ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودروهای ناقص
خودرو

خودروسازان دیگر خودرو ناقص نمی‌سازند؛ کمبود تراشه باعث کاهش تیراژ کلی خواهد شد

بنا به ادعای یکی از عوامل اصلی‌ای که سبب شد در طی ۴ سال گذشته بازار خودرو کشور با کاهش عرضه مواجه شود نبود قطعه و در نتیجه افزایش تعداد خودروهای ناقص در انبارها بود. ...

سپهر زنگنه
نوشته شده توسط سپهر زنگنه | ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۹:۴۵

بنا به ادعای یکی از عوامل اصلی‌ای که سبب شد در طی ۴ سال گذشته بازار خودرو کشور با کاهش عرضه مواجه شود نبود قطعه و در نتیجه افزایش تعداد خودروهای ناقص در انبارها بود. دپو شدن ۱۷۰ هزار دستگاه در پارکینگ خودروسازان خود به تنهایی گواه آن است که تعداد خودروهای دپویی حتی در شرایط فعلی نیز در حال افزایش است، اما حالا خودروسازان در شرایطی که صنعت خودروسازی جهانی با کمبود تراشه مواجه شده است، تصمیم گرفته اند تا ساخت خودرو ناقص را متوقف کنند و از این رو پیش بینی می شود که شاهد کاهش و افت تیراژ تولید در دو خودروساز بزرگ کشور باشیم.

در حال حاضر و در شرایطی که قیمت خودرو روز به روز در حال افزایش است، خودروهای تولیدی خودروسازان در پارکنیگ‌ها دپو شده و همین موضوع سبب شده که عموم مردم، نهادهای نظارتی و حتی سازمان بازرسی کل کشور نسبت به این ماجرا حساس شود. تا پیش از چندین بازدید سرزنده نیز از پارکینگ خودروسازان به عمل آمده بود تا صحت شکی که به خودروسازان وارد شده بود بررسی شود.

حالا با کاهش تعداد خودروهای ناقص، تولیدکنندگان اعلام کرده‌اند که دیگر محصول ناقص نمی‌سازند. این تصمیم سؤالات بسیاری را در ذهن ما ایجاد کرده است. اگر خودروسازان تولید محصولات ناقص را متوقف کنند، پس تکلیف برنامه وزارت صمت مبنی بر ساخت یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه تا پایان سال جاری چه می‌شود؟

مگر همین تأکید وزارت صمت بر رشد تیراژ نبود که باعث شد خودروسازان بیش از توان خود قطعه تولید و آن‌ها را در انبار رها کنند؟ از طرفی، با توجه به تحریم و کمبود نقدینگی، آیا اصلاً امکان بسته شدن پرونده ناقصی‌ها وجود دارد؟

همان‌طور که می‌دانید، خودروسازان در سال گذشته زیر یک میلیون خودرو تولید کرده و حدود ۱۷۰ هزار دستگاه را در انبارها نگه داشتند. اکنون بنا شده تا میزان تولید ۵۰ درصد افزایش یابد. بنابراین معلوم نیست خودروسازان دقیقا بر چه اساسی تصمیم به بستن پرونده خودروهای ناقص گرفته‌اند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی