ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

معرفی استارتاپ منتا، آموزش و ارزیابی هوشمند

رقابتی شدن فضای آموزش در دو دهه اخیر موجب شده است تا والدین اغلب دانش آموزان جهت کسب موفقیت‌های تحصیلی بیشتر توسط فرزندان خود، به سراغ ابزارهای کمک آموزشی، آزمون‌های آزمایشی و مدارس غیرانتفاعی بروند ...

امیر امام جمعه
نوشته شده توسط امیر امام جمعه | ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۸:۰۰

رقابتی شدن فضای آموزش در دو دهه اخیر موجب شده است تا والدین اغلب دانش آموزان جهت کسب موفقیت‌های تحصیلی بیشتر توسط فرزندان خود، به سراغ ابزارهای کمک آموزشی، آزمون‌های آزمایشی و مدارس غیرانتفاعی بروند که آن‌ها را برای شرکت در عرصه‌های خاص از جمله کنکور آماده می‌کنند. در این میان افزایش هزینه‌ها و سخت‌تر شدن دسترسی به امکانات مذکور به عامل بازدارنده‌ای برای تعداد زیادی از دانش آموزان کشور تبدیل شده است. آموزش و ارزیابی هوشمند منتا یکی از سرویس‌هایی است که در سال‌های اخیر سعی داشته با آماده‌سازی بستر مناسب جهت یادگیری آنلاین و ارائه خدمات آموزشی اعم از کلاس کنکور آنلاین با هزینه مناسب، دسترسی به امکانات پیشرفته را برای طیف بیشتری از علاقه‌مندان فراهم سازد.

سامانه منتا شامل ۵۰۰ هزار نمونه سوال در کنار ۱۰ هزار درسنامه می‌شود و با ۴ هزار مدرسه همکاری می‌کند.

سامانه دانش بنیان آموزش و ارزیابی هوشمند منتا اکنون ۷ سال سابقه کاری را در کارنامه خود دارد و توانسته است نقش بسزایی در کاهش هزینه‌های آموزشی دانش آموزان ایفا کند. برای مثال امکانات مشابه با یک مدرسه غیرانتفاعی نمونه با اساتید برتر که سالیانه حدود ۶۰ میلیون تومان شهریه دریافت می‌کند، در منتا تنهاش با ۱۵ درصد این مبلغ قابل دسترس خواهد بود. همچنین وجود بانک عظیم سوالات و درسنامه‌های منتا موجب می‌شود تا کاربران نیاز کمتری به کتاب‌های کمک آموزشی پیدا کنند؛ به نحوی که میانگین هزینه ۲۰۰ هزار تومانی جهت یک منبع برای هر تک درس به کمک منتا تا ۶۰ هزار تومان برای کل پایه کاهش پیدا می‌کند. در سوی دیگر باید در نظر داشت که درسنامه‌های منتا تنها محدود به یک منبع نیستند و هر کدام چندین منبع گوناگون را در برمی‌گیرند.

امکانات منتا برای دانش آموزان و مدارس

علاقه‌مندان می‌توانند با ثبت‌نام در وب سایت منتا به آدرس monta.ir جهت بهره‌مندی از ویژگی‌های آموزشی این سامانه، اقدام کنند. از میان خدماتی که دانش آموزان پس از ثبت‌نام در منتا به آن‌ها دسترسی خواهند داشت می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • خودآزمایی و حل تمرین
  • شرکت در انواع ازمون‌های فردی یا گروهی
  • دسترسی به درسنامه‌ها و کلاس های کنکور آنلاین
  • رتبه‌بندی و تحلیل وضعیت تحصیلی در سطح کشور

کاربران در هنگام ثبت‌‌نام در منتا می‌توانند نوع اکانت مرتبط با فعالیت خود را به آسانی انتخاب کنند. دبیر، دانش آموز، مشاور، مدرسه، آموزشگاه و مرکز مشاوره از جمله عناوینی هستند که در صفحه ثبت‌نام قابل انتخاب خواهند بود و خدمات متناسب با هر کدام در منتا به صورت مستقل ارائه می‌شود. قابلیت‌های مهم مرتبط با مدارس و آموزشگاه‌ها نیز شامل موارد زیر می‌شود:

  • ساخت انواع آزمون‌های آنلاین و چاپی
  • امکان برگزاری آزمون‌های بین مدرسه‌ای
  • گزارش‌گیری در سطح جامعه آماری کشوری

منتآکادمی؛ کلاس های کنکور آنلاین و هوشمند

پس از ساخت حساب کاربری و ورود به آن در سامانه منتا، به صفحه اصلی اکانت خود منتقل می‌شوید که در آن پست‌های مرتبط با برنامه برگزاری کلاس‌های منتآکادمی قرار گرفته است. دوره‌های منتآکادمی با تمرکز روی کنکور در نظر گرفته شده است و دانش آموزان رشته‌های ریاضی، تجربی و انسانی می‌توانند در آن به اساتید مجرب در قالب کلاس کنکور آنلاین دسترسی داشته باشند. در این کلاس‌ها، مباحث درسی به هر دو صورت تشریحی و تستی مورد بررسی قرار می‌گیرند که نه تنها جهت آمادگی برای کنکور مفید است؛ بلکه می‌تواند برای افزایش سطح علمی برای شرکت در امتحانات پایان ترم هم کاربردی باشد.

کلاس‌های منتآکادمی باعث دسترسی همگانی به محتوای آموزشی مورد نیاز برای شرکت در کنکور شده است و داوطلبان ساکن شهرهای کوچک نیز می‌توانند بدون داشتن دغدغه درباره مسافت و امکانات موجود در شهر خود، در این کلاس‌ها شرکت نمایند. همچنین به دلیل مجازی برگزار شدن کلاس‌ها، دیگر نیازی به حضور فیزیکی دانش آموزان در آن‌ها نیست و به میزان زیادی در وقت آ‌ن‌ها صرفه‌جویی خواهد شد. امکان مشاهده دوباره کلاس‌ها برای یادگیری عمیق‌تر و ارتباط با اساتید جهت رفع اشکال و برطرف کردن ابهامات از دیگر ویژگی‌های مهم منتآکادمی است.

بانک سوالات و آزمون‌های سفارشی منتا

دسترسی به آزمون‌های آماده و ساخت آزمون‌های سفارشی به کمک بانک سوالات عظیم منتا، یکی از قابلیت‌های کلیدی این سامانه به شمار می‌رود که کاربردی زیاد هم برای مدارس و هم برای دانش آموزان دارند. مسئولین مدارس می‌توانند با مراجعه به تب میزکار و انتخاب گزینه «ساخت آزمون» اقدام به گزینش دروس و سرفصل‌های مورد نظر خود جهت ایجاد آزمون جدید کنند. دانش آموزان نیز با دسترسی به گزینه «خودآزمایی آنلاین» در میزکار قادر خواهند بود آزمون‌های سفارشی برای خود بسازند.

در صفحه ساخت آزمون منتا، می‌توان به فیلترهای متنوعی جهت نمایش سوالات دست پیدا کرد. همین با کلیک روی آیکن «+» در انتهای هر سوال، آن مورد به لیست سوالات امتحان اضافه خواهد شد. نمایش سطح دشواری و ضریب تمیز در کنار امکان برچسب‌گذاری، یادداشت نکات و ثبت نظر از گزینه‌های جانبی در کنار هر سوال محسوب می‌شوند. مهم‌ترین فیلترهای صفحه ساخت آزمون شامل موارد زیر است:

  • امکان انتخاب بازه زمانی تالیف سوالات
  • امکان انتخاب مرجع سوالات نمایش داده شده (سراسری، آزاد، سنجش و...)
  • تغییر سرفصل‌های انتخاب شده از هر درس
  • امکان نمایش سوالات تنها از کتاب‌های مورد نظر کاربر
  • انتخاب نوع سوالات از میان دسته‌های گوناگون مثل ترکیبی، تعریفی، جالی خالی، شمارشی و...
  • امکان گزینش سطح دشواری سوالات، نحوه چینش و طراحان آن‌ها

مسئولین مدارس می‌توانند به کمک سوالات خارج از بانک منتا نیز اقدام به طراحی و ساخت آزمون‌های سفارشی کنند و در نهایت با بارگذاری پاسخ برگ آزمون در سامانه، بررسی خودکار نمرات و تهیه گزارش را به هوش مصنوعی منتا بسپارند. در نهایت تمامی آزمون‌ها از طریق صفحه «مدیریت آزمون‌ها» در دسترس قرار خواهند گرفت و می‌توان به آمارهای گوناگون درباره آن‌ها در کنار وضعیت برگزاری و نتایج کسب شده دسترسی پیدا کرد. همچنین شبیه‌ساز کنکور، امکانی جهت ایجاد سریع آزمون آزمایشی برای رشته‌های مختلف است که می‌تواند برای آمادگی بیشتر داوطلبان مورد استفاده قرار گیرد.

کسب درآمد از منتا، قابلیتی دیگر در سامانه آموزش آنلاین است که در اختیار مولفان و طراحان سوالات قرار دارد. هر فرد می‌تواند با طرح سوالات و ثبت آن‌ها در منتا اقدام به کسب درآمد کند.

اتوماسیون؛ بستری برای برنامه‌ریزی و مدیریت درسی

برنامه مطالعاتی یکی از المان‌های ضروری برای افزایش بهره‌وری و استفاده بهتر از زمان پیش از شرکت در آزمون‌ها به شمار می‌رود که مدیریت آسان آن به کمک منتا فراهم شده است. کاربران با انتخاب گزینه «مدیریت برنامه مطالعاتی» در میزکار خود قادر به ایجاد برنامه‌های شخصی جدید خواهند بود که در محیطی کاملا گرافیکی و تعاملی نمایش داده می‌شود.

فعالیت‌های در نظر گرفته شده برای هر برنامه شامل گروه و عنوان درسی، سوالات تستی و تشریحی، میزان مطالعه، زمان شروع و روزهای انجام آن در طی هفته می‌شود. پس از ساخت یک فعالیت می‌توان سریعا محل قرارگیری آن در داخل جدول هفتگی را مشاهده نمود و در نهایت به چکیده کلی از برنامه دسترسی داشت. مدیریت سایر جنبه‌های سامانه منتا هم از طریق ویژگی‌های متنوع اتوماسیون امکان‌پذیر است که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • مدیریت کلاس‌ها با پیامک: در مواقعی که دسترسی مناسبی به اینترنت وجود نداشته باشد، می‌توان از طریق پیامک اقدام به مدیریت کلاس‌ها و برگزاری آن‌ها در سامانه منتا نمود.
  • تقویم اختصاصی جزئیات کلاس‌ها: به کمک تقویم آموزشی کامل منتا می‌توان جزئیات کلاس‌ها اعم از زمان برگزاری آن‌ها در کنار اعلان‌های مربوطه را به صورت یکجا در اختیار داشت.
  • گزارش‌دهی عملکرد دانش‌ آموزان: نمایش دقیق عملکرد اخیر دانش آموزان قابلیتی کاربردی برای برنامه‌ریزی بهینه درسی و آگاهی بیشتر والدین روی مسیر تحصیلی فرزند خود است.
  • اشتراک‌گذاری فایل‌ها و جلسات: به لطف ویژگی به اشتراک‌‌گذاری در اتوماسیون منتا، امکان دسترسی راحت‌تر به فایل‌های آموزشی، کلاس‌ها و جلسات برگزار شده داخل این سامانه فراهم شده است.

آزمون‌های هماهنگ کشوری

منتآزمون یکی دیگر از بخش‌های مهم پلتفرم منتا است که شامل آزمون‌های هماهنگ کشوری در کنار آزمون‌های هوشمند شخصی‌سازی شده براساس نقاط قوت و ضعف هر دانش آموز است. همچنین با توجه به نتایج آزمون‌ها، تکالیف و تمرین‌های شخصی‌سازی شده در اختیار شرکت‌کنندگان قرار می‌گیرد. گردانندگان منتا ادعا دارند که سوالات انحصاری و غیرمشابه همراه با محدودیت زمان ازمون و گزارش موارد مشکوک موجب حذف امکان تقلب به شیوه هوشمند شده است. شایان ذکر است که این آزمون‌ها منطبق با برنامه کلاس‌های منتآکادمی هستند و مباحث هر مرحله آزمون به صورت کامل در کلاس‌های منتآکادمی پوشش داده خواهند شد.

بسته‌های خودآموز

بسته‌های خودآموز منتا برای دروس مختلف کلیه رشته‌ها در دسترس قرار گرفته است و از پایه دوم دبستان تا پایان دوره متوسطه را شامل می‌شود. اشتراک هر دوره برای بازه‌های ۱ الی ۱۲ ماهه قابل خریداری است و در تمام این مدت امکان دسترسی به محتوای آموزشی برای کاربر فراهم خواهد بود. همچنین پیش از خرید امکان مشاهده فهرست کتاب، حاوی تعداد سوالات تستی و تشریحی برای هر درس همراه با جزئیات درسنامه موجود برای هر مبحث و مولف آن بخش وجود دارد.

یکی دیگر از ویژگی‌های منتا برای مولفین، امکان کسب درآمد است. منتا در حقیقت می‌تواند حکم یک مارکت‌پلیس را برای مولفین داشته باشد تا با انتشار سوالات خود، به صورت مقیاس‌پذیر درآمد داشته باشد.


سامانه منتا تا به امروز توانسته است با ۴ هزار مدرسه از میان ۴۰ هزار مدرسه مجهز دوره اول و دوم متوسطه همکاری داشته باشد و قصد دارد این رقم را تا پایان سال جاری دو برابر کند. حدود ۵۰۰ هزار نمونه سوال در کنار ۱۰ هزار درسنامه تا به امروز در پایگاه داده منتا به ثبت رسیده است و بیش از ۲۸۰ میلیون بار از سوالات مذکور، استفاده شده است؛ این مسئله نشان می‌دهد که از قطع حدود ۴۲۰۰ درخت برای چاپ سوال و درسنامه به لطف انبوهی از نمونه‌های آنلاین در منتا جلوگیری به عمل آمده است. هم اکنون بیش از ۵۵۰ هزار نفر از جمعیت ۱۵ میلیونی دانش آموزان کشور از خدمات منتا و کلاس های کنکور آنلاین آن بهره می‌برند و انتظار می‌رود این مقدار تا آخر به امسال به دو برابر افزایش پیدا کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی