ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

آسیب مغزی
علمی

پژوهشی جدید: آسیب مغزی با تغییرات در باکتری‌های روده مرتبط است

دانشمندان در پی یافتن ارتباط میان تغییرات ارگان‌های مختلف بدن پس از آسیب مغزی به سراغ باکتری‌های روده رفتند و با انجام آزمایش روی 33 فوتبالیست دریافتند ضربه مغزی میکروبیوم روده را دچار تغییر کرده ...

مرضیه فرجی
نوشته شده توسط مرضیه فرجی | ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۰:۳۰

دانشمندان در پی یافتن ارتباط میان تغییرات ارگان‌های مختلف بدن پس از آسیب مغزی به سراغ باکتری‌های روده رفتند و با انجام آزمایش روی 33 فوتبالیست دریافتند ضربه مغزی میکروبیوم روده را دچار تغییر کرده و منجر به تولید پروتئین‌های خاصی در بدن می‌شود که از طریق آزمایش خون و ادرار قابل ردیابی هستند. این تغییرات به پزشکان در تشخیص میزان بهبودی بیمار کمک شایانی می‌کند.

هنگامی که به سر ضربه‌ای وارد می‌شود – مانند شکستگی جمجمه – می‌توان تغییرات صورت گرفته را از طریق تصویربرداری اشعه ایکس یا سی‌تی اسکن نمایان کرد. از سوی دیگر، تغییرات میکروسکوپی در بدن ایجاد می‌شود که به سلول‌های عصبی آسیب می‌رساند. این تغییرات آنقدر ظریف هستند که تشخیص آن‌ها کار بسیار دشواری است. گاهی بیمار علائمی همچون سرگیجه، تاری دید و یا حالت تهوع دارد که به پزشکان در تشخیص و درمان کمک می‌کند. در برخی مواقع نیز شرایط بیمار به گونه‌ای است که تشخیص وضعیت را دشوار می‌کند.

محققان عقیده دارند آسیب مغزی ممکن است نشانگرهای زیستی خاصی را در بدن فعال کند که می‌تواند برای تشخیص به موقع و قطعی مورد استفاده قرار گیرد. در سال‌های اخیر سازمان غذا و داروی ایالات متحده در تایید این ایده نشان داد پروتئین خاص «KRAS G12C» پس از آسیب مغزی در بدن تولید می‌شود که از طریق آزمایش خون قابل ردیابی است. آزمایش بزاق و ادرار از روش‌های دیگر بررسی حضور پروتئین‌ مذکور است.

اخیرا دانشمندان دریافته‌اند باکتری‌های روده با آسیب مغزی مرتبط هستند. آن‌ها با مطالعه روی مدل‌های حیوانی و کشت‌های سلولی نشانه‌های امیدوارکننده‌ای در توصیف این ارتباط دریافتند.

آسیب مغزی

تیم تحقیقاتی نمونه خون، مدفوع و ادرار 33 بازیکن فوتبال کالج را در طول یک فصل مورد آزمایش قرار داد. نمونه‌های مذکور در سه فاصله زمانی در طول فصل جمع‌آوری شدند تا برای بررسی تغییرات میکروبیوم روده مفید واقع شوند.

محققان دریافتند با وارد شدن ضربه به مغز، سطح دو گونه باکتری روده به حد قابل توجهی کاهش می‌یابد. آن‌ها همچنین ارتباط میان پروتئین مذکور با باکتری‌های روده را دریافتند.

دانشمندان در توضیح این یافته خود گفتند: «احتمالا التهاب ناشی از آسیب مغزی سبب می‌شود پروتئین‌ها و مولکول‌های در حال گردش در بدن دچار تغییر شوند، سد روده را بشکنند و باکتری‌های روده و متابولیسم آن را دچار تغییر کنند.»

تحقیقات بیشتر نشان داد پروتئین KRAS G12C تا 48 ساعت بعد به بازسازی خود می‌پردازد. محققان در مقاله خود نوشتند: «تشخیص تغییرات در میکروبیوم روده به بهبود تشخیص ضربه مغزی پس از آسیب رسیدن به سر کمک می‌کند. نشانگرهای زیستی مختلف بدن که در اثر ضربه مغزی دچار تغییر می‌شوند، برای سنجش میزان بهبودی بیمار مورد استفاده قرار می‌گیرند.»

دانشمندان عقیده دارند تا زمانی که میکروبیوم روده به حالت عادی بازنگردد، بیمار بهبود نیافته است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی