ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

تصویر روز ناسا: گازها و ستاره‌های درخشان سحابی NGC 3572

این منظره کیهانی از گاز و غبار درخشان به همراه ستاره‌های جوان در واقع سحابی NGC 3572 است. این سحابی زیبای نشری در دورترین نقاط نیمکره شمالی آسمان و در مرز نیمکره جنوبی آسمان و ...

ریحانه ولی‌پور
نوشته شده توسط ریحانه ولی‌پور | ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۶:۰۰

این منظره کیهانی از گاز و غبار درخشان به همراه ستاره‌های جوان در واقع سحابی NGC 3572 است. این سحابی زیبای نشری در دورترین نقاط نیمکره شمالی آسمان و در مرز نیمکره جنوبی آسمان و در محدوده صورت فلکی شاه‌تخته یا کارینا (Carina constellation) قرار دارد.

ستاره‌های این سحابی در بالای مرکز این منظره جمع شده است که تقریبا در محدوده صد سال نوری سحابی NGC 3572 گسترش پیدا می‌کند. این سحابی در فاصله ۹ هزار سال نوری از ما قرار دارد.

گرد و غبار میان‌ستاره‌ای درخشان در این تصویر بخشی از ابر مولکولی است که محل تولد ستاره‌های این خوشه ستاره‌ای است. مواد چگال درون این سحابی با بادهای ستاره‌ای در این محدوده پخش شده است و ستاره‌های جوان با انرژی بیشتری این ابرها را از خود دور می‌کنند.

تولد ستاره‌ها در NGC 3572

به نظر می‌رسد که همچنان فرایند تولد ستاره‌ها در بخش‌هایی از ابر مولکولی NGC 3572 وجود دارد؛ تقریبا مشابه ابرهای بچه قورباغه شکل سحابی IC 410 که به چشم منجمان نیمکره شمالی آشناتر است.

منجمان احتمال می‌دهند که تا صدها میلیون سال دیگر هیچ ابر و ستاره‌ای این سحابی باقی نماند. از آنجایی که نیروی گرانشی و انفجارهای ابرنواختری در سحابی NGC 3572، مثل بقیه سحابی‌ها رخ می‌دهد، گاز و ستاره‌های داخل این سحابی پس از مدتی از بین می‌روند و باقی نمی‌مانند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی