ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کشف بیش از 100 سیارک با استفاده از الگوریتم جدید
علمی

کشف بیش از 100 سیارک جدید با استفاده از الگوریتم تازه دانشمندان

محققان با به کارگیری یک الگوریتم جدید برای خواندن داده‌های قدیمی‌تر تلسکوپ‌ها موفق به شناسایی بیش از 100 سیارک تازه شده‌اند که تاکنون در بایگانی تصاویر ثبت شده از فضا مخفی مانده بودند. سیارک‌ها اجسامی ...

آرش تهرانی
نوشته شده توسط آرش تهرانی | ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ | ۲۳:۳۰

محققان با به کارگیری یک الگوریتم جدید برای خواندن داده‌های قدیمی‌تر تلسکوپ‌ها موفق به شناسایی بیش از 100 سیارک تازه شده‌اند که تاکنون در بایگانی تصاویر ثبت شده از فضا مخفی مانده بودند.

سیارک‌ها اجسامی سرگردان و عموما سنگی هستند که از دوران شکل‌گیری منظومه خورشیدی، یعنی بیش از 4 میلیارد سال پیش به جای مانده‌اند. اندازه آنها از چندین متر تا چندین کیلومتر متغیر است با این حال بسیار کوچک‌تر از آن هستند که در دسته سیارات قرار گیرند.

گفتنی است که این 104 سیارک تازه کشف شده نیز با استفاده از الگوریتم جدیدی به نام «بازیابی مداری خورشیدمحور فاقد ردیاب» یا Tracklet-less Heliocentric Orbit Recovery (THOR) شناسایی شده‌اند، این پروژه خود بخشی از پروژه پلتفرم مبتنی بر پردازش ابری «شناسایی، بررسی و نقشه‌نگاری سیارک‌ها» (ADAM) به شمار می‌رود.

کشف بیش از 100 سیارک با استفاده از الگوریتم جدید

نحوه عملکرد الگوریتم THOR برای شناسایی سیارک‌ جدید

طبق بیانیه‌ای از بنیاد B612 که حامی مالی این پروژه و سایر تحقیقات و فناوری‌های مرتبط با نقشه‌نگاری و جهت‌یابی در منظومه خورشیدی است، الگوریتم مذکور جهت شناسایی یک سیارک جدید و محاسبه خط سیر آن، نقاط نوری موجود در تصاویر مختلف ثبت شده از آسمان که با مدار سیارک‌ها همخوانی دارند را به یکدیگر متصل می‌کند.

همچنین به گفته «اد لو»، فضانورد بازنشسته و رئیس اجرایی موسسه استروید که بخشی از برنامه بنیاد B612 نیز به شمار می‌رود، اجرای الگوریتم THOR روی پلتفرم ADAM به هر تلسکوپ دارای بایگانی امکان می‌دهد تا به یک ابزار برای جستجوی سیارک‌های جدید تبدیل شود.

بدین ترتیب پروژه مذکور نه تنها با استفاده از یک قدرت محاسباتی عظیم تلسکوپ‌های موجود را برای انجام کشفیات بیشتر آماده می‌کند، بلکه می‌تواند سیارک‌های پنهان مانده در تصاویر تاریخی ثبت شده از آسمان را هم شناسایی کند.

کشف بیش از 100 سیارک با استفاده از الگوریتم جدید

لازم به ذکر است که 104 سیارک تازه کشف شده این طرح نیز از داده‌های تاریخی NOIRLab به دست آمده که دربرگیرنده 68 میلیارد رصد انجام شده بین سال‌های 2012 تا 2019 توسط «رصدخانه ملی نجوم آپتیکال» بوده‌اند.

داده‌های مذکور ابتدا توسط الگوریتم THOR اجرا شده روی پلتفرم ADAM مورد بررسی قرار گرفتند، فرایندی که توان پردازشی آن توسط گوگل کلود تامین می‌شود، پس از شناسایی نیز وارد مرحله کنونی می‌شویم که سیارک‌های کشف شده در نوبت تایید «مرکز بین‌المللی بررسی ریز سیاره‌ها» قرار دارند.

در پایان باید گفت که این تحقیقات و الگوریتم THOR دریچه‌ای تازه به شناخت ما از نحوه شکل‌گیری سیارات منظومه خورشیدی باز کرده‌اند و این مطالعات در آینده قرار است به سوالات بسیاری در این حوزه پاسخ دهند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی