ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

پردازنده‌های نسل چهاردهم اینتل احتمالا با لیتوگرافی 5 نانومتری TSMC تولید می‌شوند

منابع صنعتی توضیح می‌دهند که اینتل ممکن است تغییرات عمده‌ای در معماری تراشه‌های Meteor Lake یا نسل چهاردهم Core ایجاد کند و برای ساخت آن‌ها از لیتوگرافی 5 نانومتری TSMC بهره ببرد. گفته می‌شود این ...

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۲۱:۳۰

منابع صنعتی توضیح می‌دهند که اینتل ممکن است تغییرات عمده‌ای در معماری تراشه‌های Meteor Lake یا نسل چهاردهم Core ایجاد کند و برای ساخت آن‌ها از لیتوگرافی 5 نانومتری TSMC بهره ببرد. گفته می‌شود این تغییر می‌تواند باعث برتری تولیدکننده آمریکایی نسبت به رقبایی مانند اپل شود.

همانطور که دیجی‌تایمز در گزارش جدید خود توضیح می‌دهد، اینتل ممکن است برای پردازنده‌های نسل چهارده خود، فرآیند ساخت 7 نانومتری‌اش را کنار بگذارد و از لیتوگرافی 5 نانومتری شرکت TSMC استفاده کند.

Meteor Lake چهاردهمین نسل پردازنده‌های اینتل محسوب می‌شود که قرار است سال 2023 و پس از Raptor Lake به بازار عرضه شوند. همچنین اولین نسل تراشه‌های اینتل خواهند بود که دارای طراحی چند تراشه‌ای هستند و یک پردازنده، یک پردازشگر گرافیکی و چیپ‌های اتصال را در یک مجموعه پیشرفته با عنوان «Intel Foveros» ترکیب می‌کند.

اینتل

در گزارش‌های قبلی گفته شده بود که این شرکت در حال توسعه تراشه‌های جدیدش با استفاده از فرآیند 7 نانومتری خود است که «Intel 4» نامیده می‌شود. به گفته «پت گلسینگر»، مدیر عامل اینتل تولید این پردازنده‌ها به خوبی پیش رفته و تاکنون موفق به اجرا ویندوز و لینوکس بوده‌اند.

برتری لیتوگرافی TSMC نسبت به اینتل

با وجود این اطمینان نسبت به اینتل 4، حالا در گزارش جدید آمده است که این شرکت قصد دارد از فرآیند 5 نانومتری TSMC استفاده کند. پیش از این قرار بود برای ساخت کارت گرافیک یکپارچه از فرآیند 5 نانومتری استفاده شود اما اکنون ممکن است برای تولید کل تراشه Meteor Lake از آن استفاده شود.

اینتل

مطمئنا استفاده از گره 5 نانومتری TSMC تاثیر زیادی روی عملکرد تراشه‌های اینتل و در نهایت تجربه کاربر نهایی خواهد گذاشت و آن را بهبود می‌بخشد. از سویی دیگر، دسترسی مشتریان به پردازنده‌های جدید با قیمت‌های مقرون‌به‌صرفه فراهم می‌شود.

نکته قابل توجه اینکه برای تولید دیگر تراشه‌های مشابه Meteor Lake نیز از فرآیند 5 نانومتری TSMC استفاده شده است. تراشه‌های موفقی مانند سری M1 اپل و M1 اولترا که در مک استودیو یافت می‌شود، همگی بر اساس این لیتوگرافی ساخته شده‌اند. با این وجود، اینتل می‌تواند در آینده رقابت جدی‌تر با اپل در بازار پردازنده داشته باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی