ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

مزایده سوسک آپولو 11
علمی

حراج تنها سوسک‌های جهان که خاک ماه خورده بودند

شرکت حراجی PR Auction، مستقر در نیوهمپشایر که در فروش یادبودهای فضایی تخصص دارد، مزایده عجیب اما ویژه‌ای برگزار کرده تا خاک ماه را که از ماموریت آپولو 11 به زمین برگردانده شده بود، بفروشد. ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۷ خرداد ۱۴۰۱ | ۱۴:۳۰

شرکت حراجی PR Auction، مستقر در نیوهمپشایر که در فروش یادبودهای فضایی تخصص دارد، مزایده عجیب اما ویژه‌ای برگزار کرده تا خاک ماه را که از ماموریت آپولو 11 به زمین برگردانده شده بود، بفروشد. این خاک در چند آزمایش به چند سوسک خورانده شده بود تا اثرات آن بر موجودات زنده مشخص شود. حالا خود سوسک‌ها هم به مزایده گذاشته شده‌اند.

در صفحه مخصوص این مزایده در وب‌سایت RR Auction آمده است: «گونه‌های جانوری مربوط به آزمایش گردوغبار ماه از ماموریت آپولو 11 که در آن خاک ماه به حیوانات خورانده شد تا اثرات بیماری‌زایی احتمالی مشخص شود. این مزایده شامل موادی که پس از انجام آزمایش‌های بیولوژیکی از سوسک‌ها خارج شد، بدن خود سوسک‌ها، نمونه‌های بافت‌شناسی و چند تصویر و یادبود دیگر از اولین فرود انسان در ماه است.»

خاک ماه از ماموریت آپولو 11

ماموریت آپولو 11 ریسک‌پذیر نبود

خاک مریخ چطور از معده سوسک‌ها سر در آورد؟ زمانی که ناسا «نیل آرمسترانگ» و «باز آلدرین» را به ماه فرستاد، نمی‌دانست این دو نفر ممکن است با چه چیزهایی مواجه شوند و چه چیزهایی را با خود به زمین بیاورند. البته دانشمندان تقریبا با قطعیت گفته بودند که ماه عاری از هرگونه حیات است، اما ناسا نمی‌خواست ریسک کند.

در نتیجه، فضاپیما و فضانوردان آپولو 11 پس از فرود روی زمین 21 روز قرنطینه شدند. از سوی دیگر، موادی که از ماه برگردانده شده بود روی چند حیوان از جمله سوسک‌ها آزمایش شد. محققان این سازمان خاک ماه را به خورد سوسک‌ها دادند تا ببینند اثر آن بر ارگان‌های داخلی بدن چگونه خواهد بود. آن‌ها برای انجام این آزمایشات از «ماریون بروکس»، حشره‌شناس دانشگاه سنت پاول دعوت کردند تا سوسک‌ها را بررسی کند. نتیجه این بود که خاک ماه هیچ تاثیر خاصی روی حیوانات نگذاشته بود.

او این نمونه‌ها را در خانه‌اش بایگانی کرد. اما سه سال پس از مرگش در سال 2007، این یادبودها با قیمت 10 هزار دلار در حراجی به فروش رفتند. حالا این مزایده جدید از پنج‌شنبه هفته پیش افتتاح شده و تا تاریخ 23 ژوئن (2 تیر) ادامه پیدا می‌کند. در حال حاضر بالاترین قیمت پیشنهادشده برای این مزایده 11 هزار دلار است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی