ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اینسایت ناسا
علمی

ناسا آخرین سلفی مریخ‌نشین اینسایت را به اشتراک گذاشت

ناسا آخرین سلفی از مریخ‌نشین اینسایت (InSight) را به اشتراک گذاشت. این دستگاه حالا آرام‌آرام در حال از دست دادن انرژی است، چرا که گردوغبار مریخ روی پنل‌های خورشیدی دستگاه را پوشانده و اجازه نمی‌دهد ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۴ خرداد ۱۴۰۱ | ۱۵:۰۰

ناسا آخرین سلفی از مریخ‌نشین اینسایت (InSight) را به اشتراک گذاشت. این دستگاه حالا آرام‌آرام در حال از دست دادن انرژی است، چرا که گردوغبار مریخ روی پنل‌های خورشیدی دستگاه را پوشانده و اجازه نمی‌دهد اینسایت برق ذخیره کند. پیش‌بینی می‌شود که این دستگاه تا اواخر سال 2022 خاموش شود.

تصویر سلفی اینسایت در ماه آوریل تهیه شده اما به‌تازگی به صورت عمومی به اشتراک گذاشته شده است. در این تصویر می‌توانیم ببینیم که گردوغبارهای مریخ کل سطح این فرودگر را پوشانده است. آزمایشگاه پیش‌رانش جت ناسا (JPL) هم که وظیفه نظارت بر وضعیت اینسایت را برعهده دارد، تصویر متحرکی را به اشتراک گذاشته که شرایط گذشته و حال حاضر این مریخ‌نشین را نشان می‌دهد.

آخرین وضعیت مریخ‌نشین اینسایت

JPL در وب‌سایت خود نوشته است: «بازوی اینسایت باید چند بار حرکت می‌کرد تا یک سلفی کامل تهیه کند.» حالا با توجه به کمبود توان انتظار می‌رود که ناسا دیگر از این بازوی رباتیک استفاده نکند و آن را به حالت «بازنشستگی» ببرد.

اینسایت چه اجزایی دارد؟

اینسایت حامل اولین لرزه‌نگار مریخی بود و در طول ماموریت خود بیش از 1300 زلزله را شناسایی کرد. از جمله این زلزله‌ها می‌توانیم به بزرگ‌ترین زلزله شناسایی‌شده در تاریخ سیارات دیگر اشاره کنیم که چند وقت پیش در مریخ ثبت شد. دانشمندان با استفاده از این داده‌ها سعی داشتند درباره اجزای داخلی سیاره سرخ اطلاعات بیشتری کسب کنند.

اینسایت همچنین یک ایستگاه هواشناسی پیشرفته داشت تا به محققان اجازه دهد از وضعیت فصول مختلف این سیاره آگاه شوند. با وجود مشکلاتی که در مسیر فعالیت‌های این کاوشگر به وجود آمد، گفته می‌شود که ماموریت این کاوشگر در مجموع موفقیت‌آمیز بوده و توانسته پس از دو سال اهداف خود را به سرانجام برساند.

«لوری گلیز»، مدیر واحد علوم سیاره‌ای ناسا اخیرا گفته بود که اینسایت درک ما را از اجزای داخلی سیاره‌های سنگی تغییر داد و مسیر ماموریت‌های بعدی را هموار کرد: «می‌توانیم از چیزهایی که درباره ساختار داخلی مریخ یاد گرفتیم، در زمین، ماه، زهره و حتی سایر سیاره‌های سنگی در بقیه سامانه‌های خورشیدی استفاده کنیم.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی