ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

رئیس سازمان فناوری اطلاعات خبر داد: لایحه «حفاظت از داده‌های شخصی» امسال به مجلس می‌رود

رئیس سازمان فناوری اطلاعات، تدوین لایحه حفاظت از داده‌های شخصی را یکی از مهم‌ترین برنامه‌های این سازمان دانسته و ابراز امیدواری کرد این لایحه در سال جاری به مجلس تقدیم شود. او اعتقاد دارد شرط ...

مجتبی آستانه
نوشته شده توسط مجتبی آستانه | ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۲۰:۴۵

رئیس سازمان فناوری اطلاعات، تدوین لایحه حفاظت از داده‌های شخصی را یکی از مهم‌ترین برنامه‌های این سازمان دانسته و ابراز امیدواری کرد این لایحه در سال جاری به مجلس تقدیم شود. او اعتقاد دارد شرط رشد متوازن استارتاپ‌ها، حفاظت از داده‌های مردم است.

«محمد خوانساری» روز گذشته با حضور در برنامه تلویزیونی «تهران 20»، از عزم سازمان فناوری اطلاعات برای حفاظت از داده‌های کاربران سخن گفت:

«بسیاری از موارد در خصوص قوانین مربوط به استارتاپ‌ها بایستی از سوی دولت و در قالب لایحه به مجلس برود. یکی از برنامه‌های مهمی که اکنون در دست داریم مربوط به لایحه حفاظت از داده‌های شخصی است. اگر استارتاپ‌ها قصد دارند کار خود را به شکل درستی انجام دهند و رشد متوازنی داشته باشند، باید از داده‌های مردم حفاظت کنند.»

او اعتقاد دارد با توجه به قوانین فعلی و به دلیل بازخوانی‌های متفاوت از قانون، نمی‌توان درباره داده‌ها شفاف عمل کرد: «به طور مثال مردم تمایل ندارند شماره‌ای که به وسیله آن در یک پلتفرم ثبت‌نام کرده‌اند، در اختیار شرکت‌های تبلیغاتی قرار گیرد؛ اما تکلیف داده مشخص نیست و نمی‌توان در این زمینه اقدام قانونی کرد. بنابر این یکی از مواردی که در بخش حقوقی مربوط به شرکت‌های استارتاپی پیگیری می‌کنیم این است که بتوانیم در سال جاری لایحه حفاظت از داده‌های شخصی را از طریق دولت به مجلس تقدیم کنیم.»

معاون وزیر ارتباطات با بیان اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان زمانی که بزرگ می‌شوند، داده‌های زیادی از مردم حتی به‌صورت بی‌نام جمع‌آوری می‌کنند، بر لزوم در نظر گرفتن قوانینی برای این موضوع تاکید کرد و گفت: «این بخشی از قوانینی است که به رشد شرکت‌های دانش‌بنیان کمک می‌کند و باید با جدیت دنبال شود.»

استفاده از ظرفیت‌های سازمان فناوری اطلاعات برای حل مشکل کسب‌وکارها

خوانساری در بخش دیگری از سخنان خود به نقش سازمان فناوری اطلاعات در حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان اشاره کرده و گفت:

«برخی چارچوب‌های قانونی لازم برای حمایت از مجموعه‌های دانش‌بنیان در کشور وجود دارد و بخش دیگر با توجه به‌سرعت توسعه فناوری در کشور باید تکمیل شود. در این راستا ارتباط نزدیکی با سازمان نظام صنفی رایانه‌ای و مجموعه شرکت‌های دانش‌بنیان داریم تا بتوانیم نیازهای آن‌ها را در زنجیره نظام قانون‌گذاری کشور دریافت و آن را از طریق دولت به مجلس منتقل و پیگیری کنیم.»

تهران 20

یکی از نگرانی کسب‌وکارها طی سال‌های اخیر، فیلتر شبکه‌های اجتماعی و پلتفرم‌ها در کشور است. موضوعی که با تهیه طرح‌هایی همچون صیانت، بیش از پیش بر نگرانی افراد افزوده است.

معاون وزیر ارتباطات در این باره ضمن اشاره به ارتباط نزدیک با 20هزار هویت حقیقی و حقوقی شرکت‌های دانش‌بنیان و فعال در حوزه فناوری، گفت این ارتباطات به آن‌ها کمک می‌کند تا بتوانند تا جایی که قوانین کشور اجازه می‌دهد از حقوق تولیدکنندگان و شرکت‌کنندگان در این حوزه حمایت کنند:

«به‌طور مثال مدتی قبل صاحبان یکی از پلتفرم‌ها دچار مشکل شد و در این مورد وزارت ارتباطات موضع‌گیری و مشکل را حل کرد. قاعدتا باید بر این تاکید کنم که ظرفیت‌هایی که در سازمان فناوری اطلاعات شکل‌گرفته، بنابر قانون است.»

به گفته وی اکنون 6هزار و700 شرکت دانش‌بنیان در کشور فعالیت دارند که از این تعداد 1500 شرکت در حوزه فناوری اطلاعات و 1200 شرکت در حوزه سخت‌افزار الکترونیک و مخابرات فعال هستند و در مجموع 2800 شرکت در این دو حوزه فعالیت دارند.

خوانساری با بیان اینکه یک‌سوم از کل شرکت‌های دانش‌بنیان، از فناوری اطلاعات برای پیشبرد کار خود استفاده می‌کنند اظهار داشت: «این شرکت‌ها در رشد خود چرخه‌ای را دنبال می‌کنند و برای سرعت گرفتن این چرخه، مواردی مانند احراز هویت، کدپستی، آدرس، اعتبارات بانکی و احراز مالکیت ازجمله زیرساخت‌های مهمی است که باید برای این شرکت‌ها مهیا شود و آن‌ها بتوانند برای تولید محصول نوآورانه خود از آن استفاده کنند.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی