ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تپ اختر فراکهکشانی
علمی

تلسکوپ Sunglasses درخشان‌ترین تپ اختر فراکهکشانی کشف شده را نشان می‌دهد

تپ اختر فراکهکشانی نوعی ستاره نوترونی است که پرتوهایی از تابش را از قطب‌های خود ساطع می‌کند. هنگامی که این پرتوها به زمین می‌رسند، شاهد پالس‌های نوری خواهیم بود که به سرعت چشمک می‌زنند – ...

مرضیه فرجی
نوشته شده توسط مرضیه فرجی | ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۵:۳۰

تپ اختر فراکهکشانی نوعی ستاره نوترونی است که پرتوهایی از تابش را از قطب‌های خود ساطع می‌کند. هنگامی که این پرتوها به زمین می‌رسند، شاهد پالس‌های نوری خواهیم بود که به سرعت چشمک می‌زنند – معمولا فقط چند ثانیه یا میلی‌ثانیه طول می‌کشد.

تپ اختر تازه کشف شده با نام «PSR J0523−7125»  سه بار در ثانیه چشمک می‌زند و در ابر ماژلانی بزرگ – یک کهکشان کوتوله که به دور کهکشان راه شیری می‌چرخد – قرار دارد.

این تپ اختر فراکهکشانی حدود ده برابر درخشان‌تر از هر تپ اختر دیگری است که تاکنون در فضایی خارج از راه شیری کشف شده است – به نوعی می‌توان آن را در لیست درخشان‌ترین تپ اخترهای کشف شده قرار داد.

اما اگر این تپ اختر انقدر روشن است، چرا تاکنون کشف نشده بود؟ محققان می‌گویند این تپ اختر یک ویژگی غیرمعمول دارد که به آن کمک می‌کند تا پنهان بماند – به عبارت دیگر، تشخیص پرتوهای آن به عنوان یک تپ اختر دشوار باشد.

تپ اختر فراکهکشانی

این تپ اختر با استفاده از تلسکوپ «ASKAP» در استرالیا کشف شد که از نوعی فیلتر مخصوص با نام «Sunglasses» استفاده می‌کند. تپ اخترها به لطف میدان مغناطیسی شدید خود، پرتوهای نور قطبیده شده تابش می‌کنند که نمی‌توان تفاوت آن از نور معمولی را به راحتی توسط هر ابزار نجومی تشخیص داد. با این‌حال، فیلتر نصب شده بر روی ماهواره ASKAP موفق به تشخیص این تفاوت و کشف تپ اختر فراکهکشانی شد.

محققان در حین مطالعه داده‌های این تلسکوپ، متوجه وجود جسمی بسیار قطبی شده در ابر ماژلانی شدند که در طی چند ماه گذشته تغییراتی در روشنایی داشته است. مشاهدات بعدی با ابزارهای دیگر، هیچ جسمی را در طول موج‌های اشعه ایکس، مادون قرمز یا مرئی نشان داد اما درنهایت تلسکوپ «MeerKAT» در آفریقای جنوبی آن را به عنوان یک تپ اختر غیرمعمولی تائید کرد و پس از آن فیلتر Sunglasses آن را به عنوان درخشان‌ترین تپ اختر فراکهکشانی ثبت کرد.

پروفسور «تارا مورفی» نویسنده اصلی این مطالعه گفت: « ما انتظار داریم که تپ اخترهای بیشتری را با استفاده از این تکنیک استفاده کنیم. این اولین باری است که توانستیم قطبش یک تپ اختر را به روشی منظم شناسایی کینم. این تپ اختر علیرغم درخشش بسیار زیاد، تاکنون شناسایی نشده بود.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی