ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

بحران شن
علمی

بحران جدید: منابع شن روی زمین به شکل نگران‌کننده‌ای درحال تمام شدن است

برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد «UNEP» ضمن هشدار نسبت به مصرف غیرقابل کنترل منابع شن و ماسه اعلام کرد این منابع در جهان رو به اتمام است و باید برای بحران شن چاره اندیشید. ...

مرضیه فرجی
نوشته شده توسط مرضیه فرجی | ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۹:۰۰

برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد «UNEP» ضمن هشدار نسبت به مصرف غیرقابل کنترل منابع شن و ماسه اعلام کرد این منابع در جهان رو به اتمام است و باید برای بحران شن چاره اندیشید.

هفته گذشته، برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد «UNEP» مستقر در «کنیا» گزارش جدیدی با توصیه‌هایی برای اجتناب از بحران کمبود شن منتشر کرد. UNEP پیش در ادامه گزارش‌های ارائه شده در سال 2019 مبنی بر بحران شن گفت: « متاسفانه بحران شن را نادیده گرفته می‌شود.»

«پاسکال پدوزی» نماینده سازمان ملل متحد گفت: « برای دستیابی به توسعه پایدار باید شیوه تولید، ساخت و مصرف را به شدت تغییر دهیم. منابع شن و ماسه در زمین بی‌نهایت نیست. اگر استخراج و استفاده از شن و ماسه را مدیریت کنیم، از یک بحران جهانی جلوگیری خواهیم کرد.»

به نظر می‌رسد شن در همه جا وجود دارد – زیر پاهای ما، در دیوارها، در کنار دریا و ... اما به تمام عناصری که برای ساخت‌ آن‌ها به شن نیاز داریم، فکر کرده‌اید؟ شیشه، بتن، ماسه و حتی دستگاه تلفن! به گزارش «NPR» در سال 2017 انسان‌ها حتی جنگل و زمین‌های کشاورزی را برای رسیدن به شن و ماسه بیشتر گسترش می‌دهند.

بحران شن

شن به صورت طبیعی طی هزاران سال در فرآیند رسیدن سنگ‌ها از کوه به روخانه شکل می‌گیرند. شن و ماسه با جلوگیری از طوفان، تضمین سلامت زیستگاه‌های طبیعی و محافظت از فرسایش زمین، نقشی حیاتی در محیط‌زیست دارند.

دنیای شن و ماسه، دنیایی غیرقابل تنظیم است و بنابراین زمانی که شن و ماسه از مناطق خاص استخراج می‌شود، تنوع زیستی را مختل کرده و خطرات محیط‌زیستی را افزایش می‌دهد.

UNEP در تلاش است تا با وضع قوانین بین‌المللی کشورها را مجبور به استفاده کمتر از شن و ماسه کند تا به نوعی بحران شن و ماسه مدیریت شود. در این حالت، سنگ خرد شده و مواد ساخت و ساز بازیافتی یا سنگ معدن جایگزین شن و ماسه خواهند شد.

UNEP در بیانیه خود گفت: « شن و ماسه در ظاهر ناچیز و کم‌اهمیت به نظر می‌آیند اما باید بدانیم دنیای ما بر پایه شن و ماسه ساخته می‌شود و تلاش برای رفع بحران شن امری حیاتی است.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
مطالب پیشنهادی