ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودروهای وارداتی تویوتا
خودرو

کدام محصولات تویوتا می توانند به کشور وارد شوند؟

خوشبختانه پس از حدود ۴ سال بلاتکلیفی، ظاهرا دولت تصمیم گرفته است تا واردات خودرو به کشور را از سر بگیرد؛ گرچه هنوز ضوابط واردات خودرو به طور دقیق اعلام نشده اما شنیده‌ها حاکی از ...

حسین باباپور
نوشته شده توسط حسین باباپور | ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۲۰:۳۰

خوشبختانه پس از حدود ۴ سال بلاتکلیفی، ظاهرا دولت تصمیم گرفته است تا واردات خودرو به کشور را از سر بگیرد؛ گرچه هنوز ضوابط واردات خودرو به طور دقیق اعلام نشده اما شنیده‌ها حاکی از این است که احتمالا دولت مجوز واردات خودروهای اقتصادی، ایمن و کم‌مصرف با سقف قیمت حدود ۲۵ هزار دلار و حداکثر حجم موتور ۲۵۰۰ سی‌سی را صادر خواهد کرد، از این رو تصمیم گرفتیم تا به سراغ محصولات احتمالی تویوتا برویم که با چنین شرایطی از قابلیت ورود به کشورمان برخوردارند.

مسئولین ظاهرا درک کرده است تولید خودروهای قدیمی، بی‌کیفیت و ناایمن هزینه‌های بسیار هنگفت و سرباری را طی سال‌های بعد برای مشتری و البته خود دولت به بار می‌آورد. بنابراین با توجه به عدم توان رقابت خودروهای داخلی با محصولات روز دنیا از لحاظ ایمنی، عامه‌پسند بودن و همچنین میزان مصرف سوخت، گویا بالاخره دولت نیز این نکته را پذیرفته است که خودروهای قدیمی جز ضرر چیزی برای او و ملت نخواهند داشت.

تویوتا کمری 2022

 در نتیجه دولت با آزادسازی واردات خودرو، ضمن صرفه‌جویی بسیار زیاد در هزینه‌کرد منابع مالی، موجب ارتقای سطح امنیت و رضایت مردم نیز خواهد شد و مقدار زیادی از سرمایه‌های اجتماعی و البته مالی ازدست‌رفته در این بخش به دولت و ملت باز خواهد گشت.

 البته باید دید که چه ضوابط و خصوصا عوارض گمرکی برای ورود خودرو به کشور در نظر گرفته می‌شود؛ در صورتی که میزان تعرفه واردات خودرو رقمی منطقی و متناسب با سرمایه عموم ملت باشد، آنگاه می‌توان گفت قطعا تیر واردات خودرو به مرکز سیبل مورد نظر دولت برخورد خواهد کرد و مزیت‌های آن برای همگان آشکار خواهد شد.

 در این راستا همان‌طور که اشاره شد، گرچه هنوز ضوابط واردات خودرو به طور دقیق اعلام نشده اما شنیده‌ها حاکی از این است که احتمالا دولت مجوز واردات خودروهای اقتصادی، ایمن و کم‌مصرف با سقف قیمت حدود ۲۵ هزار دلار و حداکثر حجم موتور ۲۵۰۰ سی‌سی را صادر خواهد کرد.

خودروهای وارداتی تویوتا

 با این حساب ما تصمیم گرفتیم نگاهی به خودروهای وارداتی احتمالی به کشور از برندهای معتبر جهان داشته باشیم. در این میان شرکت‌ تویوتا ژاپن جزو خودروسازان معتبر جهان و خوش‌نام در ایران محسوب می‌شود که مجوز واردات محصولات آن از سوی وزارت صنعت تایید خواهد شد.

 در ادامه به صورت اجمالی برخی خودروهای این برند که احتمالا آنها را در بازار کشورمان خواهیم دید، معرفی می‌کنیم. گفتنی است در این مقاله ملاک ما خودروهای مدل ۲۰۲۲ موجود در کشور امارات بوده است.

خودروهای وارداتی تویوتا 

1. تویوتا کرولا مدل 2022

هر زمان که واردات خودرو به کشورمان طی این سال‌ها باز بوده، تویوتا کرولا پای ثابت محصولات این شرکت در ایران به شمار رفته است. این سدان جمع‌وجور شهری در مدل ۲۰۲۲ با دو تیپ XLI و GLI به همراه موتور ۱.۶ لیتری به قدرت ۱۲۱ اسب بخار و گیربکس سی وی تی اتوماتیک راهی بازار کشور امارات شده است. قیمت این دو تیپ از کرولا کمتر از ۷۹ هزار درهم یا ۲۱ هزار دلار بوده و بنابراین با توجه به حجم موتور و همچنین قیمت آن، واجد شرایط ورود به کشور ما محسوب می‌شود.

تویوتا کرولا 2022

2. تویوتا CH-R هیبرید 1.8 لیتر

تویوتا سی اچ آر هیبریدی ۱.۸ لیتری با قیمت کمتر از ۸۷ هزار درهم یا ۲۴ هزار دلار در بازار امارات موجود است. بنابراین این خودرو از بهترین گزینه‌ها برای واردات به ایران به‌حساب می‌آید؛ چرا که به دلیل بهره‌مندی از سامانه فنی هیبریدی، مصرف سوخت پایینی دارد و از لحاظ ایمنی و همچنین سقف قیمتی نیز واجد شرایط ورود به کشورمان به‌حساب می‌آید.

خودروهای وارداتی تویوتا

 این کراس اوور کامپکت با طراحی ظاهری نسبتا اسپرت پیش از این نیز در بازار ما حضور داشت و مشتریان خاص خود را پیدا کرد. پس در حال حاضر مدل ۲۰۲۲ تویوتا سی اچ آر هیبرید می‌تواند به جاده‌های ایران راه پیدا کند.

3. تویوتا Raize

تویوتا رِیز مدل ۲۰۲۲ به قول عامیانه خوراک بازار ایران است؛ چراکه هم از بدنه کراس اوور بهره می‌برد، هم قیمت کاملا اقتصادی حدود ۱۷ هزار دلار یا ۶۰ هزار درهم دارد و هم اینکه از پیشرانه کم‌مصرف یک لیتری توربو یا ۱.۲ لیتری تنفس طبیعی در آن استفاده شده است. مزایای مذکور باعث می‌شود تا این خودرو اگر با قیمت متعادل به دست مشتری ایرانی برسد، بتواند در کشورمان کاملا فراگیر شود و باعث شکستن قیمت بسیاری از کراس اوورهای چینی و واقعی‌تر شدن ارزش آنها در بازار ایران شود.

تویوتا ریز

4. تویوتا هایلوکس دوکابین تیپ glx

تویوتا هایلوکس محبوب دل آفرودسواران سراسر دنیاست و به دلیل قابلیت‌های فنی و خدماتی مناسب می‌تواند مجوز ورود به بازار ایران را به دست آورد. البته قیمت و حجم موتور آن کمی از سقف احتمالی تعیین شده برای واردات خودرو بالاتر است اما با توجه به قابلیت‌های مطلوب این خودرو، به‌خصوص ویژگی‌های مناسب آن جهت به‌کارگیری در نهادهای دولتی و عمومی، احتمال می‌دهیم که دولت همچون سری قبل برای تویوتا هایلوکس استثنا قائل شود و اجازه ورود نسخه دو دیفرانسیل دو کابین glx مجهز به موتور ۲.۷ لیتری این خودرو به بازار ایران را بدهد. تیپ glx تویوتا هایلوکس چیزی حدود ۲۷ هزار دلار قیمت دارد و در صورت باز شدن پای آن به بازار کشور قطعا می‌تواند طرفداران را مجددا به وجد بیاورد.

5. تویوتا راو 4 تیپ EX

نسخه پایه تویوتا راو ۴ مدل ۲۰۲۲ تیپ EX قیمتی حدود ۲۶ هزار و ۵۰۰ دلار دارد. بدین ترتیب احتمال می‌رود که مجوز واردات این کراس اوور محبوب و پرفروش به بازار ایران از سوی وزارت صنعت صادر شود. البته اگر سقف قیمتی ۲۵ هزار دلار به طور قطعی تایید شود، آنگاه کار برای ورود این خودرو به کشورمان کاملا دشوار خواهد شد. اما با این حال انتظار می‌رود که تیپ ex تویوتا راو 4 مدل ۲۰۲۲ مجهز به موتور ۲.۵ لیتری تنفس طبیعی به قدرت ۱۷۶ اسب بخار و گیربکس اتوماتیک به دست مشتریان ایرانی نیز برسد.

تویوتا راو 4

5. تویوتا یاریس سدان

تویوتا یاریس نیز تمامی ویژگی‌های مورد نظر وزارت صمت برای اخذ شرایط ورود به کشور را داراست؛ این سدان کوچک سطح ایمنی قابل قبولی ارائه می‌دهد، پیشرانه آن از نوع ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی به همراه گیربکس سی وی تی است که نشان از مصرف پایین آن دارد و از لحاظ قیمت نیز حدود ۶۰ هزار درهم یا ۱۷ هزار دلار ارزش‌گذاری شده است. بنابراین به راحتی می‌تواند پس از ورود به کشور با سدان‌های چینی به رقابت بپردازد و به متعادل کردن قیمت‌ها در بازار سدان‌های داخلی نیز کمک کند. 

یاریس سدان

6. تویوتا راش

تویوتا راش یک شاسی بلند کوچک دیفرانسیل عقب است که به دلیل بهره‌مندی از موتور ۱.۵ لیتری مصرف سوخت نسبتا پایینی را ارائه می‌دهد. از طرف دیگر سطح ایمنی بالای آن نیز باعث می‌شود تا استانداردهای لازم برای ورود به بازار ایران را کسب کند و از همین رو می‌توان انتظار داشت که این محصول نیز بتواند مهمان جاده‌های کشور شود. حداکثر توان موتور این خودرو معادل ۱۰۳ اسب بخار است و یک گیربکس ۴ دنده اتوماتیک وظیفه به گردش درآوردن تایرهای عقب آن را بر عهده دارد. قیمت تویوتا راش EX معادل 18 هزار و پانصد دلار اعلام شده است.

تویوتا راش

در پایان باید مجددا تاکید کنیم که لیست ارائه شده در بالا تنها بر اساس حدس و گمان و همچنین اظهارنظرهای غیررسمی منتشر شده در فضای رسانه‌ای، گردآوری شده است. بنابراین لازم است جهت دستیابی به اطلاعات دقیق در این زمینه، تا زمان اعلام رسمی ضوابط واردات خودرو از سوی وزارت صنعت منتظر بمانیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Jaber James
    Jaber James | ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱

    الان یه جایی خوندم تعرفه زیر ۱۰۰۰ سی سی ۵ درصد و از ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ سی سی ۳۲ درصد‌‌.. ببینیم چی میشه

مطالب پیشنهادی