ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

لنز چشمی هوشمند
تکنولوژی

آیا لنزهای چشمی هوشمند در آینده نقش کامپیوتر را برعهده می‌گیرند؟

شرکت Mojo در حال توسعه لنز چشمی هوشمندی است که می‌توان آن‌ها را برای مدت‌زمان طولانی استفاده کرد و برخی اطلاعات را به کاربران نمایش می‌دهد. «استیو سینکلر» از این شرکت در مصاحبه جدید خود ...

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۲ خرداد ۱۴۰۱ | ۲۲:۳۰

شرکت Mojo در حال توسعه لنز چشمی هوشمندی است که می‌توان آن‌ها را برای مدت‌زمان طولانی استفاده کرد و برخی اطلاعات را به کاربران نمایش می‌دهد. «استیو سینکلر» از این شرکت در مصاحبه جدید خود با بی‌بی‌سی درباره این فناوری و تبدیل لنزهای هوشمند به یک کامپیوتر کوچک برای چشم‌ها صحبت کرده است.

سینکلر از Mojo درباره فناوری در حال توسعه آن‌ها توضیح می‌دهد:

«تصویر کنید یک نوازنده هستید و اشعار یا آکوردها جلوی چشمانتان ظاهر می‌شوند. یا یک ورزشکار هستید و داده‌های بیومتریک یا فاصله و سایر اطلاعات مورد نیاز خود را در دسترس داشته باشید.»

لنز چشمی هوشمند
لنزهای هوشمند می‌توانند اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار دهند

در فناوری آن‌ها از لنز اسکلرال (عدسی بزرگتر که تا سفیدی چشم امتداد دارد) استفاده می‌شود که دید کاربران را تصحیح می‌کند. همچنین از نمایشگر microLED کوچکی به همراه سنسورهای هوشمند و باتری‌های حالت جامد بهره می‌برد.

سینکلر در ادامه مصاحبه خود توضیح می‌دهد:

«ما چیزی را ساخته‌ایم که به آن یک نمونه اولیه با ویژگی‌های کامل می‌گوییم و حتی می‌توان از آن به عنوان یک پوشیدنی استفاده کرد و به زودی آزمایشات داخلی آن را آغاز خواهیم کرد.

نکته جالب اینکه ما عملکرد و قدرت آن را به نحوی بهینه‌سازی کرده‌ایم که می‌توان آن را برای مدت زمان طولانی‌تری و در تمام طول روز به چشم زد.»

لنز چشمی هوشمند

علاوه بر این، لنز چشمی هوشمند دیگری نیز برای جمع‌آوری داده‌های مربوط به سلامتی در حال توسعه است. «ربکا روجاس»، مدرس علوم بینایی سنجی دانشگاه کلمبیا توضیح می‌دهد که این لنزها می‌توانند میزان فشار داخل چشم یا گلوکز آن را بررسی کند. سطح گلوکز باید توسط افراد مبتلا به دیابت کنترل شود و این لنز می‌تواند برای آن‌ها مفید باشد.

دانشمندان در تحقیقات فعلی خود روی ساخت عدسی‌هایی تمرکز دارند که می‌توانند با اندازه‌گیری نشانگرهای زیستی خاصی مانند سطوح نور، مولکول‌های مرتبط با سرطان یا میزان گلوکز موجود در اشک، بیماری‌های پزشکی را تشخیص داده و درمان کنند.

چالش‌های توسعه لنز چشمی هوشمند

لنز چشمی هوشمند
لنزهای چشمی کوچک، داده‌ها را مستقیما در معرض دید کاربران قرار می‌دهند

با وجود چنین قابلیت‌های هیجان‌انگیزی، فناوری لنز چشمی هوشمند باید بر موانع و چالش‌هایی غلبه کند.

یکی از مهم‌ترین چالش‌ها، تامین انرژی آن‌ها است. لنزها اجسام بسیار کوچکی هستند و به دلیل محدودیت فضا، نمی‌توان در آن‌ها از باتری استفاده کرد. بنابراین برای تامین انرژی لنزهای هوشمند، دانشمندان از چه روشی استفاده می‌کنند؟

Mojo همچنان در حال آزمایش محصول خود است، اما قصد دارد مشتریانش بتوانند لنزها را در تمام طول روز بدون نیاز به شارژ مجدد استفاده کنند. سخنگوی این شرکت توضیح می‌دهد:

«انتظار ما این است که شما اطلاعات را از لنز به طور مداوم دریافت نخواهید کرد، بلکه در لحظات کوتاهی از روز به آن‌ها نیاز خواهید داشت. بنابراین درست مانند گوشی موبایل یا ساعت‌های هوشمند امروزی، عمر واقعی باتری آن به نحوه و تعداد دفعات استفاده بستگی دارد.»

لنز چشمی هوشمند
لنز Mojo دارای صفحه نمایش بسیار کوچکی است

از دیگر چالش‌های لنزهای هوشمند می‌توان به نگرانی‌های مربوط به حفظ حریم خصوصی اشاره کرد. «دنیل لوفر»، تحلیلگر ارشد سیاست در گروه کمپین حقوق دیجیتال Access Now می‌گوید:

«هر دستگاهی با دوربین رو به جلو که به کاربران اجازه می‌دهد تا عکس بگیرند یا ویدیو ضبط کنند، حریم خصوصی افراد دیگر را به خطر می‌اندازد.»

در عینک‌های هوشمند با استفاده از روش‌هایی مانند چراغ هشدار قرمز می‌توان به تماشاگران درباره ضبط ویدیو هشدار داد، اما در لنزهای هوشمند، اوضاع کمی دشوارتر است. Mojo همچنین اطمینان داده که تمام داده‌های لنزهای هوشمند آن از نظر امنیتی محافظت می‌شوند و خصوصی هستند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی