ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

پهپاد
تکنولوژی

پرواز موفقیت‌آمیز پهپادها در جنگلی با موانع مختلف برای اولین بار [تماشا کنید]

محققان دانشگاه ججیانگ چین، در آزمایش جدیدی موفق شدند تا 10 پهپاد را در یکی از جنگل‌های پر از بامبو و موانع متعدد به پرواز دربیاورند. پهپادها موفق شدند تا راه خود را از بین ...

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۲۱:۳۰

محققان دانشگاه ججیانگ چین، در آزمایش جدیدی موفق شدند تا 10 پهپاد را در یکی از جنگل‌های پر از بامبو و موانع متعدد به پرواز دربیاورند. پهپادها موفق شدند تا راه خود را از بین شاخه‌های بهم‌ریخته، بوته‌ها و زمین ناهموار تشخیص داده و به صورت کاملا مستقل، بهترین مسیر ممکن برای پرواز را طی کنند.

«انریکا سوریا» متخصص رباتیک در موسسه فناوری فدرال لوزان سوئیس که در این پژوهش نقشی نداشته توضیح می‌دهد:

«پرواز گروهی پهپادها در گذشته هم آزمایش شده است، اما یا در محیط‌های باز و بدون مانع بوده یا مکان موانع برای آن‌ها از قبل مشخص شده بوده. این اولین باری است که دسته‌ای از پهپادها با موفقیت در طبیعت و محیط غیرسازمان یافته پرواز می‌کنند.»

پهپادهای دانشمندان چینی که به اندازه کف دست هستند، با دوربین‌های تشخیص عمق، سنسورهای ارتفاع‌سنج و کامپیوتر خود، دقیقا برای همین هدف و پیدا کردن مسیر خود در بین موانع ساخته شده است. بزرگترین پیشرفت محققان در این پژوهش جدید، استفاده از یک الگوریتم هوشمندانه بوده که از برخورد آن‌ها با موانع جلوگیری می‌کند و از سویی دیگر نوعی هماهنگی گروهی بین آن‌ها تشکیل می‌دهد.

موارد استفاده پرواز گروهی پهپاد

پهپاد

با توجه به اینکه پهپادها به هیچ زیرساختی مانند GPS وابسته نیستند، حتی در هنگام انبوهی از بلایای طبیعی نیز می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. به عنوان مثال، می‌توان آن‌ها را به مناطق زلزله زده ارسال کرد تا مناطق آسیب دیده را به صورت کامل بررسی کنند. هرچند در این شرایط، می‌توان از یک پهپاد هم استفاده کرد، اما استفاده از آن‌ها به صورت گروهی، به خصوص با توجه به محدودیت زمان پرواز، قطعا کارآمدتر خواهد بود.

از دیگر کاربردهای احتمالی آن‌ها در آینده می‌توان به حمل و جابجایی اجسام سنگین اشاره کرد.

در نهایت، سوریا اعتقاد دارد که احتمال چند سال دیگر شاهد استفاده از چنین پهپاد‌هایی برای انجام کارهای واقعی باشیم. با این حال، ابتدا آن‌ها با در محیط‌هایی مانند شهرها آزمایش شوند که در آن‌ها دائما با انسان‌ها و وسایل نقلیه مواجه هستند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • expire expre
    expire expre | ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱

    و قصد حقیقی و استفاده ای که براش ساخته شدند نظامی هست

مطالب پیشنهادی