ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تغییرات آب و هوا
علمی

سطح دی‌اکسید کربن زمین به بالاترین رکورد تاریخی خود رسید

آژانس آب و هوای ایالات متحده با انتشار گزارشی از افزایش سطح دی اکسید کربن زمین و ثبت رکورد تاریخی جدیدی خبر داد. این در حالی است که امروز 5 ژوئن (15 خردادماه) روز جهانی ...

مرضیه فرجی
نوشته شده توسط مرضیه فرجی | ۱۵ خرداد ۱۴۰۱ | ۱۱:۰۰

آژانس آب و هوای ایالات متحده با انتشار گزارشی از افزایش سطح دی اکسید کربن زمین و ثبت رکورد تاریخی جدیدی خبر داد. این در حالی است که امروز 5 ژوئن (15 خردادماه) روز جهانی محیط زیست است ولی حال کره زمین خوب نیست.

در گزارش آژانس آمده است: «غلظت کربن دی‌اکسید موجود در جو در ماه می به حدی افزایش یافته است که در چهار میلیون سال پیش در تاریخ زمین بی‌سابقه است.»

مقدار کربن‌ دی‌اکسید زمین در ماه می به 50 درصد بیشتر از مقدار آن در دوره «پیش از صنعتی شدن» رسید و نگرانی‌ها در مورد تغییرات آب و هوا را افزایش داد.

اداره ملی اقیانوسی و جوی ایالات متحده (NOAA) میزان کربن دی‌اکسید را فراتر از 420 قسمت در هر میلیون (ppm) بیان کرد. «ppm» یک واحد اندازه‌گیری است که برای تعیین کمیت آلودگی در جو استفاده می‌شود. مقدار این کمیت در ماه میلادی گذشته 419 ppm و در سال 2020، به صورت میانگین در حدود 417 ppm بود.

به گفته NOAA، تغییرات آب و هوایی کره زمین ناشی از فعالیت‌های انسان در زمینه تولید برق با استفاده از سوخت‌های فسیلی، حمل و نقل، تولید سیمان و جنگل‌زدایی است.

گاز کربن دی‌اکسید یک گاز گلخانه‌ای است که گرما را به دام می‌اندازد و به تدریج باعث گرم شدن کره زمین می‌شود. این گاز هزاران سال در جو باقی‌ می‌ماند و اثرات مخربی دارد. این گرمایش اثرات منفی چشمگیری دارد. به عنوان مثال، می‌توان به خشکسالی، سیل و آتش‌سوزی در مناطق مختلف کره زمین اشاره کرد.

تغییرات آب و هوا

دوره پیش از صنعتی شدن و تغییرات آب و هوا

اندازه‌گیری گازهای گلخانه‌ای و برآوردهای صورت گرفته نشان می‌دهد مقدار کربن دی‌اکسید موجود در جو در دوره پیش از صنعتی شدن در حدود 280 ppm بود. این رقم برای حدود شش هزار سال که پیش از صنعتی شدن بود، حفظ شد.

به گفته NOAA رقم کنونی را می‌توان با آنچه در حدود 4.1 تا 4.5 میلیون سال پیش بود، مقایسه کرد. در آن زمان سطح کربن دی‌اکسید موجود در جو زمین حدود 400 ppm بود و به موجب آن، سطح دریاها تا 25 متر بالاتر از سطح فعلی بود – به اندازه‌ای که بسیاری از شهرهای بزرگ امروزی زیر آب بودند.

مدیر NOAA در پایان گفت: « این که انسان‌ها مسبب تغییرات آب و هوا هستند، واضح است. ما باید زیرساخت‌های خود را به گونه‌ای تغییر دهیم که با رخدادهای آب و هوایی جدید سازگار باشند.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی