ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

این گجت پوشیدنی وضعیت سلامت گیاهان را بررسی می‌کند [تماشا کنید]

محققان انجمن شیمی آمریکا گجت پوشیدنی جالبی اختراع کرده‌اند که با ارائه اطلاعات و داده‌هایی، کاربران را از وضعیت سلامتی گیاهان خود مطلع می‌کنند. با استفاده از این گجت می‌توان متوجه شد که گیاهان چه ...

نیما جلالی
نوشته شده توسط نیما جلالی | ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۲۱:۳۰

محققان انجمن شیمی آمریکا گجت پوشیدنی جالبی اختراع کرده‌اند که با ارائه اطلاعات و داده‌هایی، کاربران را از وضعیت سلامتی گیاهان خود مطلع می‌کنند. با استفاده از این گجت می‌توان متوجه شد که گیاهان چه زمانی به رسیدگی و آبیاری نیاز دارند.

گجت پوشیدنی که مخصوص گیاهان است

محققان انجمن شیمی آمریکا گجت پوشیدنی را توسعه داده‌اند که مخصوص گیاهان در نظر گرفته شده و می‌تواند فراوانی مواد مورد نیاز گیاهان را تجزیه و تحلیل کند. سپس گجت، این اطلاعات را به گوشی کاربران منتقل می‌کند تا بتوانند وضعیت سلامتی گیاه خود را بررسی کنند.

این گجت را می‌توان روی برگ‌های گیاه قرار داد. این قابلیت به باغداران و کشاورزان این اجازه را می‌دهد تا بتوانند از راه دور از وضعیت سلامتی گیاهان خود مطلع شوند. این اطلاعات به مصرف‌کنندگان نشان می‌دهد که آیا خطری گیاه را تهدید می‌کند یا خیر. نمودار میزان آب موجود در برگ گیاه به کاربر اطلاع می‌دهد که چه زمانی برای برای آبیاری مناسب است.

نکته قابل توجه دیگر اینکه، نسبت به نمونه‌های پیشین، دقت این گجت بیشتر شده است. محققان برای ساخت الکترودهای مناسب قرارگیری روی سطح برگ گیاهان، تحقیق کردند و به یک ترکیب مناسب دست یافتند. این ترکیب از یک سو دارای فلز نیکل بود و از سوی دیگر، شامل کاغذی نیمه‌سوخته با یک لایه پوشش مومی می‌شد.

در نهایت مشخص شد که نمونه فلزی کاربردی‌تر و بهتر عمل می‌کند؛ چرا که دقت عمل آن‌ها بیشتر است و استحکام بیشتری نیز دارند. در نهایت با استفاده از این قابلیت، یک گجت پوشیدنی مخصوص گیاهان طراحی شد که توانایی انتقال اطلاعات مورد نیاز را داشت.

دانشمندان حالا قصد دارند، دستگاه را در باغ‌ها و فضای باز آزمایش کنند، تا بتوانند مشخص کنند گیاهان چه زمانی به آبیاری نیاز دارند و به طور بالقوه باعت صرفه‌جویی در منابع و افزایش عملکرد شوند.

می‌توان انتظار داشت که هرچه زودتر تولید انبوه این محصول با قیمت مناسب آغاز شود تا از ایجاد آسیب‌های بیشتر در کشاورزی جلوگیری شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی