ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ساندبار
گجت ها

ساندبار چیست؟

امروزه متصل کردن ساندبار به تلویزیون آسان‌ترین روش برای شنیدن صدای باکیفیت است. در این مطلب قصد داریم بیشتر با ساندبار آشنا شویم و ببینیم چه تفاوتی با سینمای خانگی دارد، مزایا و معایب آن ...

احمدرضا فرهبد
نوشته شده توسط احمدرضا فرهبد | ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۲۲:۰۰

امروزه متصل کردن ساندبار به تلویزیون آسان‌ترین روش برای شنیدن صدای باکیفیت است. در این مطلب قصد داریم بیشتر با ساندبار آشنا شویم و ببینیم چه تفاوتی با سینمای خانگی دارد، مزایا و معایب آن نسبت به سینمای خانگی چیست، یک ساندبار خوب چه ویژگی‌هایی دارد و در پایان هم چند نمونه از بهترین ساندبار ها را معرفی کنیم

ساندبار چیست؟

ساندبار چیست؟

ساندبار یک اسپیکر نوار شکل افقی است که دارای یک یا چند بلندگو است و می‌توان آن را به‌راحتی زیر تلویزیون‌ها و سایر نمایشگرها نصب کرد. این گجت که جایگزین جدید سینمای خانگی و سایر سیستم‌های صوتی محسوب می‌شود، برای ایجاد صدای استریو یا فراگیر قدرتمند با پاسی قوی طراحی شده است.

این دستگاه مانند سینمای خانگی و سایر سیستم‌های صوتی با کابل HDMI یا اپتیکال به تلویزیون متصل می‌شود. صدای ساندبار معمولاً بسیار بهتر از اسپیکرهای خود تلویزیون است و معمولاً همراه با یک ساب‌ووفر داخلی یا مجزا عرضه می‌شود.

تفاوت ساندبار با سینمای خانگی

ساندبار را می‌توان برخلاف سینمای خانگی تنها با یک کابل به تلویزیون و سایر نمایشگرها متصل کرد و به‌راحتی زیر آن‌ها قرار داد. اسپیکرهای این دستگاه برخلاف اسپیکرهای سینمای خانگی معمولاً در یک دستگاه در کنار یکدیگر تعبیه شده‌اند (البته در برخی از ساندبارها اسپیکرهای سراند به‌صورت مجزا طراحی شده‌اند و باید آن‌ها را پشت سر خود قرار دهید). ساندبار و سینمای خانگی مزایا و معایبی نسبت به یکدیگر دارند که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

مزایای ساندبار نسبت به سینمای خانگی

این دستگاه مزایای قابل توجهی نسبت به سینمای خانگی دارد که از میان آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد

اشغال نکردن فضا

ساندبار برخلاف سینمای خانگی هیچ فضایی را اشغال نمی‌کند و می‌توانید آن‌ها را روی دیوار زیر نمایشگر خود در فضایی بسیار کمی نصب کنید؛ اما ساده‌ترین سینماهای خانگی امروزی که همان سینماهای خانگی 5.1 هستند، دارای پنج اسپیکر مجزا از یکدیگر، یک ساب ووفر و گیرنده AV هستند که فضای قابل‌توجهی را اشغال می‌کنند و به دلیل اینکه باعث شلوغی فضاهای کوچک می‌شوند، برای چنین فضاهایی اصلا مناسب نیستند.

نصب راحت‌تر نسبت به سینمای خانگی

همان‌طور که گفتیم ساندبار را می‌توانید تنها با یک کابل به تلویزیون متصل کنید؛ اما در صورت تمایل برای استفاده از سینمای خانگی باید ابتدا هر یک از اسپیکرها را به‌صورت جداگانه به گیرنده AV متصل و سپس این گیرنده را به نمایشگر متصل کنید. در ضمن اسپیکرهای سینمای خانگی را باید با چیدمان خاصی در مکان‌های مناسب قرار دهید تا بتوانید صدای فراگیر را به‌درستی بشنوید و درصورتی‌که آن‌ها را مطابق اصول استاندارد در قسمت‌های مختلف قرار ندهید، اصلاً از صدای آن‌ها لذت نخواهید بود.

یکی دیگر از مشکلات استفاده از سینمای خانگی کابل‌کشی برای اسپیکرهای مختلف است که باعث شلوغی فضا می‌شود (مخصوصاً کابل‌کشی برای اسپیکرهای پشتی این سیستم‌های صوتی). اگرچه اسپیکرهای پشتی برخی از سینماهای خانگی به‌عنوان اسپیکرهای بی‌سیم معرفی می‌شوند؛ اما این اسپیکرها واقعاً بی‌سیم نیستند و باید آن‌ها را از طریق کابل به گیرنده‌ای مخصوص متصل کنید و به پریز برق نیز بزنید.

بنابراین منظور از بی‌سیم بودن اسپیکرها تنها عدم نیاز اتصال آن‌ها با کابل به گیرنده AV است؛ درحالی‌که اسپیکرهای بی‌سیم ساندبارهای دارای اسپیکرهای پشتی مجزا، واقعاً بی‌سیم هستند و به دلیل برخورداری از باتری نیازی به پریز برق ندارند (مثل ساندبار سونی HT-S20R که در ادامه با آن آشنا خواهیم شد). حتی برخی از این اسپیکرها طوری طراحی شده‌اند که برای شارژ آن‌ها تنها کافی است آن‌ها را به دستگاه اصلی ساندبار متصل کنید. (مثل ساندبار 5.1 کاناله JBL مدل JBLBAR51BLKAM-Z با قدرت ۵۰۰ وات)

ساندبار 5.1 کاناله JBL

برخورداری از فناوری‌های به‌روزتر

ساندبار نسبت به سینمای خانگی سیستم صوتی مدرنی محسوب می‌شود و دارای فناوری‌های صوتی و فناوری‌های مختلف به‌روز، مانند پشتیبانی از صدای دالبی اتموس، پشتیبانی از صدای High Res Audio پشتیبانی از دستیارهای صوتی مختلف مانند گوگل اسیستنت، آمازون الکسا و غیره، پشتیبانی از استاندارد HDMI ARC و... هستند (در ادامه بیشتر با ویژگی‌های موجود در ساندبار های مدرن آشنا می‌شویم)؛ اما سینماهای خانگی از اکثر این ویژگی‌ها محروم هستند و چنانچه می‌خواهید خرید آینده‌نگرانه‌ای داشته باشید، توصیه می‌کنیم تا جای ممکن از خرید سینماهای خانگی اجتناب کنید.

قیمت کمتر در مقایسه با سینمای خانگی

در کل ساندبار قیمت کمتری نسبت به سینمای خانگی دارد؛ البته برخی از ساندبارهای رده‌بالا قیمت بسیار بالاتری نسبت به سینماهای خانگی دارند.

مزایای سینمای خانگی نسبت به ساندبار

اگرچه ساندبار نسبت به سینمای خانگی گزینه مناسب‌تری محسوب می شوند؛  اما سینمای خانگی هم مزایای خاص خود را دارد که به شرح زیر هستند:

قدرت صدای بیشتر

سینماهای خانگی معمولاً قدرت صدای بیشتری نسبت به ساندبار ها دارند و برای فضاهای بزرگ‌تر مناسب‌تر هستند

برخورداری از پلیر

سینماهای خانگی دارای دی‌وی‌دی پلیر یا بلوری پلیر هستند و می‌توانید دیسک‌های خود را به‌راحتی با آن‌ها پخش کنید. در ضمن سینماهای خانگی علاوه بر فرمت‌های صوتی بسته به مدل خود، از فرمت‌های تصویری مختلفی پشتیبانی می‌کند و می‌توانید از آن‌ها به‌عنوان یک پلیر کامل استفاده کنید.

برخورداری از صدای بهتر و واقعی‌تر

سینمای خانگی به دلیل برخورداری از اسپیکرهای مجزا که در نقاط مختلفی قرار می‌گیرند، در ایجاد صدای فراگیر (صدای دالبی) و همچنین صدای سه‌بعدی بسیار بهتر از ساندبار عمل می‌کند؛ اما ساندبار به دلیل اینکه یک تکه است و معمولاً تمام اسپیکرهای آن در یک دستگاه در کنار هم قرار دارند، نمی‌تواند صدای فراگیر را آن‌طور که باید، ایجاد کند و در حقیقت صدای فراگیر را به‌صورت مجازی شبیه‌سازی می‌کند که اصلاً به‌اندازه صدای فراگیر واقعی تأثیرگذار نیست.

البته همان‌طور که گفتیم در برخی از ساندبارها، اسپیکرهایی که برای ایجاد صدای فراگیر طراحی شده‌اند، جدا از دستگاه اصلی هستند و این نوع ساندبار ها در زمینه ایجاد صدای فراگیر در مقایسه با سایر ساندبار ها عملکرد بهتری دارند؛ البته اسپیکرهای پشتی این ساندبارها برای ایجاد صدای فراگیر به بهترین شکل ممکن نیازمند کالیبراسیون هستند که انجام آن کمی دشوار است و کمی باید وقت صرف آن کنید.

چرا باید از ساندبار استفاده کنیم؟

اگرچه اکثر تلویزیون‌های امروزی کیفیت تصویر بسیار بالایی را ارائه می‌دهد، اما با کاهش ضخامت آن‌ها کیفیت بلندگوهای اکثر آن‌ها کاهش یافته است و چنانچه می‌خواهید صدایی با وضوح و کیفیت بالا بشنوید، باید به فکر استفاده از اسپیکر دیگری باشید. ساندبار ها تمام صداهای دارای فرکانس مختلف را با وضوح بالایی پخش می‌کنند و ساب ووفر آن‌ها به صدای فیلم عمق و غنا می‌بخشد و صدای فیلم را هیجان‌انگیز می‌کند

ویژگی‌های لازم برای یک ساندبار خوب

یک ساندبار خوب باید ویژگی‌های زیر را داشته باشد؛ البته وجود یا عدم وجود برخی از ویژگی‌های زیر در ساندبارها آن‌چنان ضروری نیست؛ اما برخورداری از آن‌ها یک مزیت شاخص محسوب می‌شود و دستگاه شما را به گجت کامل‌تری تبدیل می‌کند

پشتیبانی از دالبی اتموس

ساندبار دالبی اتموس
نمونه‌ای از ساندبار دالبی اتموس

دالبی اتموس جدیدترین فناوری صدای دالبی است و دستگاه‌هایی که از این فناوری پشتیبانی می‌کنند می‌توناند علاوه بر هدایت صدا در جهت‌های افقی، آن‌ها را در جهت‌های عمودی نیز هدایت و پخش کنند تا مخاطب با صدای کاملاً فراگیر و سه‌بعدی احاطه شود و صدایی کاملاً نزدیک به واقعیت بشنود.

چنانچه فیلم در حال پخش دارای صدای دالبی اتموس باشد و تلویزیون و ساندبار نیز از این فناوری پشتیبانی کنند، صداهایی که در واقعیت از سمت بالا شنیده می‌شوند، مثل صدای باران یا صدای تیرهای تیرکمان در حال فرود یا صدای اشیای در حال سقوط، توسط ساندبار به سمت بالا و سقف هدایت می‌شوند و شنونده با شنیدن انعکاس آن‌ها تصور می‌کند صداها را از سمت بالا می‌شنود. این اصوات در ساندبارهای دالبی اتموس توسط اسپیکرهای آپ فایرینگ به سمت بالا هدایت می‌شوند که به صورت ویژه برای انجام این کار شده‌اند.

درضمن برخی از ساندبارها از فناوری مشابهی تحت عنوان DTS X پشتیبانی می‌کنند که درست همانند دالبی اتموس عمل می‌کند؛ البته ساندبارهای دالبی اتموس تنها از ترک‌های صوتی دالبی اتموس و ساندبارهای DTS X تنها از ترک‌های صوتی DTS X پشتیبانی می‌کنند.

برخورداری از بلوتوث

چنانچه ساندبار دارای بلوتوث باشد، به‌راحتی می‌توانید صدا را از طریق این فناوری بی‌سیم از گوشی، تبلت، کامپیوتر و تلویزیون‌های دارای بلوتوث به ساندبار منتقل کنید و بدون هیچ دردسری از شنیدن صدایی با کیفیت و وضوح بالا لذت ببرید. توصیه می‌کنیم در صورت تمایل برای خرید ساندبار بلوتوث‌دار، دستگاهی را انتخاب کنید که دارای بلوتوث ۵ باشد و از فناوری aptX HD پشتیبانی کند.

در صورت پشتیبانی دستگاه از این فناوری مبتنی بر بلوتوث، صدا در هنگام انتقال فشرده نمی‌شود و به‌صورت غیر فشرده پخش می‌شود؛ بنابراین کیفیت و وضوح آن کاملاً حفظ می‌شود. البته لازم به ذکر است پخش صدا از طریق بلوتوث تنها برای پخش صدای استریو امکان‌پذیر است و برای پخش صدای دالبی با ساندبار حتماً باید از کابل اپتیکال یا HDMI ARC استفاده کنید (در ادامه در رابطه با این موضوع توضیح خواهیم داد).

در ضمن چنانچه دستگاه شما دارای تراشه NFC باشد و گوشی شما نیز از قابلیت NFC پشتیبانی کند، می‌توانید با زدن گوشی به تراشه NFC یا نزدیک کردن گوشی به آن، ارتباط بی‌سیم بین دو دستگاه را برقرار کنید و فایل‌های صوتی گوشی یا سایر دستگاه‌های NFC را به‌راحتی روی آن ساندبار پخش کنید.

پشتیبانی از دستیارهای مجازی

ساندبار دارای گوگل اسیستنت
ساندبار مجهز به گوگل اسیستنت

در صورت پشتیبانی ساندبار از دستیارهای مجازی مثل گوگل اسیستنت و آمازون الکسا، می‌توانید با استفاده از این دستیارهای مجازی آن‌ را با فرمان‌های صوتی به‌راحتی کنترل کنید؛ مثلاً با فرمان‌های صوتی آن‌ را خاموش یا روشن کنید یا صدای آن‌ را کم‌وزیاد کنید..

برخورداری از قابلیت Multi Room

چنانچه دستگاه شما دارای این قابلیت باشد، می‌توانید با متصل کردن آن به‌صورت بی‌سیم به دستگاه‌هایی که از این فناوری پشتیبانی می‌کنند، صدا را به‌صورت هم‌زمان از اسپیکرهایی که در حال پخش صدا در نقاط مختلف ساختمان هستند، پخش کنید.

پشتیبانی از قابلیت 4K pass through

چنانچه تلویزیون 4K دارید و تعداد پورت‌های HDMI به‌اندازه موردنیاز شما نیست، می‌توانید با خرید یک ساندبار 4K pass through این مشکل را به‌راحتی برطرف کنید. شما می‌توانید با متصل کردن دستگاه‌های 4K خود مانند کنسول‌های بازی، ستاپ‌باکس‌های دیجیتالی و اندرویدباکس‌ها به ساندبار، از آن به‌عنوان یک دستگاه واسط منتقل‌کننده تصویر 4K به تلویزیون بدون افت کیفیت استفاده کنید.

پشتیبانی از استاندارد HDMI ARC

ساندبار دارای HDMI ARC
ساندبار مجهز به پورت HDMI ARC

در صورت پشتیبانی دستگاه از این استاندارد و برخورداری آن از پورت HDMI ARC و وجود این ویژگی‌ها در تلویزیون‌ها یا سایر دستگاه‌هایی که می‌خواهید صدای آن‌ها را به ساندبار منتقل کنید، می‌توانید با استفاده از کابل HDMI ARC به‌راحتی صدای دیجیتال را با وضوح و کیفیت بسیار بالا و بدون تأخیر از دستگاه موردنظرتان به ساندبار انتقال دهید.

پشتیبانی از فرمت صوتی DTS

این فرمت صوتی یکی از باکیفیت‌ترین فرمت‌های صوتی محسوب می‌شود و فیلم‌های HD و 4K منتشرشده روی بلوری غالباً دارای ترک‌های صوتی دارای این فرمت هستند. بیت‌ریت فرمت صوتی DTS بسیار بالا است و به‌طور معمول به پنج تا شش مگابیت هم می‌رسد.

ترک‌های صوتی DTS شفافیت بسیار بالایی دارند و جزئیات صدای دالبی را با وضوح بسیار بالا پخش و کانال‌های صوتی ترک‌های دالبی را به بهترین شکل ممکن از یکدیگر تفکیک می‌کنند تا صدای کاملاً واقعی را بشنوید؛ بنابراین اگر قصد دارید از صدای دالبی بیشترین لذت را ببرید، حتماً توصیه می‌کنیم دستگاهی را انتخاب کنید که از این فرمت پشتیبانی کند.

پشتیبانی از کروم کست داخلی و ایرپلی

با استفاده از فناوری کروم کست داخلی می‌توانید پس از ایجاد برقراری بی‌سیم بین ساندبار و دستگاهی که از این فناوری پشتیبانی می‌کند، فایل‌های صوتی دستگاه خود را به‌راحتی روی ساندبار پخش کنید. برای پخش فایل‌های صوتی دستگاه‌های اپل روی ساندبار نیز می‌توانید از فناوری ایرپلی استفاده کنید؛ البته طبیعتاً دستگاهی که قصد به‌اشتراک‌گذاری فایل صوتی با آن را دارید، نیز باید از این فناوری پشتیبانی کند.

پشتیبانی از صدای دارای رزولوشن بالا (Hi Res Audio)

ساندبار Hi Res

اصطلاح Hi Res Audio برای آن دسته از فایل‌های صوتی به شمار می‌رود که دارای سمپل ریت بالاتر از ۴۴.۱ کیلوهرتز و عمق بیت بیشتر از ۱۶ بیت باشند.

پشتیبانی از قابلیت HDMI CEC

چنانچه ساندبار و تلویزیون شما هر دو از این قابلیت پشتیبانی میکنند، درصورتی‌که هر دو دستگاه با HDMI به یکدیگر متصل شده باشند، زمانی که تلویزیون را روشن می‌کنید، ساندبار نیز به‌صورت خودکار روشن می‌شود یا زمانی که صدای تلویزیون را با ریموت کنترل آن کم یا زیاد می‌کنید، صدای ساندبار هم به‌صورت خودکار درست هم‌زمان با صدای تلویزیون کم‌وزیاد می‌شود (البته طبیعتا زمانی که صدای تلویزیون را به تلویزیون منتقل میکنید، دیگر صدایی از اسپیکر تلویزیون شنیده نمی‌شود و تنها صدای ساندبار کم‌و‌زیاد می‌شود) در حقیقت در صورت استفاده از این قابلیت، می‌توانید تنها با یک ریموت کنترل هر دو دستگاه را به‌صورت هم‌زمان روشن یا خاموش کنید یا صدای ساندبار را با کنترل تلویزیون کم‌وزیاد کنید.

برخورداری از ساب‌ووفر بی‌سیم

امروزه بسیاری از ساندبارها درای ساب‌ووفر بی‌سیم هستند و می‌توانید آن‌ها را آزادانه در هر نقطه‌ای که احساس می‌کنید برای ساب ووفر مناسب است، قرار دهید.

معرفی چند نمونه از بهترین ساندبارها

در این بخش قصد داریم سه نمونه از بهترین ساندبار ها را در زمینه‌های مختلف معرفی کنیم تا بسته به نیازتان بتوانید ساندبار مناسب خود را انتخاب کنید.

ساندبار سونی HT-A7000

ساندبار سونی HT-A7000

این ساندبار یکی از بهترین ساندبار های رده‌بالای سونی محسوب می‌شود و از دالبی اتموس پشتیبانی می‌کند. از دیگر ویژگی‌های شاخص این دستکاه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سیستم صوتی 7.1.2
  • قابلیت تبدیل صدای عادی به صدایی شبیه به صدای فراگیر 7.1.2
  • قابلیت ایجاد صدای ۳۶۰ درجه و کاملاً سه‌بعدی
  • پورت 2.1 HDMI با قابلیت انتقال محتوای 4K با فریم‌ریت ۱۲۰ فریم‌ها و محتوای دالبی ویژن
  • بلوتوث
  • کروم کست داخلی
  • وای فای داخلی

قیمت ساندبار سونی HT-A7000 در حدود ۱۶۰۰ دلار است.

سونوس بیم- نسل دوم (Sonos beam second generation)

سونوس بیم- نسل دوم (Sonos beam second generation)

این ساندبار نسبت به دستگاه قبلی بسیار مقرون‌به‌صرفه‌تر است و در عین حال از دالبی اتموس نیز پشتیبانی می‌کند. از دیگر ویژگی‌های شاخص این ساندبار می‌توان به ویژگی‌های زیر اشاره کرد:

  • برخورداری از گوگل اسیستنت و آمازون الکسا
  • پشتیبانی از سرویس استریم موسیقی اسپاتیفای
  • پشتیبانی از اپل ایرپلی 2
  • پشتیبانی از صدای Hi Res Audio

البته این گجت ۵۰۰ دلاری فاقد HDMI 2.1 است و از قابلیت 4K pass through نیز پشتیبانی نمی‌کند. از دیگر معایب قابل‌توجه این دستگاه می‌توان به عدم برخورداری آن از بلوتوث اشاره کرد.

ساندبار سونی HT-S20R

ساندبار سونی HT-S200R

این دستگاه جزو محصولات میان‌رده سونی محسوب می‌شود و با توجه به قیمت مناسب خود ویژگی‌های قابل قبولی دارد که از میان آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • صدای دالبی 5.1 واقعی
  • بلوتوث
  • اسپیکرهای سراند مجزا
  • پورت USB
  • HDMI ARC
  • حالت شب (Night Mode): در این حالت توازن بین اصوات باعث می‌شود شما بتوانید اصوات دارای فرکانس مختلف را در ولوم پایین نیز با وضوح بالا بشنوید.

سوالات متداول در رابطه با ساندبار

ساندبار چیست؟

ساندبار اسپیکری نواری شکل با فناوری‌های صوتی به‌روز است که جایگزین جدید سینماهای خانگی محسوب می‌شود و به‌راحتی می‌توان آن را در زیر تلویزیون یا سایر نمایشگرها نصب کرد. با ساندبار به‌راحتی می‌توانید از صدای استریو یا دالبی با کیفیت لذت ببرید

مزایا و معایب اصلی ساندبار نسبت به سینمای خارجی چیست؟

مزایای اصلی ساندبار نسبت به سینمای خانگی شامل اشغال فضای کمتر، برخورداری از فناوری‌های صوتی به‌روز و نصب راحت‌تر و معایب آن نسبت به سینمای خانگی شامل قدرت کمتر صدا و عملکرد ضعیف‌تر در ایجاد صدای دالبی می‌شود..

ویژگی‌های یک ساندبار خوب چیست؟

یک ساندبار خوب باید دارای ویژگی‌هایی همچون پشتیبانی از دالبی اتموس، پشتیبانی از صدای Hi Res، پشتیبانی از کروم کست و اپل ایرپلی، برخورداری از بلوتوث، برخورداری از پورت HDMI ARC و پشتیبانی از فرمت صوتی DTS باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • noisymind
    noisymind | ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱

    اگه کیفیت صدا و فراگیری صدا در کل اتاق یا پذیرایی هستید اصلا سراغ ساندبار نرید. ساند بار رو اکثرا کسایی راضی میکنه که از صدای این اسپیکرهای پرتابل هم راضی هستند

مطالب پیشنهادی