ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

سخت افزارهای معرفی شده در WWDC
تکنولوژی

مهم‌ترین سخت‌افزارهای معرفی‌شده اپل در کنفرانس توسعه دهندگان 2017 تا 2021

سی‌و‌سومین کنفرانس توسعه دهندگان اپل (WWDC) روز دوشنبه ۱۶ خرداد ساعت ۲۱:۳۰ به وقت ایران برگزار می‌شود و تا روز جمعه ادامه دارد. به همین بهانه در این مطلب نگاهی به مهم‌ترین سخت‌افزارهای معرفی‌شده در ...

احمدرضا فرهبد
نوشته شده توسط احمدرضا فرهبد | ۱۵ خرداد ۱۴۰۱ | ۱۸:۰۰

سی‌و‌سومین کنفرانس توسعه دهندگان اپل (WWDC) روز دوشنبه ۱۶ خرداد ساعت ۲۱:۳۰ به وقت ایران برگزار می‌شود و تا روز جمعه ادامه دارد. به همین بهانه در این مطلب نگاهی به مهم‌ترین سخت‌افزارهای معرفی‌شده در ادوار قبلی این رویداد از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ خواهیم داشت.

طبق اخبار منتشرشده کوپرتینونشین‌ها قصد دارند در WWDC 2022 از iOS 16 و watchOS 9 و و Mac OS 13 و TV OS 16 احتمالاً چند سخت‌افزار جدید رونمایی کنند. اجازه دهید ببینیم مهم‌ترین سخت‌افزارهای معرفی‌شده این رویداد بزرگ دنیای فناوری در چند سال گذشته چه بوده است.

WWDC 2017: هوم پاد، آی‌مک پرو

نخستین اتفاق قابل‌توجه در WWDC 2017 هوم پاد (Home pod) بود که در حال حاضر تولید آن کاملاً متوقف شده است و ارائه پیش‌نمایشی از کامپیوتر کاملاً جدید آی‌مک پرو (iMac Pro) بود. تولید این کامپیوتر که یک کامپیوتر رده‌بالا با نمایشگر ۲۷ اینچی بود، نیز در حال حاضر متوقف شده است.

هوم پاد
هوم پاد

اپل امیدوار بود با تولید این محصول بتواند به تمام نیازهای کاربران حرفه‌ای پاسخ دهد. کامپیوتر آی‌مک پرو دارای همان نمایشگر آی‌مک استاندارد است و این محصول نیز در حال حاضر دیگر تولید نمی‌شود.

آی مک پرو
آی مک پرو

اگرچه اپل آی‌مک پرو را در ماه ژوئن معرفی کرد؛ اما عرضه آن را تا دسامبر آغاز نکرد. اپل تعدادی از مک بوک‌ها را هم با پردازنده «کبی لیک« (Kaby Lake) اینتل روانه بازار کرد. در ضمن غول فناوری آمریکایی در WWDC 2017 از آی‌مک‌های جدید با نمایشگر ۲۱.۵ و ۲۷ اینچی رونمایی کرد که دارای نمایشگر روشن‌تر، حافظه سریع‌تر و عملکرد بهتر نسبت به نسل‌های قبلی آی‌مک بودند؛ البته در حال حاضر تولید این آی‌مک‌ها نیز متوقف شده است.

یکی دیگر از اتفاقات قابل‌توجه در این رویداد اعلام خبر جایگزینی تبلت آیپد پرو (iPad Pro) مجهز به نمایشگر ۹.۷ اینچی با مدل جدید با نمایشگر ۱۰.۵ اینچی بود. در ضمن مدل جدید دیگری از این محصول اپل با نمایشگر ۱۲.۹ اینچی با طراحی کاملاً جدید نیز معرفی شد.

آی پد پرو

هر دو آیپد جدید نخستین آیپدها با فناوری «اپل پروموشن» (Apple Promotion) بودند. این فناوری مدتی بعد در آیفون‌ها و مک‌بوک‌ها نیز به کار گرفته شد. دستگاه‌های دارای این فناوری مجهز به نمایشگر ۱۲۰ هرتزی با قابلیت نرخ رفرش متغیر هستند.

WWDC 2018: عدم معرفی سخت‌افزار جدید

WWDC 2018

متأسفانه در این رویداد شاهد معرفی سخت‌افزار جدیدی از غول سیلیکون ولی نبودیم. تیم کوک در بیانیه‌ای به‌صراحت اعلام کرد که در این رویداد سخت‌افزار جدیدی عرضه نمی‌شود و تمام اخبار مهم این رویداد مربوط به‌ بروز رسانی‌های نرم‌افزاری هستند.

WWDC 2019: مک پرو و دیسپلی ایکس.دی.آر

اپل در این رویداد مدل جدید مک‌پرو (Mac pro) با طراحی کاملاً جدید و نمایشگر پرو دیسپلی ایکس.دی. آر (Pro Display X.D.R) را معرفی کرد. عرضه مدل جدید مک‌پرو و نمایشگر جدید اپل از همان سال شروع شد. قبل از آغاز WWDC 2019 به نظر می‌رسید اپل قصد دارد پیش‌نمایشی از این دو محصول را در این رویداد ارائه دهد؛ البته اپل قصد داشت با عرضه این این دو محصول تنها برای کاربران حرفه‌ای را هدف قرار دهد، نه تمام مشتریان.

مک پرو و دیسپلی ایکس.دی. آر

WWDC 2020: آغاز استفاده اپل از تراشه‌های اختصاصی خود (اپل سیلیکون)

اپل در این رویداد مهم از محصول سخت‌افزاری جدید رونمایی نکرد؛ اما این شرکت خبر تغییر بسیار مهمی را اعلام کرد که استفاده از پردازنده‌های «اپل سیلیکون» (Apple Silicon) در کامپیوترهای مک بود. این کامپیوترها از سال ۲۰۰۵ مجهز به پردازنده‌های اینتل بودند؛ اما اپل در WWDC 2020 اعلام کرد؛ از این پس آن‌ها را با پردازنده‌های اختصاصی اپل یا همان پردازنده‌های پلتفرم اپل سیلیکون روانه بازار خواهد کرد.

مک با پردازنده اپل سیلیگون

در ضمن در WWDC 2020 علاوه بر علامه خبر حرکت اپل به سمت استفاده از پردازنده‌های اپل سیلیکون، برخی از توسعه‌دهندگان منتخب این شرکت مجاز به دسترسی به کیت‌های Developer Transition Kits نیز شدند. یکی از اجزای این کیت‌ها یک دستگاه مینی‌مک (MiniMac) مجهز به تراشه A12Z بود که می‌توانست به توسعه‌دهندگان برای آماده‌سازی اپلیکیشن‌های آن‌ها و سازگار کردن آن‌ها با معماری اپل سیلیکون کمک کند. مینی‌مک‌ها دستگاه‌هایی هستند که می‌توانند هر کامپیوتر دسکتاپی را به یک پاور استیشن قدرتمند تبدیل کند.

نخستین دستگاه مک مجهز به پردازنده اپل سیلیکون ماه نوامبر عرضه شدِ؛ اما WWDC 2020 مسیر را برای نسل بعدی سخت‌افزار دستگاه‌های مک هموار کرد.

WWDC 2021: عدم معرفی سخت‌افزار جدید

در WWDC 2021 نیز مانند WWDC 2018 هیچ سخت‌افزار جدیدی معرفی نشد و تمرکز اصلی کوپرتینونشین‌ها در این رویداد معرفی نسخه‌های جدید سیستم‌عامل‌های این شرکت یعنی iOS و iPadOS و MacOS و watchOS و tvOS بود.

به نظر شما مهم‌ترین سخت‌افزارهای معرفی‌شده در ادوار قبلی WWDC چه بوده و آن‌ها به چه دلیل اهمیت داشته‌اند؟

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی