ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فناوری ایران

فعالیت‌های همراه اول در زمینه 5G تشریح شد: در تلاش برای افزایش 20 برابری پیک سرعتی مشترکان

معاون فنی و توسعه شبکه همراه اول در سمینار تخصصی نسل پنجم ارتباطات، به تشریح فعالیت‌های همراه اول روی شبکه 5G پرداخت. طاهری‌بخش با تاکید براینکه برای توسعه و پوشش بیشتر 5G نیازمند افزایش درآمدها ...

مجتبی آستانه
نوشته شده توسط مجتبی آستانه | ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۶:۲۵

معاون فنی و توسعه شبکه همراه اول در سمینار تخصصی نسل پنجم ارتباطات، به تشریح فعالیت‌های همراه اول روی شبکه 5G پرداخت. طاهری‌بخش با تاکید براینکه برای توسعه و پوشش بیشتر 5G نیازمند افزایش درآمدها هستند، وعده داد سرویس 5G در نقاط پرترافیک شهرهای بزرگ به شکل هات‌اسپات ارائه شود. او همچنین از تلاش برای افزایش 20برابری پیک سرعتی مشترکان بر بستر این شبکه تا سه سال دیگر خبر داد.

به گزارش دیجیاتو و به نقل از اداره کل ارتباطات شرکت ارتباطات سیار ایران، سمینار تخصصی «نسل پنجم ارتباطات 5G، چشم انداز پیش‌رو و چالش‌های توسعه آن در کشور» صبح امروز در حاشیه سومین روز از برگزاری نمایشگاه بین المللی کیتکس 2022 برگزار شد.

«طاهری‌بخش»، معاون فنی و توسعه شبکه همراه اول در این نشست تخصصی در قالب ارائه‌ای به چشم انداز، استراتژی توسعه، موضوعات مرتبط با طیف فرکانسی و چالش‌های پیش رو در نسل پنجم ارتباطات در کشور پرداخت.

گفتنی است «صادق عباسی شاهکوه» رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، جمعی از مدیران ارشد همراه اول و دیگر اپراتورهای ارتباطی از جمله حاضرین این سمینار تخصصی بودند.

فعالیت‌های همراه اول در حوزه 5G

او با بیان اینکه صنعت ارتباطات سیار تقریبا هر 10 سال با یک تغییر و جهش در نسل‌های تکنولوژیک مواجه شده است، اظهار داشت: «از سال 2020 به مقوله 5G که پلتفرم یکپارچه ارتباطات آینده به حساب می‌آید، وارد شد‌ه‌ایم.»

طاهری‌بخش به فعالیت‌های همراه اول در این راستا اشاره کرده و گفت:

«همکاری با دانشگاه‌ها برای پیاده‌سازی دموهای مختلف بر بستر 5G نظیر «جراحی از راه دور» و «خودروی متصل»، همکاری فعالانه با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای توسعه نقشه راه ملی 5G، بهبود و توسعه شبکه end2end برای پیاده‌سازی تجاری شبکه نسل پنجم که شامل مواردی نظیر RAN، Core و انتقال می‌شود و همچنین امضای تفاهم‌نامه با دانشگاه‌ها، شهرداری‌ها و دیگر بازیگران این اکوسیستم، بخشی از فعالیت‌های ما در راهبری این نسل جدید از فناوری بوده است.»

وی تشکیل گروه مطالعاتی با هدف کسب دانش فنی 5G، راه‌اندازی پایلوت سایت‌های 5G در چندین شهر و دستیابی به 3.9 گیگابیت بر ثانیه توان عملیاتی روی شبکه، استفاده از سرویس‌های پایلوت متنوعی نظیر واقعیت مجازی، بازی آنلاین و ویدئو استریمینگ با کیفیت بالا، راه‌اندازی سرویس 5G با دسترسی بی‌سیم ثابت با همکاری مبین‌نت برای مشترکان سازمانی و همکاری با تولیدکننده بومی تجهیزات این نسل از فناوری برای تست مودم‌های تولید شده 5G آن‌ها روی شبکه همراه اول را بخش دیگری از فعالیت های همراه اول تاکنون برشمرد.

تشریح فازهای توسعه 5G تا افق 2025

معاون فنی و توسعه شبکه همراه اول با اشاره به وجود 46 میلیون پایانه LTE روی شبکه ارتباطات سیار ایران، گفت: «تعداد ترمینال‌های 5G روی شبکه همراه اول حدود 2.3 میلیون است.»

او در ادامه به فازهای توسعه 5G از 2021 تا 2025 که افق تجاری‌سازی این تکنولوژی است در شبکه همراه اول اشاره کرد و به ذکر مواردی نظیر شاخص توسعه، تکامل طیف فرکانسی، توسعه سایت‌ها و سیر تکاملی معماری شبکه طی این سال‌ها پرداخت.

به گفته طاهری‌بخش پیک سرعتی مشترکان طی این فازها از یک گیگابیت بر ثانیه طی سال‌های 2021 تا 2023 به 20 گیگابیت در ثانیه تا 2025 خواهد رسید.

چالش‌های پیش‌روی توسعه نسل پنجم ارتباطات

وی درباره هموارسازی مسیر توسعه 5G در کشور تصریح کرد: «جنبه‌های پنج گانه‌ای در این موضوع دخیل هستند؛ سیاست گذاری، زیرساخت، طرح طیف فرکانسی، مدل تجاری و تجهیزات و اکوسیستم از جمله آن‌هاست.

چالش‌های پیش روی توسعه 5G در کشور نیز به صورت خلاصه شامل سرفصل‌های «تخصیص و ارزش‌گذاری مجدد باندهای فرکانسی»، «سرمایه‌گذاری‌ها»، «بک‌هال»، «تأخیر»، «مراکز داده»، «پیچیدگی شبکه»، «حفظ شاخص پایداری تماس»، «عصر گیگابیت» و «باندهای فرکانسی جدید» می‌شود که طاهری بخش خاطر نشان کرد، سیاست‌گذاران و بازیگران باید به فکر راه چاره برای مواجهه با آن‌ها باشند.

معاون فنی و توسعه شبکه همراه اول با اشاره به برنامه توسعه امسال اپراتور اول ارتباطی گفت:«برای امسال نقاط پر ترافیک شهرهای بزرگ را به شکل هات‌اسپات، سرویس 5G می‌دهیم اما برای توسعه و ایجاد پوشش بیشتر، نیازمند افزایش درآمدهای بیشتری در شرکت هستیم.»

همراه اول

وی همچنین یادآور شد مرکز تحقیق و توسعه همراه اول، مطالعات و شناخت فناوری 6G را نیز شروع کرده است که مانند رویه مواجهه با فناوری 5G بتوانند آن فناوری را در کشور بومی کنند.

ترندهای مهم تا 2030 در ارتباطات سیار

معاون فنی و توسعه شبکه همراه اول به ترندهای مهم صنعت ارتباطات سیار تا 2030 اشاره کرده و گفت:

«تا آن افق زمانی یک شبکه بیشتر برای 100 میلیارد کانکشن نخواهیم داشت. همچنین همکاری بسیار نزدیک ماهواره و اینترنت زمینی برای پوشش سه بعدی، که بیشتر برای پوشش بحث‌های IOT خارج شهرها مطرح است، خواهیم داشت.»

به اعتقاد طاهری‌بخش، ادغام در حوزه ارتباطات و IOT برای راهبری هوشمندسازی در سایر صنایع، راه‌اندازی شبکه‌های سبز که کمک‌کننده به کاهش آلودگی زمین هستند، تغییر کلی نسل آنتن‌های ارتباطی، محاسبات موبایلی و امنیت شبکه و مواردی از این دست، ترندهای این صنعت را تشکیل می‌دهند.

رگولاتور ارتباطی: درآمد اپراتورها برای توسعه 5G کافی نیست

در جریان این سمینار عباسی شاهکوه، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیز با اشاره به اینکه درصدد واگذاری باند فرکانسی 3500مگاهرتز هستیم، اظهار کرد: «همچنین به دنبال این هستیم تا شرایطی را با تعامل سازمان صداوسیما برای استفاده از باندهای فرکانسی 700 و 800 مگاهرتز در راستای توسعه ظرفیت و شبکه ارتباطات سیار فراهم کنیم.»

به گفته وی در حال حاضر درآمد اپراتورهای تلفن همراه برای سرمایه گذاری در نسل پنجم ارتباطی کافی نیست و آن‌ها به این موضوع واقف هستند.

گفتنی است امروز هشتمین سایت 5G همراه اول در جزیره کیش به بهره‌برداری رسید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی