ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ماه
علمی

اگر ماه ناپدید شود چه اتفاقی می‌افتد؟

همه ما به دیدن ماه در آسمان شب عادت داریم و آن را امری عادی می‌دانیم. اما این کره کوچک چه تاثیری بر حیات زمین دارد؟ اگر ماه ناپدید شود، چه بر اثر موجودات زنده ...

مرضیه فرجی
نوشته شده توسط مرضیه فرجی | ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۲۳:۳۰

همه ما به دیدن ماه در آسمان شب عادت داریم و آن را امری عادی می‌دانیم. اما این کره کوچک چه تاثیری بر حیات زمین دارد؟ اگر ماه ناپدید شود، چه بر اثر موجودات زنده در دریاها و خشکی می‌آید؟

درخشش یک ماه کامل محیطی آرام و زیبا را فراهم می‌کند که بسیار مجذوب‌کننده است. مردم باستان از ماه به عنوان ساعت و تقویم استفاده می‌کردند. «آناکساگوراس» فیلسوف یونانی قرن پنجم به دلیل طرح این نظریه که ماه یک شی است و نه یک خدا، دستگیر و تبعید شد. در قرن سیزدهم «راجر بیکن» فیلسوف معروف انگلیسی و راهب «فرانسیسکن» فکر می‌کرد پرتوهای ماه سبب تبخیر آب دریاها می‌شود.

در سال 2020، ژئوفیزیکدان سیاره‌ای از مرکز هوافضای آلمان و دانشگاه «مونستر» محاسبات جدیدی انجام داد تا نحوه شکل‌گیری قمر زمین در حدود 4 میلیارد سال پیش را توضیح دهد.

ماه به‌طور متوسط 238855 مایل از زمین فاصله دارد و نزدیکترین جرم آسمانی به سیاره ماست. قطر این کره را می‌توان به صورت تقریبی 2159 مایل دانست. به عبارت دیگر، ماه تقریبا یک چهارم زمین است. این نسبت 1 به 4 سبب می‌شود تا زمین به راحتی بر روی قمر خود از لحاظ گرانشی تاثیر بگذارد. اما اگر ماه ناگهان ناپدید شود، چه اتفاقی در سطح زمین می‌افتد؟

هنگامی که ماه از آسمان محو شد، افرادی که در نزدیکی اقیانوس‌ها زندگی می‌کنند شاهد تغییرات فوری در جزر و مد خواهند بود – این تغییرات با سرعت دوبرابر پیشین رخ خواهد داد. تغییر جزر و مد به‌طور چشمگیری بر اکوسیستم‌های در امتداد خط ساحلی تاثیر می‌گذارد. موجوداتی مانند خرچنگ‌ها، صدف‌ها و ستاره‌های دریایی به سرعت رو به انقراض خواهند رفت.

اگر ماه ناپدید شود

جانوران در خشکی نیز از این تغییر تاثیر می‌پذیرند – به ویژه آن‌هایی که برای شکار در شب به نور ماه وابسته هستند. این دسته از حیوانات در تاریکی قادر به یافتن غذا نیستند و پس از مدتی از گرسنگی خواهند مرد. از آنجایی که تمام اکوسیستم‌های زمین به یکدیگر مرتبط و متکی هستند، یک واکنش زنجیره‌ای که با انقراض حیات دریایی در ساحل آغاز می‌شود، منجر به مبارزه بشر برای بقا می‌شود.

علم نجوم بیان می‌کند زمین پس از حذف گرانش ماه روی محور خود تا 23.5 درجه – به صورت میانگین - کج می‌شود. همین مسئله بر روی فصول زمین و تغییرات آب و هوا تاثیر می‌گذارد. دانشمندان پیش‌بینی می‌کنند همین مسئله در بلند مدت سبب بروز عصر یخبندان می‌شود.

از سوی دیگر، انسان‌ها برای کاشت و برداشت محصولات خود به فصول و اقلیم متکی هستند. حذف آن‌ها الگوهای ایجاد شده در طی هزاران سال در تولید غذا را مختل می‌کند و درنهایت، حیات در زمین را با مشکل روبرو می‌سازد.

اگر ماه ناپدید شود، زندگی بر روی زمین به پایان می‌رسد و همه آن چه تاکنون روی زمین ساخته‌ایم را از دست خواهیم داد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی