ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

سگ
علمی

تماشای جهان از دریچه چشمان سگ‌ها؛ وضوح دید چهار تا هشت برابر کمتر از انسان

یک توریست دامپزشک عکس‌هایی از مناظر طبیعی و نقاط دیدنی بریتانیا در دو فرمت تهیه کرده است. یکی از آنها از دریچه چشمان سگ‌ها تهیه شده و دیگری دیدن جهان از چشم انسان را نشان ...

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۱۵ خرداد ۱۴۰۱ | ۱۷:۳۱

یک توریست دامپزشک عکس‌هایی از مناظر طبیعی و نقاط دیدنی بریتانیا در دو فرمت تهیه کرده است. یکی از آنها از دریچه چشمان سگ‌ها تهیه شده و دیگری دیدن جهان از چشم انسان را نشان می‌دهد.

با توجه به عکس‌ها و تحقیقات انجام شده ، ظاهرا سگ‌ها جهان را در دو رنگ غالب آبی و زرد می‌بینند. همچنین همانطور که در عکس‌ها دیده می‌شود، سگ‌ها محیط اطراف خود را با وضوحی حدود چهار تا هشت برابر کمتر و تارتر از انسان می‌بینند.

«رایان راچ‌فورد» دامپزشک شرکت آنلاین PocketVet توضیح می‌دهد:

«سگ‌ها دید دو رنگی دارند، به این معنی که آن‌ها فقط در دو رنگ آبی و زرد اطراف خود را می‌بینند. در حالی که انسان‌ها در سه رنگ آبی، زرد و قرمز اطراف خود را می‌بینند. سگ‌ها به جای قرمز، قهوه‌ای تیره و به جای رنگ بژ و بنفش، رنگ آبی را مشاهده می‌کنند.»

در ادامه تصاویری از پارک ملی منطقه پیک، اسکله برایتون، منطقه Cotswolds و روستا پورتمیریون وجود دارد که تفاوت رنگ‌ها و میزان تار بودن دید سگ ها را نشان می‌دهد.

دلیل تفاوت بینایی سگ ها

در پشت چشم انسان‌ها، گیرنده‌های نوری قرار دارند که به بازتاب‌های نور پاسخ می‌دهد و آن‌هایی که برای تشخیص رنگ استفاده می‌شوند، «مخروط» نام دارند. دلیل تفاوت بینایی سگ‌ها این است که آن‌ها فقط دو نوع مخروط دارند، در حالی که چشم آن‌ها دارای سه نوع مخروط می‌شود. همچنین شبکیه چشم سگ‌ها دارای «استوانه‌ها» بیشتری است که باعث می‌شود در تاریکی و شب دید بهتری نسبت به انسان داشته باشند.

چشمان سگ‌ها همچنین در زاویه 20 درجه‌ای قرار دارند که با این وجود، دید محیطی آن‌ها افزایش پیدا می‌کند. با وجود این امر همچنان آن‌ها نمی‌توانند مانند انسان، اطراف خود را به صورت سه بعدی ببیند، بنابراین درک عمق آن‌ها کاهش پیدا می‌کند.

با این وجود، سگ‌ها به شدت به حواس دیگر خود متکی هستند، مانند قدرت بویایی که در سگ‌ها به اندازه 10 هزار تا 100 هزار برابر از حس بویایی انسان‌ها قوی‌تر است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی