ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

آبله میمون
علمی

سازمان بهداشت جهانی: شیوع بیماری آبله میمون غیر معمول است و شاید برای مدتی ادامه یابد

در روزهای گذشته بیش از 100 مورد ابتلا یا موارد مشکوک ابتلا به آبله میمون (Monkeypox) در اروپا گزارش شده و در همین راستا سازمان جهانی بهداشت (WHO) یک نشست اضطراری در مورد شیوع این ...

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۰:۳۵

در روزهای گذشته بیش از 100 مورد ابتلا یا موارد مشکوک ابتلا به آبله میمون (Monkeypox) در اروپا گزارش شده و در همین راستا سازمان جهانی بهداشت (WHO) یک نشست اضطراری در مورد شیوع این بیماری ویروسی برگزار کرد. Monkeypox در اصل یک بیماری بومی در غرب و مرکز آفریقاست و حالا به کشورهای مختلف راه پیدا کرده که به گفته WHO، غیرمعمول است.

جلسه کمیته سازمان جهانی بهداشت با شرکای خود، در مورد خطرات این بیماری بود تا در نهایت متوجه شوند که آیا آبله ‌میمون می‌تواند به یک همه‌گیری تبدیل شود و سلامت جهانی را تهدید کند یا خیر.

به گفته سازمان بهداشت جهانی، شیوع این بیماری بنابر سه دلیل، غیر معمول است: تنها یکی از موارد گزارش شده به مناطق آفریقایی با آبله میمون بومی سفر کرده است. اکثر آن‌ها از طریق فعالیت‌های جنسی به این ویروس منتقل شده‌اند و گستره جغرافیایی شیوع آن در سراسر اروپا نشان می‌دهد که انتقال آن ممکن است برای مدتی ادامه داشته باشد.

شیوع گسترده آبله میمون در اروپا

چند روز قبل بیش از 40 مورد مشکوک به این بیماری در اسپانیا و پرتغال گزارش شد و سازمان بهداشت جهانی درباره آبله میمون هشدار داد. حالا کشورهای دیگری از جمله بلژیک، آلمان، هلند، سوئد، بریتانیا، ایالات متحده، کانادا و استرالیا (به همراه مواردی که تاکنون گفته شده) نیز آن را گزارش کرده‌اند. اسپانیا در روز جمعه 24 مورد جدید را گزارش کرد که عمدتا به مادرید مربوط می‌شود.

سرویس پزشکی نیروهای مسلح آلمان که روز جمله اولین مورد خود را در این کشور شناسایی کرد، می‌گوید: «این بزرگترین و گسترده‌ترین شیوع آبله‌ میمونی است که تاکنون در اروپا رخ داده است.»

بیماری آبله میمون که اولین بار در میمون‌ها شناسایی شد، معمولا از طریق تماس نزدیک منتقل می‌شود و به ندرت در خارج از آفریقا شناسایی شده، به همین دلیل شیوع آن در اروپا نگرانی‌هایی را به وجود آورده است. با این وجود، دانشمندان انتظار ندارند که مانند کووید-19 به یک همه‌گیری تبدیل شود، زیرا روند انتقال آن کمی پیچیده‌تر است.

آبله میمون

«فابیان لندرتز» از مؤسسه روبرت کخ شیوع این بیماری را یک اپیدمی توصیف کرد و گفت:

«با این وجود، بعید است که این همه‌گیری برای مدت زیادی ادامه داشته باشد. موارد گزارش شده را می‌توان به خوبی قرنطینه کرد و همچنین داروها و واکسن‌های موثری وجود دارد که در صورت لزوم می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.»

برای بیماری آبله میمون، واکسن منحصر‌به‌فردی وجود ندارد، اما طبق داده‌های ارائه شده، واکسن‌هایی که برای آبله استفاده می‌شوند، تا 85 درصد در برابر آبله میمون موثر هستند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی