ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

دانشمندان با یک لایه ژل ارزان، از هوای خشک کویر آب آشامیدنی می‌گیرند

کم آبی در جهان توجه دانشمندان زیادی را به خودش جلب کرده و حالا تیمی از پژوهشگران دانشگاه تگزاس در آستین یک لایه ژل ارزان‌قیمت توسعه داده‌اند که می‌تواند در خشک‌ترین شرایط اقلیمی مانند کویر، ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۶ خرداد ۱۴۰۱ | ۱۹:۰۰

کم آبی در جهان توجه دانشمندان زیادی را به خودش جلب کرده و حالا تیمی از پژوهشگران دانشگاه تگزاس در آستین یک لایه ژل ارزان‌قیمت توسعه داده‌اند که می‌تواند در خشک‌ترین شرایط اقلیمی مانند کویر، از هوا آب آشامیدنی بگیرد.

تغییرات اقلیمی دنیا را با بحران‌های جدیدی روبه‌رو می‌کند و با توجه به اینکه بشر توجه چندانی به جلوگیری از آن ندارد، باید خودمان را برای شرایط جدید آماده کنیم. یکی از این شرایط، کم آبی است که زندگی میلیاردها نفر در سراسر جهان را تهدید می‌کند. در همین راستا پژوهشگران با روش‌های مختلفی می‌خواهند با چنین وضعیتی مقابله کنند.

توسعه ژل برای گرفتن آب از هوای خشک

دانشمندان و مهندسان دانشگاه تگزاس در آستین موفق به توسعه یک روش نوآورانه شده‌اند تا به مردم در مناطق خشک و بیابانی برای دسترسی به آب آشامیدنی کمک کنند. نتیجه کار محققان در ژورنال Nature Communications منتشر شده است.

نمونه اولیه یک دستگاه برای جذب آب از هوا با استفاده از لایه جدید

این لایه ژل قیمت بالایی ندارد و همچنین از مواد کمیابی هم ساخته نشده، بنابراین می‌توان آن را به تولید انبوه رساند و در کشورهای مختلف مورد استفاده قرار داد. علاوه بر این، انرژی کلی ورودی به آن برای تولید آب هم تقریبا ناچیز است.

در حقیقت قیمت هر کیلوگرم از این ژل تنها به دو دلار می‌رسد و همین یک کیلوگرم می‌تواند در مناطقی با رطوبت نسبی 15 درصد، روزانه بیش از 6 لیتر آب بگیرد. اگر رطوبت نسبی در منطقه 30 درصد باشد، میزان آب تولیدی آن به 13 لیتر در روز می‌رسد. شاید این میزان آب چندان زیاد نباشد، اما با افزایش ضخامت لایه یا آرایه‌های مختلف از آن‌ها می‌توان میزان آب تولیدی را افزایش داد.

اگرچه در گذشته هم با فناوری‌‎های مشابه روبه‌رو شده بودیم، اما آن‌ها برای مناطق با رطوبت نسبی بالا کارایی داشتند. اما ژل جدید پژوهشگران به افراد اجازه می‌دهد که حتی در خشک‌ترین و گرم‌ترین مناطق زمین هم از هوا آب تهیه کنند. بنابراین میلیون‌ها نفر در سراسر جهان با استفاده از آن می‌توانند آب آشامیدنی روزانه خود را تامین کنند.

اشکال مختلف لایه ژل

لایه ژل دانشمندان انعطاف‌پذیر است و می‌توان به راحتی آن را به شکل و اندازه‌های مختلف درآورد، بنابراین می‌تواند نیاز افراد مختلف را برطرف کند. علاوه بر این، به گفته محققان برای درست کردن ژل تنها به دو دقیقه زمان نیاز است و با فرایند ساده‌ای هم روبه‌رو هستیم. پس از آن، ژل باید فرایند خشک‌کردن انجمادی را پشت سر بگذارد و در ادامه با جدا شدن از قالب، فورا قابل استفاده است.

بودجه این پژوهش توسط دارپا یا همان آژانس پروژه‌های پژوهشی پیشرفته دفاعی تامین شده و بخشی از پروژه این سازمان برای تامین آب آشامیدنی موردنیاز سربازان در مناطق و اقلیم‌های مختلف محسوب می‌شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی