ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

زاغچگان
علمی

زاغچه‌ها برای ترک آشیانه رای‌گیری می‌کنند

سرده‌ای از کلاغ‌ها که با نام زاغچه‌ها شناخته می‌شوند، ظاهرا در زمان ترک دسته‌جمعی لانه از طریق یک فرآیند دموکراتیک تصمیم‌گیری می‌کنند و در صورتی که به اجماع برسند، از روی درخت بلند می‌شوند. محققان ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۵ خرداد ۱۴۰۱ | ۰۸:۳۰

سرده‌ای از کلاغ‌ها که با نام زاغچه‌ها شناخته می‌شوند، ظاهرا در زمان ترک دسته‌جمعی لانه از طریق یک فرآیند دموکراتیک تصمیم‌گیری می‌کنند و در صورتی که به اجماع برسند، از روی درخت بلند می‌شوند. محققان می‌گویند این یافته جدید نشان می‌دهد که حیوانات چگونه تصمیم‌گیری‌های گروهی را انجام می‌دهند.

«الکس تورنتون»، استاد تکامل شناختی از دانشگاه اکستر و از پژوهشگران اصلی مطالعه‌ای که نتایج آن در مجله Current Biology منتشر شده، می‌گوید: «زمانی که پرنده صدا می‌زند، در واقع رای خود را اعلام می‌کند یا می‌گوید که خواستار ترک لانه است.» در ادامه تصمیم‌گیری درباره پرواز وابسته به دو عامل انجام می‌شود.

عامل اول حجم صدا و عامل دوم سرعت افزایش تدریجی صداست. زمانی که کلاغ‌ها به اجماع رسیدند، به‌طور متوسط ظرف مدت پنج ثانیه از روی درخت بلند می‌شوند و یکی از عجیب‌ترین مناظر طبیعی را به وجود می‌آورند. اگر افزایش صدا سریع‌تر اتفاق بیفتد، کلاغ‌ها زودتر خانه را ترک می‌کنند. محققان با بررسی 40 هزار زاغچه مطالعات خود را تکمیل کرده‌اند.

چرا زاغچه‌ها با هم حرکت می‌کنند؟

زاغچگان

زاغچه‌ها با هم از درخت جدا می‌شوند تا با این کار از خود در برابر شکارچیان محافظت کنند. به‌علاوه، با این کار اطلاعات هم بین کلاغ‌ها به اشتراک گذاشته می‌شود. تورنتون می‌گوید: «اگر همه با هم پرواز کنید، می‌توانید متوجه شوید که کدام کلاغ بیشتر غذا خورده و در پرواز بعدی او را دنبال کنید تا غذای بیشتری نصیب‌تان شود.»

پژوهشگران برای مشاهده رفتار زاغچه‌ها، طی دو زمستان میکروفن‌هایی را به درخت‌هایی که این پرندگان روی آن‌ها می‌نشینند، وصل کردند. سپس صداهای ضبط شده را بررسی و تحلیل کردند. آن‌ها برای راستی‌آزمایی یافته‌های خود، برخی از این صداها را برای زاغچه‌ها پخش کردند و متوجه شدند که آن‌ها به این صداها واکنش می‌دهند و به‌طور میانگین شش دقیقه زودتر پرواز می‌کنند. ولی زمانی که صدای باد پخش شد، پرندگان درخت را ترک نکردند.

این یافته‌ها به دانشمندان کمک می‌کنند تا اطلاعات بیشتری درباره اثرات فعالیت‌های انسانی بر جوامع حیوانی کسب کنند. بشر در قرن اخیر آلودگی‌های نوری و صوتی متفاوتی ایجاد کرده که ممکن است در فرآیند ارتباط‌گیری حیوانات خلل ایجاد کرده باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی