ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

خرید خودرو در بورس با هر کد سجامی امکان پذیر خواهد بود

عرضه خودرو در بورس کالا گامی بسیار مهم است که اگر شامل تمام محصول‌های خودروسازها شود، می‌تواند حرکتی بزرگ برای حذف قرعه ‌کشی باشد. اگر ورود خودروسازان به بورس کالا محقق شود و اجازه فروش محصولات ...

سپهر زنگنه
نوشته شده توسط سپهر زنگنه | ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۸:۱۵

عرضه خودرو در بورس کالا گامی بسیار مهم است که اگر شامل تمام محصول‌های خودروسازها شود، می‌تواند حرکتی بزرگ برای حذف قرعه ‌کشی باشد. اگر ورود خودروسازان به بورس کالا محقق شود و اجازه فروش محصولات خود را با قیمت واقعی داشته باشند، پتانسیل‌های این صنعت رشد کرده، قیمت‌ها واقعی شده و شاهد احیای صنعت خودرو خواهیم بود.
محمد حسنی سعدی سخنگوی بورس کالا در مورد ورود خودروسازان به بورس کالا به خصوص عرضه خودرو شاهین و کارا در بورس کالا اعلام کرد: «از زمانی که بورس کالا برای عرضه خودرو‌ها اعلام آمادگی کرده، دو شرکت تمایل به عرضه تولیدات خود در بورس کالا کردند، یکی سایپا که خودروی شاهین خود را در کمیته بورس کالا پذیرش کرد و در این کمیته مورد تایید قرار گرفت. همچنین مقرر شد، از 20 هزار خودرویی که قرار است این شرکت امسال تولید شود، 16 هزار خودرو در بورس کالا عرضه شود. هم اکنون کار‌هایی اداری آن انجام شده، اما تاریخی برای عرضه نهایی این خودرو اعلام نکردیم و در حال سپری کردن مراحل نهایی است.»
او ادامه داد: «خودروی دیگر، خودروی کارا از سوی گروه بهمن است. این خودرو نیز در سال 1401 پیش بینی شده 15 هزار خودرو تولید خواهد کرد که از این میان 7هزار و 500 خودرو در بورس کالا عرضه می‌شود.»
حسنی در مورد امتناع خودرو سازی سایپا از عرضه خودرو در بورس کالا گفت: «میان بورس کالا و شرکت‌های خودرویی، فقط توافقی در راستای عرضه تولیدات خودرویی در بورس کالا صورت گرفته و عرضه کننده می‌تواند در صورت عدم تمایل برای عرضه خودرو در بورس کالا، امتناع کند.»
وی همچنین در مورد محدودیت ثبت سفارش برای کد‌های معاملاتی اظهار داشت: «با پیگیری‌های صورت گرفته و مجوز‌های اخذ شده از سازمان بورس، به محض آغاز معاملات، تمام افراد با کد سجامی که سهام خرید و فروش می‌کنند می‌توانند بدون اخذ کد جدیدی معاملات خودرویی نیز انجام دهند، اما هر کد فقط می‌تواند یک معامله انجام دهد.»
حسنی در پایان در مورد حاشیه سود خرید خودرو در بورس کالا نسبت به بازار توضیح داد: «در بورس کالا مکانیزم عرضه و تقاضا برای کشف قیمت حاکم است و هیچگونه اعمال نظر و قدرتی پذیرفته نیست و براساس میزان عرضه و تقاضا کالا یک قیمت منصفانه کشف می‌شود.»

این اظهارات اما در شرایطی مطرح می شود که بسیاری از کارشناسان عرضه خودرو در بورس کالا را راهکاری غیر منطقی برای مدیریت بازار خودرو کشور می دانند و به تازگی نیز وزارت صمت از طراحی سایتی برای فروش مستقیم تمامی خودروسازان سخن به میان آورده است که عملا با عرضه خودرو در بورس کالا مغایرت دارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی