ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

موبایل

اوج التهاب در بازار موبایل: آیفون نایاب شد

بررسی‌های دیجیاتو از بازار موبایل حکایت از نایاب شدن انواع مدل‌های آیفون دارد. فروشگاه‌های آنلاین، اکثر مدل‌های این تلفن همراه را ناموجود زده و فروشندگان در بازار فیزیکی نیز عموما از ارائه قیمت خودداری می‌کنند ...

مجتبی آستانه
نوشته شده توسط مجتبی آستانه | ۱ خرداد ۱۴۰۱ | ۱۶:۱۵

بررسی‌های دیجیاتو از بازار موبایل حکایت از نایاب شدن انواع مدل‌های آیفون دارد. فروشگاه‌های آنلاین، اکثر مدل‌های این تلفن همراه را ناموجود زده و فروشندگان در بازار فیزیکی نیز عموما از ارائه قیمت خودداری می‌کنند و به اصطلاح «فروش ندارند.» آن دسته از فروشندگانی هم که آیفون عرضه می‌کنند، این گوشی را تا 10 میلیون تومان گران‌تر از قبل می‌فروشند. برخی از فروشندگان ادعا دارند ثبت مسافری گوشی‌های آیفون هم به مشکل خورده و این موضوع باعث افزایش قیمت بیشتر آیفون می‌شود.

ممنوعیت واردات آیفون که از ابتدای سال به طور جدی از سوی برخی نمایندگان پیگیری می‌شد، امروز و با تغییر اولویت‌بندی واردات این گوشی‌ها به گروه کالایی 27، رنگ واقعیت به خود گرفت. آیفون پیش از این در گروه کالایی 23 بوده و حضور آن در گروه 27 بدان معناست که از نظر سیاست‌گذار، این گوشی کالایی لوکس است و واردات آن نیز ضروری نیست.

اما این تصمیم که از نظر انجمن واردکنندگان موبایل غیرکارشناسانه بوده، موجب شد تا در عرض تنها چند ساعت، بازار این گوشی‌ها ملتهب شود؛ به گونه‌ای که اکثر فروشگاه‌های آنلاین شناخته‌شده، ترجیح داده‌اند تا موقتا انواع تلفن همراه با برند اپل را در وبسایت خود ناموجود کنند.

همچنین فروشگاه‌هایی که هر روز قیمت انواع تلفن همراه را در بستر تلگرام و اینستاگرام اعلام می‌کردند نیز امروز از اعلام قیمت انواع گوشی‌های آیفون خودداری کردند.

آن دسته از فروشندگانی هم که به فروش آیفون ادامه داده‌اند، این دست گوشی‌ها را تا 10 میلیون تومان گران‌تر از قبل عرضه می‌کنند. یکی از فعالین بازار موبایل در این باره به دیجیاتو گفت:

«تمام مدل‌های آیفون، بین 8 تا 10 میلیون تومان افزایش قیمت داشته‌اند. قیمت آیفون 13 پرومکس از 47 میلیون تومان امروز به 57 میلیون تومان رسیده است. قیمت آیفون 13 پرو از 44 به 52 میلیون تومان و آیفون 13 نیز از 30 میلیون تومان به 40 میلیون تومان تغییر یافته است.»

فعال دیگر بازار موبایل در پاساژ علادین که به طور تخصصی روی فروش و عرضه محصولات اپل فعالیت کرده نیز در گفتگو با دیجیاتو افزایش قیمت‌ها در بازار را تایید می‌کند: «آیفون 13 پرومکس با ظرفیت 256 گیگابایت که روز گذشته با قیمت 46 میلیون تومان عرضه می‌شد، امروز 55 میلیون تومان قیمت خورده است. مدل 13 پرو با ظرفیت 256 نیز رشد قیمت بیش از 7 میلیون تومانی از دیروز تجربه کرده است و از 45 میلیون تومان به 52 میلیون و پانصد هزار تومان رسیده است.»

این فعال بازار موبایل با تلخ خواندن چنین اتفاقی در وضعیت اقتصادی کنونی کشور به دیجیاتو می‌گوید که گران شدن آیفون مستقیما روی پرچمدار های برندهای دیگر بازار موبایل نیز به مرور تاثیر میگذارد: «من معتقد هستم که مدلهایی چون S22 و دیگر پرچمدارها نیز به مرور گران خواهد شد چرا که اختلاف قیمت مدلهای پرچمدار دو یا چند برند نمی‌تواند تا این حد اختلاف داشته باشد.»

بازار موبایل در سال 1401 روزهای ناآرامی را پشت سر گذاشته و این دست تصمیم‌ها باعث شده تا این ناآرامی‌ها بیشتر هم بشود. مشخص نیست این التهاب ناشی از جو‌ ناگهانی است و یا ادامه دار خواهد شد اما در هر صورت به نظر می‌رسد امروز و روزهای آتی، بازار موبایل دچار شوک های فراوانی بشود.

انجمن واردکنندگان موبایل طی 2 ماه اخیر، بارها هشدار داده بود که هرگونه ممنوعیت، تبعات اقتصادی به دنبال داشته و به گرانی‌ها دامن می‌زند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • dariush eghbali
    dariush eghbali | ۱ خرداد ۱۴۰۱

    این بی شرف هاهمینومیخوان،،اینان مشتی گوسفندن که براین کشورحکمرانی میکنن،،(البته باعرض پوزش ازگوسفندان عزیز))

مطالب پیشنهادی