ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

بازی
علمی

پژوهشی جدید: انجام بازی‌های ویدیویی کودکان را باهوش‌تر می‌کند

براساس مطالعه جدید انجام شده روی کودکان 10 تا 12 ساله، انجام بازی‌های ویدیویی می‌تواند طی دو سال تاثیر مثبتی روی هوش آنها داشته باشد و آن‌ را تقویت کند. هرچند این نتایج بازی‌ کردن ...

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۲:۰۰

براساس مطالعه جدید انجام شده روی کودکان 10 تا 12 ساله، انجام بازی‌های ویدیویی می‌تواند طی دو سال تاثیر مثبتی روی هوش آنها داشته باشد و آن‌ را تقویت کند. هرچند این نتایج بازی‌ کردن بدون هیچ گونه محدودیت زمانی را تایید نمی‌کند.

بسیاری از والدین زمانی که فرزندشان ساعت‌ها بازی‌های ویدیویی انجام می‌دهند، احساس گناه می‌کنند و حتی نگران می‌شوند که انجام چنین کاری می‌تواند روی هوش فرزندان آنها تاثیر منفی داشته باشد. اما تحقیق جدید چیز دیگری می‌گوید.

محققان در مطالعه جدیدی، تاثیر بازی‌های ویدیویی را بر ذهن کودکان مورد توجه قرار دادند. در این مطالعه بیش از 5000 کودک در محدوده سنی 10 تا 12 ساله مورد بررسی قرار گرفتند و نتایج آزمایش‌های انجام شده روی آنها در نشریه Scientific Reports منتشر شد.

در این مطالعه از کودکان پرسیده شد چند ساعت در روز را برای شبکه‌های اجتماعی، تماشای فیلم یا تلویزیون و بازی‌های ویدیویی صرف می‌کنند. اکثر کودکان در پاسخ به این سوال از عبارت «ساعت‌های زیادی» استفاده کردند. نتایج نشان می‌‌دهد به صورت متوسط، کودکان دو ساعت و نیم در هر روز زمان خود را به تماشای فیلم‌های آنلاین یا برنامه‌های تلویزیونی، نیم ساعت را به ارتباطات آنلاین و یک ساعت را به بازی‌های ویدیویی اختصاص می‌دهند.

در مجموع به صورت متوسط کودکان این رنج سنی حدود چهار ساعت در روز و ۲۵ درصد آنها حدود ۶ ساعت در روز به این فعالیت‌ها مشغول هستند.

تاثیر بازی‌های ویدیویی روی هوش کودکان

بازی‌های ویدیویی می‌تواند برای رشد ذهنی کودکان مزایا و معایب مختلفی داشته باشد. محققان توانایی یادگیری موثر، تفکر منطقی، درک ایده‌های پیچیده و سازگاری با موقعیت‌های جدید را در این کودکان مورد بررسی قرار دادند.

هوش یکی از ویژگی‌های مهمی است که می‌تواند بر میزان درآمدزایی، شادی و طول عمر کودک در آینده تاثیرگذار باشد. در این تحقیق محققان تاثیر نگاه کردن بر نمایشگر و هوش کودکان را بررسی کرده و برخی عوامل مانند ژن و وضعیت اجتماعی و اقتصادی را نیز مورد توجه قرار دادند.

از آنجایی که هوش کودکان به ژن آنها و موضوعات وراثتی ارتباط دارد، محققان به آن توجه نشان دادند. برای مثال، کودکانی که با ژن‌های خاصی متولد می‌شوند ممکن است بیشتر مستعد تماشای تلویزیون باشند و حتی برخی دیگر با ژن‌های دیگری می‌توانند از مشکلات یادگیری رنج ببرند.

محققان دریافتند که بازی‌های ویدیویی تاثیر مثبت و معناداری بر هوش کودکان دارد. کودکانی که در ده سالگی بازی‌های ویدیویی بیشتری انجام می‌دادند، به صورت متوسط ​​از کودکانی که بازی نمی‌کردند باهوش‌تر نبودند. اما پس از دو سال ضریب هوشی بالاتری از بقیه را نشان دادند. برای مثال کودکی که از نظر ساعت‌هایی که در بازی صرف می‌کند جزو 17 درصدی بود که ساعت‌های زیادی مشغول بازی بودند، در طول دو سال ضریب هوشی خود را حدود 2.5 امتیاز بیشتر از میانگین کودکان دیگر افزایش داده بود.

نتایج این تحقیق با مطالعات قبلی در ابعاد کوچکتر مطابقت دارد. همچنین نتایج نشان می‌دهند که شبکه‌های اجتماعی بعد از دو سال بر تغییر هوش تاثیری نداشتند. اینستاگرام و سایر پیام ‌رسان‌ها تاثیری در تقویت هوش کودکان نداشتند و حتی مضر هم بودند. اما تماشای تلویزیون و ویدیوهای آنلاین تاثیر مثبتی در یکی از تحلیل‌ها از خود نشان داد.

در این تحقیق برخی از مولفه‌ها از جمله سلامت روان، کیفیت خواب و تحرک بدنی باید مورد توجه قرار می‌گرفت که به آنها توجهی نشده است. البته چنین نتایجی بدین معنی نیست که والدین اجازه اجرای بی حدوحصر بازی‌ها را به کودکان بدهند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • Mtps4 ‌
    Mtps4 ‌ | ۱ خرداد ۱۴۰۱

    والا منم از گیم زدن خسته شدم دیگه چشمارو اذیت میکنه توی زمان های طولانی
    عقل من رو بجای اینکه بیشتر کنه کمتر میکنه بعد گیم یه متنو خیلی سخت متوجه میشم اینا کاری کردن دوره های ما نادون بار بیان

  • Dark art .
    Dark art . | ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱

    رفتم به مامانم نشون دادم میگه همه منم حرف زیاد میزد😐
    بهش میگم یه راش تو کالاف اندازه یه معادله ۱۵ مجهولی فکر میخواد
    میگه برا همین ریاضیتو شدی ۱۸😐
    حرفی ندارم

  • پرهام ‌
    پرهام ‌ | ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱

    ایدیم بیاین کالاف بازی کنیم
    Anonymous6_6_6

  • پرهام ‌
    پرهام ‌ | ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱

    بعد میگن گوشی دست بچه ها نیدین😐

مطالب پیشنهادی