ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

چین می‌خواهد تا دو سال آینده کامپیوترهای خارجی را از سازمان‌های دولتی حذف کند

حکومت چین به سازمان‌های مرکزی دولت و شرکت‌های تحت حمایت خود دستور داده تا ظرف 2 سال آینده کامپیوترهای دارای برند خارجی را با محصولات داخلی جایگزین کنند. دستوری که تهاجمی‌ترین تلاش این کشور برای ...

آرش تهرانی
نوشته شده توسط آرش تهرانی | ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۷:۰۰

حکومت چین به سازمان‌های مرکزی دولت و شرکت‌های تحت حمایت خود دستور داده تا ظرف 2 سال آینده کامپیوترهای دارای برند خارجی را با محصولات داخلی جایگزین کنند. دستوری که تهاجمی‌ترین تلاش این کشور برای پاک کردن سازمان‌های حساس از فناوری‌های خارجی به شمار می‌رود.

به تایید یکی از منابع آگاه که خواسته نامش فاش نشود، دستور مذکور پس از تعطیلات یک هفته‌ای ماه مه به کارکنان موسسات چینی ابلاغ شد و پس از اجرایی شدن آن، تنها در سطح دولتی 50 میلیون رایانه جایگزین می‌شود.    

گفتنی است که این تصمیم در پی کارزار یک دهه‌ای چین جهت جایگزینی فناوری‌های وارداتی با نمونه‌های مشابه داخلی اتخاذ شده است؛ تلاشی که برای کاهش وابستگی ژئوپلتیک به کشورهایی نظیر آمریکا صورت می‌گیرد.

البته تبعات این دستور به ضرر کمپانی‌هایی چون اچ‌پی و Dell تمام می‌شود که فروشندگان اصلی در بازار بودند، تا جایی که روز جمعه ارزش سهام این شرکت‌ها در بورس نیویورک پس از ابلاغ دستور مذکور با افتی 2.5 درصدی مواجه شدند.

دستور جایگزینی رایانه‌های خارجی در موسسات دولتی چین

این در حالی است که در نمودار بالا می‌بینیم همین خبر موجب جهش چشمگیر ارزش سهام کمپانی‌های چینی شده است.

تصمیم دولت چین چه تبعات دیگری در پی دارد؟

از سوی دیگر پروژه جایگزینی کامپیوترها در چین نمایانگر نگرانی‌های فزاینده پکن در خصوص امنیت اطلاعات و حمایت از محصولات داخلی مانند لنوو، هواوی و Inspur است. این درحالیست که شرکت‌های چینی کینگ‌سافت و استاندارد سافت‌ور همین حالا نیز برای مایکروسافت و ادوبی قد علم کرده‌اند.

«نیتن نایدو»، تحلیلگر بلومبرگ عقیده دارد که دستور اخیر دولت چین می‌تواند به افزایش فروش چشمگیر لنوو منتهی شود، البته که این کمپانی بزرگ‌ترین تولید‌کننده رایانه در چین است اما همچنان به تراشه‌های ساخت آمریکا نیاز دارد، به همین خاطر خط تولید تراشه خود را راه‌اندازی و حداقل در 15 تیم طراحی مدار‌های الکترونیکی سرمایه‌گذاری کرده است.

لازم به ذکر است طرح جایگزینی محصولات وارداتی که از حدود ده سال پیش در چین آغاز شده، با عرض اندام محصولات داخلی این کشور مانند لنوو و Inspur در بازارهای جهانی و مطرح شدن آنها شتاب بیشتری به خود گرفته است.

در پایان باید گفت که این حکم حکومتی احتمالا تنها شامل برندهای رایانه و نرم‌افزار خواهد بود و اجزایی مانند ریزپردازنده‌ها که جایگزینی آنها دشوار است را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی