ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

۳۰۷ هزار میلیارد تومان و 20 برابر میانگین جهانی؛ خسارت سالانه تصادفات خودرو در کشور

حوادث ترافیکی سالانه جان 1.2 میلیون نفر از مردم را در جهان را می گیرد و 50 میلیون نفر را نیز مجروح می کند. ایران از نظر سوانح ترافیکی به عنوان یکی از کشورهای دارای ...

سپهر زنگنه
نوشته شده توسط سپهر زنگنه | ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۲۳:۳۰

حوادث ترافیکی سالانه جان 1.2 میلیون نفر از مردم را در جهان را می گیرد و 50 میلیون نفر را نیز مجروح می کند. ایران از نظر سوانح ترافیکی به عنوان یکی از کشورهای دارای بیشترین موارد تصادف و مرگ و میر معرفی شده است و 20 برابر میانگین جهانی، تلفات جاده ای دارد.
آمار رئیس هیئت مدیره جمعیت طرفداران ایمنی راه‌های کشور، گوشه‌ای از این فاجعه را روایت می‌کند: «میزان تصادفات جاده‌ای در ایران 20 برابر استانداردهای جهانی است و میزان کشته‌های تصادفات جاده‌ای در روز به 45 نفر رسیده که مهم‌ترین عامل آن عامل انسانی و پس از آن تولید بی‌کیفیت خودروهای سواری و ناایمنی جاده‌های کشور است.»

Saipa Pride
بیشتر عامل تصادف‌ها در بخش اتوبوس‌ها، خستگی و خواب آلودگی است و در برخی موارد شاهدیم رانندگان اتوبوس‌ها از راننده کمکی استفاده نمی‌کنند. در کنار اینگونه مشکلات بحث قطعات نامرغوب و گرانی قطعات و وجود نقاط حادثه خیز و خرابی راه هم بر آمار تصادف می‌افزاید.
هم زمان با همین اظهار نظر و مرتبط با موضوع کیفیت پایین خودروها، سردار هادیانفر نیز در سخنانی شدیداللحن از خودروسازان خواست بابت این خودروها از مردم عذرخواهی کنند و در کیفیت ‌بخشی به محصولاتشان تعجیل کنند.
هادیانفر سه‌ شنبه گذشته نیز گفته بود: «هزینه خسارات تصادفات رانندگی در کشور بیش از 8 درصد تولید ناخالص داخلی است.»

قطع تولید پراید
برای این‌ که متوجه شویم میزان تصادفات رانندگی در ایران در مقایسه با کشورهای اروپا چقدر فاجعه‌ آمیز است، به آمارهای بین‌المللی درباره اروپا مراجعه می‌کنیم. ETSC یک سازمان غیر انتفاعی مستقل مستقر در بروکسل است که در حوزه کاهش تصادفات در حمل و نقل در حوزه اروپا فعالیت می‌کند. این سازمان در پایگاه تحلیلی و اطلاع‌رسانی خود آمار خسارات جانی و مالی ناشی از تصادفات جاده در اتحادیه اروپا را منتشر کرده است: «در سال 2020 میلادی 18هزار و 844 نفر در ترافیک جاده‌ای در اتحادیه اروپا جان خود را از دست دادند که 10 هزار و 847 نفر کمتر از سال 2010 و نشان ‌دهنده کاهش 37 درصدی است.»
تعداد جان‌ باختگان در تصادفات جاده‌ای اتحادیه اروپا با 18 هزار نفر در یک‌ سال در حالی است که ما در همین سال (سال1399) طبق آمار پلیس 17 هزار نفر در تصادفاتمان قربانی داده‌ایم. آمار مقایسه‌ای را در جدول ببینید:

مقایسه آمار تلفات رانندگی در ایران و اروپا

رییس پلیس راهور ناجا مقاومت خودروسازان برای اصلاح و ایمن سازی تولیدات خود را یکی از عوامل منجر به تلفات رانندگی و از بین رفتن سرمایه‌های کشور دانست.
سردار هادیانفر، رئیس پلیس راهور، درباره میزان خسارات مالی توضیح داده است: «مطابق گزارش سازمان بهداشت جهانی، عواقب مالی سوانح ترافیکی نیز فراوان بوده و در کشورهای با درآمد کم و متوسط، مرگ‌ و میر ناشی از سوانح ترافیکی، بین دو تا هفت درصد از تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص می‌دهد. تحقیق مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد هزینه‌های اقتصادی و اجتماعی تصادفات رانندگی در کشور ما بالغ بر هشت درصد تولید ناخالص داخلی است. هزینه مذکور برای سال ۹۰  فقط معادل ۵۱۹ هزار میلیارد ریال بوده است.»

تصادف خودرو
هر کشته تصادفات در کشور معادل 5.3 میلیارد تومان برای کشور هزینه دربردارد. سالانه بیش از ۳۰۰ هزار نفر در تصادفات رانندگی در کشور مجروح‌ می‌شوند. اگر تنها پنج درصد از تصادفات منجر به معلولیت سرنشینان شود، میانگین سالی ۱۵ تا ۲۰ هزار معلول حرکتی به جمعیت کشور اضافه می‌شود. طبق تحقیق مرکز پژوهش‌های مجلس، هزینه‌های اقتصادی و اجتماعی تصادفات رانندگی در کشور بالغ بر 8 درصد تولید ناخالص داخلی است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • ham3da
    ham3da | ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۱

    خیلی تأسف داره. باید کیفیت خودرو و جاده‌ها تأمین بشه و روی فرهنگ رانندگی صحیح کار بشه.

مطالب پیشنهادی