ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

حذف کربن با کمک دریا
علمی

راه‌اندازی آزمایشی اولین سیستم حذف کربن با کمک اقیانوس‌ها در جهان

یک استارتاپ مستقر در هاوایی به نام «هایمدال» (Heimdal) مشغول توسعه روش جدیدی برای حذف کربن با کمک اقیانوس‌ها و دریاهاست که می‌تواند علاوه بر کاهش دائمی سطح کربن دی‌اکسید، به کاهش نرخ اسیدی شدن ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۷:۳۰

یک استارتاپ مستقر در هاوایی به نام «هایمدال» (Heimdal) مشغول توسعه روش جدیدی برای حذف کربن با کمک اقیانوس‌ها و دریاهاست که می‌تواند علاوه بر کاهش دائمی سطح کربن دی‌اکسید، به کاهش نرخ اسیدی شدن آب اقیانوس‌ها منجر شود.

استارتاپ هایمدال آب شور دریاها را درون دستگاه‌های خود پمپ کرده و با کمک انرژی الکتریکی چینش مولکول‌های آن را تغییر می‌دهد تا اسیدیته آب کمتر شود. اسید موجود در آب در قالب هیدروکلریک اسید خارج می‌شود که به‌صورت جداگانه قابل ذخیره‌سازی و فروش است. این فرآیند همچنین هیدروژن و اکسیژن تولید می‌کند که آن‌ها هم قابل ذخیره‌سازی هستند. در نهایت، این آب دوباره به دریا برگردانده می‌شود تا از طریق مکانیزم‌های طبیعی به جذب CO2 بپردازد.

حذف کربن با هایمدال

اقیانوس‌ها برای حذف کربن تقویت می‌شوند

«اریک میلار»، هم‌بنیان‌گذار هایمدال می‌گوید: «زمانی که اسیدیته مازاد اقیانوس‌ها از بین برود، شکل وجودی CO2 به زمان پیش از انقلاب صنعتی برمی‌گردد. یعنی شکل CO2 از کربنیک اسید که موجب اسیدی شدن اقیانوس‌ها می‌شود، به بیکربنات اسید و کربنات بدل می‌گردد. این دو شکل فرم‌های پایدار کربن دی‌اکسید معدنی هستند که به کف اقیانوس‌ها می‌روند و برای بیش از 100 هزار سال همان‌جا می‌مانند.»

اقیانوس‌ها مقدار بسیار زیادی کربن دی‌اکسید جذب می‌کنند، اما هرچه کربن دی‌اکسید موجود در آن‌ها بالاتر برود، سرعت فرآیند جذب به خاطر اشباع شدن اقیانوس‌ها کاهش می‌یابد. این منابع آبی تاکنون یک سوم CO2 مازاد حاصل از فعالیت انسان‌ها را از اتمسفر زمین جذب کرده‌اند.

حذف کربن با استارتاپ هایمدال

هایمدال در حال حاضر یک مرکز مبتنی بر انرژی خورشیدی راه‌اندازی کرده و آب دریا را با استفاده از زیرساخت‌های موجود در حوزه شیرین‌سازی آب پمپاژ می‌کند. این استارتاپ می‌گوید فناوری آن‌ها قادر است یک تن CO2 را در ازای 475 دلار از اتمسفر زمین خارج کند. مرکز آزمایشی این شرکت فعلا می‌تواند سالانه به جذب 36 تن کربن دی‌اکسید کمک کند. مرکز بعدی این شرکت قرار است با ظرفیت جذب سالانه 5000 تن CO2 ساخته شود و هزینه هر تن CO2 را به 200 دلار برساند.

هایمدال در نظر دارد که مرکز بعدی خود را در پرتغال یا دبی بسازد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی