ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

افشای مشخصات پردازنده‌های Alder Lake-HX اینتل؛ 16 هسته و پشتیبانی از PCIe 5.0

اینتل تا به امروز از چندین سری مختلف پردازنده‌های نسل دوازدهم خود رونمایی کرده و حالا ظاهرا نوبت به سری HX رسیده است، چرا که شاهد افشای مشخصات آن‌ها هستیم. پردازنده‌های Alder Lake-HX اینتل برای ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۱:۰۰

اینتل تا به امروز از چندین سری مختلف پردازنده‌های نسل دوازدهم خود رونمایی کرده و حالا ظاهرا نوبت به سری HX رسیده است، چرا که شاهد افشای مشخصات آن‌ها هستیم. پردازنده‌های Alder Lake-HX اینتل برای لپ‌تاپ‌های گیمینگ و ورک‌استیشن وارد بازار می‌شوند.

این پردازنده‌های اینتل دای (Die) نمونه‌های دسکتاپ را در فرم فکتور BGA به لپ‌تاپ‌ها می‌آورد. اینتل برای دستیابی به این هدف از دای C0 آلدر لیک استفاده کرده تا بتواند از 8 هسته قدرتمند و 8 هسته کم‌مصرف در پردازنده‌های HX بهره ببرد. ابعاد کلی این پردازنده‌ها تفاوتی با نسخه دسکتاپ ندارد، با این حال ضخامت آن‌ها از 4.4 میلی‌متر به 2.0 میلی‌متر کاهش یافته است.

مشخصات پردازنده‌های Alder Lake-HX

از آنجایی که این پردازنده‌ها مبتنی بر سیلیکون یکسان با نمونه‌های دسکتاپ هستند، باید منتظر تعداد هسته‌ها، حافظه کش و فرکانس یکسان با آن‌ها باشیم. یکی از ویژگی‌های قابل توجه این پردازنده‌ها، آوردن پشتیبانی از PCIe Gen 5.0 به لپ‌تاپ‌ها با مجموع 48 مسیر PCIe است. این مسیرها شامل 16 مسیر PCIe Gen 5 به همراه 20 مسیر PCIe Gen 4 و 12 مسیر PCIe Gen 3 می‌شود.

طبق اسلاید افشا شده، در مجموع با 7 پردازنده روبه‌رو هستیم که در سری‌های Core i5 تا Core i9 قرار می‌گیرند. پایین‌ترین نسخه از 8 هسته بهره می‌برد و بالاترین آن‌ها 16 هسته دارد. تمام این پردازنده‌ها از دو نوع هسته قدرتمند و کم‌مصرف استفاده می‌کنند.

بالاترین اعضای این خانواده Core i9-12950HX و Core i9-12900HX خواهند بود که از 16 هسته (8+8) و 24 رشته بهره می‌برند. این دو پردازنده حداکثر فرکانس 5.0 گیگاهرتز، 30 مگابایت حافظه کش و توان طراحی حرارتی میان 55 تا 157 وات دارند.

در سری Core i7 با سه پردازنده روبه‌رو هستیم که دو نمونه قدرتمندتر به 16 هسته و 25 مگابایت حافظ کش مجهز شده‌اند و حداکثر فرکانس 4.8 گیگاهرتز دارند. پایین‌ترین عضو این خانواده با نام 12650HX از 14 هسته، 20 رشته و 24 مگابایت حافظه کش بهره می‌برد.

در نهایت هم پردازنده‌های سری Core i5 قرار دارند که 12 و 8 هسته دارند، از 18 و 12 مگابایت حافظه کش بهره می‌برند و حداکثر فرکانس آن‌ها هم به 4.6 و 4.4 گیگاهرتز می‌رسد. احتمالا از این پردازنده‌ها به‌زودی رونمایی خواهد شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی