدگرفتگی‌ها را رصد کنیم؟

احتمالا لازم به یادآوری نیست که خورشیدگرفتگی‌ها را با چشم غیر مسلح و یا عینک دودی نباید مشاهده کرد. این کار به بخشی از قرنیه شما آسیب می‌رساند و احتمالا در آینده‌ای نزدیک یکی از بیماری‌های چشمی را تجربه خواهید کرد. در صورت وقوع خورشیدگرفتگی‌ها حتما از ابزار مناسب برای رصد استفاده کنید تا آسیبی به چشمتان نرسد. اگر با تلسکوپ می‌خواهید رصد کنید، حتما فیلتر مخصوص رصد خورشید شیشه‌ای یا مایلار به اندازه دهانه تلسکوپ خود تهیه کنید.

دو هفته آینده، آسمان آمریکای جنوبی و بخشی از آمریکای شمالی دچار خورشیدگرفتگی کلی می‌شود که زمین، خورشید و ماه در فضا دقیقا در یک خط قرار می‌گیرند و ماه کاملا روی خورشید را می‌پوشاند. در اوج گرفت‌های کلی آسمان به طرز قابل توجهی تاریک می‌شود. در آسمان ایران نیز در ۳ آبان‌ماه امسال خورشیدگرفتگی جزئی شاهد هستیم که بیش از نیمی از خورشید پوشانده می‌شود. برای رصد این خورشیدگرفتگی حتما ابزار مناسب تهیه کنید و مراقبت سلامت خود باشید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی