ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

پیش‌نمایش جدید اندروید 13
تکنولوژی

اندروید 13 معرفی شد؛ مروری بر قابلیت‌های سیستم‌عامل جدید گوگل

گوگل در رویداد I/O 2022 اطلاعات بیشتری از نسل جدید مجبوب‌ترین سیستم‌عامل موبایل دنیا یعنی اندروید در اختیارمان گذاشت. اگرچه اندروید 13 تفاوتی اساسی و بنیادی با نسل قبل ندارد، اما مجموعه‌ای از پیشرفت‌های کوچک ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۰۰:۳۵

گوگل در رویداد I/O 2022 اطلاعات بیشتری از نسل جدید مجبوب‌ترین سیستم‌عامل موبایل دنیا یعنی اندروید در اختیارمان گذاشت. اگرچه اندروید 13 تفاوتی اساسی و بنیادی با نسل قبل ندارد، اما مجموعه‌ای از پیشرفت‌های کوچک در تمام زمینه‌ها را ارائه می‌دهد. بسیاری از قابلیت‌های اندروید 13 نسخه متکامل‌تر از همان ویژگی‌هایی هستند که سال گذشته با اندروید 12 معرفی شدند. در ادامه مروری بر این ویژگی‌ها خواهیم داشت.

گوگل با اندروید 13 نسخه جدید زبان طراحی متریال یو (Material You) را عرضه کرده تا پالت‌های رنگی قابلیت شخصی‌سازی بیشتری داشته باشند. حالا می‌توانید رنگ‌بندی مورد علاقه خود را روی آیکن برنامه‌های ثالث نیز اعمال کنید. ویژگی‌های امنیتی جدید نیز بخش جدایی‌ناپذیر از اندروید هستند.

مرور ویژگی های جدید اندروید 13

اگر جزو معدود افرادی هستید که نسخه‌های بتای اولیه اندروید 13 را استفاده کرده‌اید، احتمالا با تمام این ویژگی‌های جدید آشنا هستید. دومین بتای عمومی این نسخه از سیستم عامل گوگل در حال انتشار است و در دسترس افراد بیشتری قرار می‌گیرد.

متریال یو با قابلیت شخصی‌سازی بیشتر

سال گذشته گوگل قابلیت شخصی‌سازی کلی فضای رابط کاربری را بر اساس زبان طراحی متریال یو معرفی کرد. اکثر گوشی‌های اندرویدی در حال حاضر از پالت‌های رنگی بهره می‌برند. در واقع رنگ غالب رابط کاربری بر اساس رنگ‌های موجود در تصویر پس‌زمینه تغییر می‌کند. در اندروید ۱۳ کنترل‌های مالتی‌مدیا نیز قابلیت تغییر دارند و بر اساس رنگ کاور آهنگ یا ویدیوی در حال پخش، به‌شکل خودکار تغییر رنگ می‌دهند.

مرور ویژگی های جدید اندروید 13

ویژگی جدید دیگر این است که نیازی به استخراج رنگ‌ها از پس‌زمینه ندارید و می‌توانید از یک سری تم‌های رنگی پیش‌فرض استفاده کنید. پالت‌های رنگی همچنین روی آیکن برنامه‌های ثالث اعمال می‌شوند تا رابط کاربری گوشی حالت یکدست‌تری به خود بگیرد.

پیام‌رسانی امن با RCS

پیام‌رسان گوگل که با نام Messages شناخته می‌شود، پیشرفت قابل ملاحظه‌ای خواهد داشت و به قابلیت رمزنگاری دوسویه در گفتگوهای گروهی مجهز خواهد شد. این ویژگی در حال حاضر به پیام‌های فردی محدود است. به گفته گوگل، پیام‌رسانی امن با RCS که جایگزین پروتکل‌های قدیمی SMS شده، هم‌اکنون توسط بیش از ۵۰۰ میلیون کاربر در سرتاسر دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته بعید است که این قابلیت در آینده نزدیک در اختیار کاربران ایرانی قرار بگیرد.

امنیت و حریم خصوصی

گوگل با اندروید 13 حفظ حریم خصوصی را ساده‌تر می‌کند. به‌زودی اپ‌ها حتی برای ارسال نوتیفیکیشن نیز باید از شما اجازه بگیرند. همچنین برای اشتراک‌گذاری تصاویر و ویدیوها نیازی به اعطای دسترسی کامل به برنامه‌ها ندارید. کافیست از ابزار جدید انتخاب عکس کمک گرفته و تنها عکسی که می‌خواهید به اشتراک بگذارید را در اختیار برنامه مورد نظر قرار دهید. همچنین می‌توانید به برنامه‌ها فقط برای دسترسی به «تصاویر و ویدیوها» یا «موزیک و فایل‌های صوتی» دسترسی بدهید.

تعیین زبان برای هر اپلیکیشن

مرور ویژگی های جدید اندروید 13

یکی دیگر از ویژگی‌های جالب اندروید 13 این است که به شما اجازه می‌دهد برای هر برنامه و اپلیکیشن، زبان متفاوتی را انتخاب کنید. این ویژگی به افراد چندزبانه کمک می‌کند تا راحت‌تر با برنامه‌ها ارتباط برقرار کنند. مثلا می‌توانید برای برنامه‌های پیام‌رسان از زبان انگلیسی و برای برنامه‌های بانکی از زبان فارسی استفاده کنید.

به‌نظر می‌رسد گوگل دوباره تمرکز خودش را به‌دست آورده و می‌خواهد به‌جای تغییرات بنیادین، روی تغییرات کوچک اما هدفمند قابلیت‌های پیشین خود کار کند. بنابراین اندروید 13 نسخه بهبود یافته و تمیزتری از اندروید 12 خواهد بود. با این حال دنیای اندروید هیچ‌گاه به آپدیت‌های سریع و منظم معروف نبوده و مشخص نیست که کاربران صدها مدل گوشی مختلف در بازار، چه زمانی به تمام این قابلیت‌ها دسترسی پیدا خواهند کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • کامران جعفری
    کامران جعفری | ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱

    تغییرات بزرگی نداره که به وجد بیاره کاربر رو،صرفا یه پچ امنیتی هستش با یکم تغییرات خیلی ریز

    • Mehrab Ghaaedi Radmanesh
      Mehrab Ghaaedi Radmanesh | ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱

      Eshtebah mikonu aslaan into nist

    • Mehrab Ghaaedi Radmanesh
      Mehrab Ghaaedi Radmanesh | ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱

      اشتباه بزرگی میکنی اصلا اینطور نیست

مطالب پیشنهادی