ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

حباب فناوری
تکنولوژی

سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیر: حباب فناوری هرگز نخواهد ترکید

سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیر زنگ خطر را برای حباب فناوری به صدا در می‌آورند. در کنفرانس‌های شیک و مجللی که برپا می‌شوند، سرمایه‌گذاران در مورد کاهش ارزش شرکت‌های تازه تاسیس صحبت می‌کنند، در «CNBC» آن‌ها از فقدان ...

مرضیه فرجی
نوشته شده توسط مرضیه فرجی | ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۶:۰۰

سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیر زنگ خطر را برای حباب فناوری به صدا در می‌آورند.

در کنفرانس‌های شیک و مجللی که برپا می‌شوند، سرمایه‌گذاران در مورد کاهش ارزش شرکت‌های تازه تاسیس صحبت می‌کنند، در «CNBC» آن‌ها از فقدان عرضه اولیه عمومی ابراز تاسف می‌کنند و در توییتر نسبت به یک رکود در آینده هشدار می‌دهند.

این یک سیاست آشناست. در دهه گذشته، چنین هشدارهایی به‌طور مکرر به شرکت‌های نوپا داده شده است. حباب فناوری روز به روز بزرگتر می‌شود و سرمایه‌گذاران و مفسران با الهام از آنچه برای «دات کام» در سال 1999 رخ داد، احتیاط پیشه می‌کنند.

پیام‌ آن‌ها همیشه ردی از ترس و نگرانی دارد: دوران رونق رو به پایان است و باید برای روزهای سخت دست و پنجه نرم کنیم. اما آیا واقعا حباب فناوری می‌ترکد؟

این درحالی است که هربار پول بیشتری روانه بازار فناوری می‌شود و به جای فروپاشی، حباب بزرگ و بزرگ‌تر می‌شود.

حباب فناوری
پ

هشدارهای امروز در زمینه سرمایه‌گذاری، با هشدارهای دهه قبل متفاوت است. سرمایه‌گذاران مفهوم «حباب» را مطرح می‌کنند، اما به «تنظیم مجدد بازار»، «بازگشت به شرایط سابق» و «افزایش انعطاف بازار» نیز اشاره می‌کنند.

مردمی که زمانی خواستار احتیاط بودند، از اشتباه کردن خسته شده‌اند و نسبت به تمام هشدارها بی‌تفاوت هستند. هربار که زنگ خطر به صدا درمی‌آید، مردم پول بیشتری را به سمت حوزه فناوری سرازیر می‌کنند.

در گذشته یک شوخی درمیان سرمایه‌گذاران رواج داشت که میگفت: «این بار فرق می‌کند!» اما اکنون مردم آن را باور کرده‌اند. امروزه زندگی ما با فناوری گره محکمی خورده است. این حوزه در دهه گذشته رونق فراوانی داشته و هربار پول بیشتری را در جیب سرمایه‌گذاران تلنبار کرده است. پس آیا می‌توان گفت این بار واقعا فرق دارد؟

برخی بر این باورند که شرایط کنونی بازار فناوری، تنها سبب پیشرفت آن می‌شود. بدون آن همه توجه و هیجان چگونه می‌توان سرمایه‌گذاران را متقاعد کرد تا در استارت‌آپ‌های کلان سرمایه‌گذاری کنند؟ رویای تحقق یافته این استارت‌آپ‌ها به واقعیت می‌پیوندد و فناوری هر روز پیشرفت می‌کند.

هرچند بسیاری از افرادی که در تلاش برای پیشرفت فناوری هستند، به فکر جیب خود هستند و ناخودآگاه سبب بزرگی حباب فناوری می‌شوند، اما یک برد دوجانبه است.

اقتصاددانان چندین دهه است که از ترکیدن آنی این حباب صحبت می‌کنند اما نه تنها رکورد قریب‌الوقوعی مشاهده نشده است، بلکه این حوزه با سرعت سرسام‌آوری رو به پیشرفت است و به استارت‌آپ‌های کوچک و بزرگ جان می‌بخشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی