ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

انقراض
علمی

دانشمندان در مورد انقراض دسته جمعی اقیانوس‌ها هشدار می‌دهند

دانشمندان با ارائه دو سناریو مختلف و در نظر گرفتن افزایش دمای کره زمین اظهار کردند در صورتی که انتشار گازهای گلخانه مهار نشده و با همین منوال پیش رود، افزایش دما سبب انقراض دسته ...

مرضیه فرجی
نوشته شده توسط مرضیه فرجی | ۶ خرداد ۱۴۰۱ | ۰۸:۳۰

دانشمندان با ارائه دو سناریو مختلف و در نظر گرفتن افزایش دمای کره زمین اظهار کردند در صورتی که انتشار گازهای گلخانه مهار نشده و با همین منوال پیش رود، افزایش دما سبب انقراض دسته جمعی اقیانوس‌ها تا 250 میلیون سال آینده خواهد شد.

زمین از زمان تولد اولین نشانه‌های حیات تاکنون حداقل پنج رویداد انقراضی را پشت سر گذاشته است. احتمال می‌رود نابودی اقیانوس‌ها یکی دیگر از این دسته رویداد انقراضی باشد.

اگر تغییرات آب و هوایی بی‌وقفه ادامه یابد، جانداران دریایی در سرتاسر جهان ممکن است دچار مرگ دسته جمعی شوند. این هشدار جدی در مطالعه جدیدی که توسط محققان دانشگاه «پرینستون» انجام شده است، در مجله «Science» به چاپ رسید.

آن‌ها تخمین می‌زنند در صورتی که تا پایان قرن، کره زمین افزایش دما در حدود پنج درجه سانتی‌گراد را تجربه کند، انقراض دسته جمعی در ادامه آن و در 250 سال میلیون آینده رخ خواهد داد. این رخداد می‌تواند همانند آن رخداد «مرگ بزرگ» در پایان دوره «پرمین» باشد. در این دوره حدود 90% حیات اقیانوس‌ها از بین رفت.

در این سناریو، با افزایش دمای اقیانوس‌ها اکسیژن محلول در آب کاهش می‌یابد. برخی حیوانات دریایی برای یافتن شرایط مناسب زندگی به سمت قطب مهاجرت می‌کنند. گونه‌هایی که در این مهاجرت موفق نباشند، در گرمای قطب جان خواهند باخت.

آن دسته از حیوانات که در ابتدا در نواحی قطبی زندگی می‌کردند، با ذوب شدن یخ‌های قطبی محل زندگی خود را از دست می‌دهند و رو به انقراض می‌روند.

با این‌حال، دانشمندان عقیده دارند که می‌توان از این نتایج اجتناب کرد. اگر جهان به سرعت در مورد تغییرات اقلیمی چاره‌ای بیندشید و تلاش کند تا گرمایش کره زمین را تا زیر دو درجه نگه دارد، خطر انقراض مذکور تا 70% کاهش می‌یابد.

انقراض

علاوه بر آن، باید به محافظت از جانداران دریایی – به خصوص گونه‌های رو به انقراض، مهار آلودگی و گسترش ماهیگیری پایداری پرداخت تا جهان امیدوار باشد که از یک نابودی گسترده دریایی جلوگیری خواهد شد.

محققان برای اطمینان از تخمین‌های ذکر شده، از دو نوع مدل‌سازی استفاده کردند تا واکنش گونه‌های دریایی را به تغییرات اقلیمی بررسی کنند. آن‌ها قبلا از همین مدل‌ها برای شبیه‌سازی جانداران در دوره پرمین نیز استفاده کرده بودند.

بیشتر گونه‌های دریایی فقط می‌توانند شرایط محیطی خاصی را تحمل کنند. آن‌ها برای زنده ماندن به مقدار مشخصی اکسیژن و در آب و محدوده دمایی خاصی نیاز دارند. خارج از این شرایط، آن‌ها خواهند مرد.

هنگامی که زیستگاه مطلوب یک موجود زنده شروع به از بین رفتن می‌کند، جمعیت گونه حیوانی مرتبط نیز کاهش می‌یابد. هنگامی که این جمعیت از حد مشخصی کمتر شود، تقریبا امیدی برای جلوگیری از انقراض آن نیست.

محققان در دو سناریو خود گرمایش آینده زمین را در دو حد خفیف و شدید در نظر گرفتند. سناریو گرمایش شدید سطحی از گرمایش زمین را در نظر می‌گیرد که دانشمندان عقیده دارند در این قرن رخ نخواهد داد. با این‌حال، رابطه مستقیمی میان افزایش دما و انقراض گونه‌های جانوری وجود دارد.

آن‌ها همچنین نشان دادند کنترل این دماها می‌تواند به طور چشمگیری خطر انقراض محلی و جهانی را کاهش دهد.

محققان عقیده دارند آینده زمین و گونه‌های موجود در آن تنها به انتخاب‌های ما بستگی دارد. آن‌ها هشدار دادند زمین به نابودی دسته جمعی اقیانوس‌ها نزدیک است و باید چاره‌ای برای آن اندیشید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی