ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خوک
علمی

دانشمندان چینی برای اولین بار در جهان با هوش مصنوعی موفق به کلون‌سازی خوک شدند

گروهی از محققان چینی سیستم کاملا خودکاری ساخته‌اند که می‌تواند دست به خلق کلون (Clones) یا همسانه‌های خوک بزند. این گروه برای اولین بار با استفاده از هوش مصنوعی هفت کلون خوک را از یک ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ | ۲۳:۳۰

گروهی از محققان چینی سیستم کاملا خودکاری ساخته‌اند که می‌تواند دست به خلق کلون (Clones) یا همسانه‌های خوک بزند. این گروه برای اولین بار با استفاده از هوش مصنوعی هفت کلون خوک را از یک مادر جایگزین به دنیا آورده بدون این که انسان نقشی در این فرآیند داشته باشد.

«لیو یائووی»، پژوهشگر دانشگاه نانکای چین که در این تلاش نقش داشته باور دارد که سیستم مبتنی بر هوش مصنوعی آن‌ها می‌تواند به طرز چشمگیری جمعیت خوک‌های چین را افزایش دهد و به تامین گوشت مورد نیاز مردم کمک کند. چین در حال حاضر یکی از بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان گوشت خوک در دنیاست و جمعیت خوک‌های آن به بیش از 400 میلیون می‌رسد، اما این رقم هنوز پاسخگوی نیاز چینی‌ها نیست. در نتیجه، پکن سالانه میلیون‌ها تن گوشت خوک به این کشور وارد می‌کند.

نکته مهم اینجاست که گوشت حاصل از کلون‌های خوک مانند گوشت‌های آزمایشگاهی نیست، چون مورد دوم در خود آزمایشگاه کشت می‌شود، اما مورد اول در بدن خوک مادر شکل می‌گیرد. محققان در واقع می‌توانند از سلول‌های کلون‌ها برای تولید گوشت آزمایشگاهی استفاده کنند. با این حال، هدف محققان حذف نیاز به دخالت انسان در فرآیند کلون‌سازی حیوانات بوده که موفق به انجام این کار شده‌اند.

خوک

تولید کلون خوک با هوش مصنوعی خطای کمتری دارد

استفاده از هوش مصنوعی ریسک بروز خطا در کلون‌سازی را کاهش می‌دهد. برای مثال، در تکنیک محبوب انتقال هسته سلول سوماتیک (SCNT) لازم است یک نفر هسته را از سلول تخمک حیوان جدا کند تا سلول سوماتیک به جای آن قرار بگیرد. در این فرآیند، سلول‌های حساس معمولا به خاطر دخالت انسان آسیب می‌بینند یا آلوده می‌شوند.

همین محققان قبلا در سال 2017 با استفاده از ربات‌ها به کلون‌سازی خوک‌ها پرداخته بودند، اما در آن روش هم به حضور انسان نیاز بود. یائووی می‌گوید استفاده از ربات نسبت به انسان شانس موفقیت در کلون‌سازی را بسیار بالا می‌برد. از این رو، آن‌ها این بار کل این فرآیند را به‌صورت خودکار درآوردند تا نیازی به دخالت انسان نباشد.

این سیستم حالا با محاسبات هوش مصنوعی بازوهای رباتیک را هدایت می‌کند تا فرآیند کلون‌سازی انجام شود. از این طریق، لازم نیست خود محققان دست به عمل بزنند و می‌توانند زمان خود را صرف سایر امور تحقیقاتی کنند. نتایج این مطالعات هنوز در مجلات علمی منتشر نشده، اما پژوهشگران باور دارند که با این کار می‌توانند به خودکفایی در تولید گوشت خوک در چین کمک کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • علی پایز
    علی پایز | ۲۴ خرداد ۱۴۰۱

    چطور میتونن گوشت حیونی که کارش خودن فضولات خودشه رو بخورن🤮

  • Mmmm Mmmmm
    Mmmm Mmmmm | ۱۸ خرداد ۱۴۰۱

    دردسر نسازن صلوات

  • molavy
    molavy | ۱۸ خرداد ۱۴۰۱

    تو ایران همین کار رو با گاو باید کنند

مطالب پیشنهادی