ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

تصویر روز ناسا: خورشیدگرفتگی مریخی از دید مریخ‌نورد استقامت [تماشا کنید]

این ویدئو عبور جرمی از مقابل خورشید را نشان می‌دهد که کمی عجیب به نظر می‌رسد. این جرم از آنجایی که کروی نیست، نمی‌تواند ماه زمین باشد، اما به نظر می‌رسد که باید قمر یکی ...

ریحانه ولی‌پور
نوشته شده توسط ریحانه ولی‌پور | ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۵:۳۰

این ویدئو عبور جرمی از مقابل خورشید را نشان می‌دهد که کمی عجیب به نظر می‌رسد. این جرم از آنجایی که کروی نیست، نمی‌تواند ماه زمین باشد، اما به نظر می‌رسد که باید قمر یکی از سیاره‌های منظومه شمسی باشد. این جرم، قمر فوبوس (Phobos) سیاره مریخ است که مریخ‌نورد استقامت (Perseverance) ویدئویی از گذر آن از مقابل خورشید ثبت کرده است.

این ویدئو حدود یک ماه پیش از سطح مریخ ثبت شده است که عبور فوبوس، نزدیکترین و بزرگترین قمر مریخ را نشان می‌دهد. فوبوس قطری برابر با ۱۱.۵ کیلومتر دارد و ۱۵۰ بار از ماه زمین کوچکتر است. با این حال، این قمر حدود ۵۰ بار از قمر زمین به سیاره مادر خود، یعنی مریخ نزدیکتر است.

گرفت خورشید با فوبوس

این قمر مریخ به قدری به این سیاره نزدیک است که منجمان احتمال می‌دهند تا ۵۰ میلیون سال دیگر به مریخ برخورد کند. در نتیجه، مدار نزدیک فوبوس باعث می‌شود تا این خورشیدگرفتگی در مریخ بسیار سریع‌تر از خورشیدگرفتگی‌های زمین اتفاق بیفتد.

تصویر امروز ناسا - یا بهتر است بگوییم ویدئوی امروز ناسا - ویدئوی واقعی و در لحظه از این خورشیدگرفتگی در مریخ را نشان می‌دهد که واقعا فقط ۵۰ ثانیه طول کشید. این ویدئو با دوربین مستکم-زد (Mastcam-Z) مریخ‌نورد استقامت هنگام کاوش حیات میکروبی در دهانه جزرو مریخ ثبت شده است که برای دریافت اطلاعات بیشتر از چگونگی ثبت و بررسی این ویدئو می‌توانید به مطلب ثبت خورشید گرفتگی توسط مریخ‌نورد استقامت از سیاره سرخ مراجعه کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی