ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

جهش ژنتیکی
علمی

تحقیق جدید: تغییر ژنتیکی کوچکی در DNA، ‌انسان را بیشتر مستعد ابتلا به سرطان کرده است

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که جهش ژنتیکی کوچکی در DNA و در ژن سرکوب‌کننده تومورهای سرطانی، باعث شده انسان‌‌ها بیشتر از سایر پستانداران مستعد ابتلا به سرطان شوند. محققان حدس می‌زنند این تغییر در جهت ...

مرضیه فرجی
نوشته شده توسط مرضیه فرجی | ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۲:۳۰

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که جهش ژنتیکی کوچکی در DNA و در ژن سرکوب‌کننده تومورهای سرطانی، باعث شده انسان‌‌ها بیشتر از سایر پستانداران مستعد ابتلا به سرطان شوند. محققان حدس می‌زنند این تغییر در جهت افزایش باروری انسان بوده اما به قیمت افزایش ابتلا به سرطان تمام شده است.

سرطان در پستانداران نسبتا نادر است. به عنوان مثال، کالبد شکافی 971 پستاندار غیرانسان پس از مرگ در باغ وحش «فیلادلفیا» از سال‌های 1901 تا 1932 نشان داد که تنها هشت مورد از آن‌ها تومور سرطانی داشتند.

«کریستین یاکوبوزیو» و همکارانش در مرکز سرطان‌شناسی «مموریال» در نیویورک برای اینکه بدانند چرا ما بیشتر از سایر پستانداران مستعد سرطان هستیم، صدها ژن را میان انسان و 12 گونه موجود نخستین غیرانسانی مورد بررسی قرار دادند.

آن‌ها کشف کردند نسخه کمی متفاوت از ژنی به نام «BRCA2» در بدن ما تکامل یافته است. BRCA2 به عنوان یک ژن سرکوب‌کننده تومور شناخته می‌شود زیرا در ترمیم DNA نقش دارد. با این‌حال، محققان دریافتند یک جهش ژنتیکی در DNA ژن BRCA2 در انسان سبب شد تا کارایی این ژن در سرکوب تومور تا 20% کاهش یابد و همین موضوع می‌تواند نرخ بالای سرطان در انسان را توضیح دهد.

جهش ژنتیکی

این یافته به اطلاعات ما در مورد نقش BRCA2 در تحقیقات مرتبط با سرطان می‌افزاید. به عنوان مثال، ما می‌دانیم افرادی با انواع خاصی از ژن BRCA2 که فعالیت‌های ترمیم تومور کمتری دارند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان‌هایی مانند سرطان سینه و تخمدان هستند.

یاکوبوزیو می‌گوید: «در این مرحله نمی‌دانیم چرا BRCA2 در انسان نسبت به سایر موجودات نخستین کمتر فعال شده است. یکی از احتمالات این است که کاهش فعالیت BRCA2 در راستای افزایش باروری بوده است. تحقیقات نشان داده است زنان با فعالیت BRCA2 کمتر، نرخ بارداری بیشتری دارند.»

وی ادامه داد: «اگر این چنین باشد، افزایش باروری در انسان به قیمت افزایش ابتلا به سرطان تمام شده است.»

کشف اینکه یک جهش ژنتیکی در ژن BRCA2 می‌تواند عامل اصلی ابتلای انسان به سرطان باشد، ممکن است به کشف درمان‌های جدید برای این بیماری منجر شود. اگر چه تغییر ژن در انسان بسیار غیرممکن و سخت به نظر می‌رسد، اما از لحاظ تئوری می‌توان ژن BRCA2 را بازنویسی کرد تا بیشتر شبیه به نسخه‌های غیرانسانی شود و میزان ابتلا به سرطان کاهش یابد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی