ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تعرفه خودروهای وارداتی
خودرو

دولت سیزدهم خواهان تغییر تعرفه واردات خودروهاست؟

یکی از اصلی‌ترین دلایلی که سبب شده قیمت خودروهای وارداتی در بازار کشورمان دوبله باشد به تعرفه واردات باز‌میگردد که برحسب ظرفیت موتور خودرو بین ۴۵ تا ۷۰ درصد بر قیمت خودرو می‌افزاید. حال به ...

سپهر زنگنه
نوشته شده توسط سپهر زنگنه | ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۸:۰۰

یکی از اصلی‌ترین دلایلی که سبب شده قیمت خودروهای وارداتی در بازار کشورمان دوبله باشد به تعرفه واردات باز‌میگردد که برحسب ظرفیت موتور خودرو بین ۴۵ تا ۷۰ درصد بر قیمت خودرو می‌افزاید. حال به نظر می‌رسد که زمزمه هایی برای کاهش یا تغییر تعرفه های واردات در راستای رقابتی‌تر شدن قیمت‌ها در بازار خودرو به گوش می‌رسد.

این افزایش بها در کنار سایر هزینه‌های جاری سبب شده که در نهایت خودروهای خارجی با نزدیک به ۲ برابر قیمت در بازار کشورمان عرضه شوند.

متوسط قیمت یک خودروی خارجی باکیفیت و پیشرفته در بازار جهان حدود ۵۰۰ میلیون تومان است. این خودرو از امکانات و تجهیزات متعددی برخوردار بوده و آسودگی و ایمنی کافی را برای سرنشینان فراهم می‌آورد. در مقابل یک خودروی ۵۰۰ میلیون تومانی ایرانی از هیچ لحاظ قابل مقایسه با خودروهای خارجی نیست. متأسفانه خودروهای وطنی علیرغم قیمت بالا نمی‌توانند سلایق و خواسته‌های مشتریان را برآورده سازند. 

کیفیت پایین و قیمت بالای خودروهای داخلی، افزایش روزافزون شمار خودروهای فرسوده و عدم وجود تعادل بین میزان عرضه و تقاضا، همگی باعث شده‌اند که واردات خودرو به یک امر ضروری تبدیل شود.

بازار ایران شدیدا نیازمند خودروهای خارجی بوده و احتمالا ممنوعیت واردات خودرو در پایان اردیبهشت‌ماه از میان برداشته می‌شود.

با این حال، اگر تعرفه‌ها به شیوه صحیح تعریف نشود، واردات خودرو هیچ تأثیر مثبتی روی وضعیت بازار نخواهد گذاشت. چون قیمت‌ها به قدری بالا می‌روند که بازهم دست خریداران به آن‌ها نمی‌رسد.

این نکته را نیز نباید فراموش کرد که بازار کشورمان به شدت از کمبود عرضه خودرو رنج می‌برد و تولید محصولات داخلی حتی اگر با عرضه کامل نیز همراه باشد باز هم نمی‌تواند پاسخگوی تمامی اقشار جامعه باشد.

ضمن آنکه به طور قطع قشر مرفه جامعه به دنبال بهره‌مندی از محصولاتی با کیفیت بوده که خودروهای تولید داخل شامل آن نمی‌شود.

 بنابراین در صورت اجازه واردات خودرو، دولت سیزدهم باید دستی بر تعرفه خودروهای وارداتی برده و ارقام را به نحوی تغییر دهد که قیمت خودروهای خارجی بیش از حد گران نشوند و مردم قادر به خرید خودروهای باکیفیت باشند. بدین ترتیب، خودروسازهای داخلی نیز به منظور رقابت با ماشین‌های خارجی تلاش می‌کنند تا کیفیت محصولات خود را افزایش دهند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی