ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

کشف بزرگ دانشمندان چینی: فسیل سالم جنین دایناسور با قدمت 66 میلیون سال

تخم دایناسور در بخش‌های مختلف جهان پیدا می‌شود، با این حال نمونه‌های حاوی جنین بسیار نادر هستند. به همین دلیل درباره رشد دایناسورها از دوران جنینی دانش زیادی نداریم. اما حالا کشف جدید دانشمندان چینی ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۶:۰۰

تخم دایناسور در بخش‌های مختلف جهان پیدا می‌شود، با این حال نمونه‌های حاوی جنین بسیار نادر هستند. به همین دلیل درباره رشد دایناسورها از دوران جنینی دانش زیادی نداریم. اما حالا کشف جدید دانشمندان چینی در استان «جیانگشی» می‌تواند در این زمینه به دانشمندان کمک کند.

پژوهشگران موزه علم و فناوری فوجیان به همراه دانشگاه زمین‌شناسی چین با انتشار مقاله‌ای در ژورنال «BMC Ecology and Evolution» از کشف فسیل سالم جنین دایناسور با قدمت 66 میلیون سال پرده برداشتند. این مقاله از سوی متخصصان چینی و کانادایی نوشته شده است.

کشف فسیل جنین اردک‌منقاران در چین

بر اساس ویژگی‌ها، محققان بر این باورند که با فسیل «اردک‌منقاران» روبه‌رو هستیم. این گونه در دوره‌های پایانی حضور دایناسور روی زمین زندگی می‌کردند و اگرچه برای اولین بار با جنین این دایناسور روبه‌رو نیستیم، اما فسیل جدید بهترین آن‌ها به حساب می‌آید.

به گفته محققان، یک دسته تخم دایناسور در هنگام انفجار یک پروژه ساختمانی در بستر قرمز حوضه گوانژو در استان جیانگشی در دوران «کرتاسه پسین» کشف شده. به گفته دانشمندان، حداقل دو تخم حاوی جنین اردک‌منقارواران قابل شناسایی است که برای اولین بار چنین اتفاقی رخ می‌دهد.

موزه تاریخ طبیعی سنگ‌ «Yingliang» در شرق استان فوجیان، جایی که جنین در آن نگهداری می‌شود، نام این گونه را «Ying baby» گذاشته است. این تخم بیضی شکل است و قطر آن به نزدیکی 9 سانتی‌متر می‌رسد.

یکی از اطلاعات مهمی که این تخم و فسیل جنین در اختیار دانشمندان قرار می‌دهد، اندازه کوچک ابتدایی این دایناسورهاست. ظاهرا این گونه از دایناسورها رشد دیررس داشته‌اند.

این اولین باری نیست که این تیم موفق به کشف جنین تقریبا سالم دایناسورها با قدمت ده‌ها میلیون سال می‌شود. همین تیم در دی ماه سال گذشته توانست یک فسیل جنین 66 میلیون ساله سالم را پیدا کند. این فسیل مربوط به جنین یک دایناسور تروپود بی‌دندان یا «خاگ‌دزدخزندگان» (Oviraptorosaur) بود و «Baby Yingliang» نام گرفت. این جنین شبیه جوجه‌ای بود که می‌خواست از تخم بیرون بیاید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی