ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ماهی
علمی

دادگاه کالیفرنیا: زنبورها را می‌توان به عنوان ماهی طبقه‌بندی کرد

قاضی کالیفرنیایی در حکم جدیدی اجازه می‌دهد زنبورهای در حال انقراض، از نظر قوانین حفاظتی به عنوان «ماهی» درنظر گرفته ‎‎‌شوند، هرچند بدیهی است از نظر بیولوژیکی زنبور هستند. این حکم از سوی دادگاه تجدیدنظر ...

مرضیه فرجی
نوشته شده توسط مرضیه فرجی | ۱۳ خرداد ۱۴۰۱ | ۱۵:۰۰

قاضی کالیفرنیایی در حکم جدیدی اجازه می‌دهد زنبورهای در حال انقراض، از نظر قوانین حفاظتی به عنوان «ماهی» درنظر گرفته ‎‎‌شوند، هرچند بدیهی است از نظر بیولوژیکی زنبور هستند. این حکم از سوی دادگاه تجدیدنظر ناحیه سوم کالیفرنیا صادر شد.

پیش از این دادگاه عالی شهرستان «ساکرامنتو» در سال 2020 حکم داد که کمیسیون ماهی و شکار نمی‌تواند بی‌مهرگان (مانند زنبور) را تحت قانون گونه‌های در معرض خطر کالیفرنیا  - که به عنوان «CESA» نیز شناخته می‌شوند – فهرست کند. همین رای سبب شده بود تا سه گروه حفاظت محیط‌زیست با نام‌های انجمن «Xerces» حفاظت از بی‌مهرگان، مرکز ایمنی غذا و مدافعان حیات‌وحش تلاش کنند تا آن را لغو کنند.

CESA که به گروه ماهی‌های حفاظت شده تعلق می‌گیرد، درحقیقت یک کد است که در آن حیوانات تحت انقراض به چند دسته نرم‌تنان، بی‌مهرگان، دوزیستان، سخت‌پوستان و غیره تقسیم می‌شوند. تعریف کد ماهی برای زنبورها این اجازه را به انجمن‌های مرتبط می‌دهد تا آنان را در گروه بی‌مهرگان تحت نظارت برای جلوگیری از انقراض قرار دهند.

CESA یکی از مهم‌ترین قوانین حفاظتی در ایالات متحده است که به حفاظت و احیای گونه‌های در معرض خطر انقراض می‌پردازد.

ماهی

«سارینا لپسن» مدیر گونه‌های در خطر انقراض انجمن Xerces در بیانیه‌ای گفت: «رای جدید دادگاه کالیفرنیا را باید جشن بگیریم. این رای به ما اجازه می‌دهد تا از زنبورهای در معرض خطر انقراض نیز همانند سایر بی‌مهرگان محافظت کنیم. این زنبورها به گرده افشانی، گسترش مزارع بومی و اکوسیستم محیط کمک می‌کنند. آن‌ها برای ایالات متحده بسیار ارزشمند هستند.»

زنبورها از طریق گرده‌افشانی نقش بسیار مهمی را در اکوسیستم زمین ایفا می‌کنند. آن‌ها از زغال‌اخته تا آووکادو را گرده افشانی می‌کنند. متاسفانه در سال‌های اخیر شاهد کاهش جمعیت آن‌ها بوده‌ایم که همین مسئله گرده‌افشانی و رخدادهای طبیعی وابسته به آن را تهدید می‌کند.

اما این پیروزی قانونی برای حفاظت از آن‌ها، روشی فوق‌العاده برای کمک به طبیعت است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی