ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

هلیکوپتر نبوغ
علمی

هلیکوپتر نبوغ ناسا با یک مشکل فنی جدی در مریخ مواجه شد

هلیکوپتر نبوغ ناسا تمام ماموریت‌های اصلی خود را انجام داده و کارهای بسیار بیشتری کرده است. اما اکنون به نظر می‌رسد که این بالگرد کوچک بالاخره با یک مشکل فنی جدی روبرو شده است. البته ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ | ۱۰:۰۰

هلیکوپتر نبوغ ناسا تمام ماموریت‌های اصلی خود را انجام داده و کارهای بسیار بیشتری کرده است. اما اکنون به نظر می‌رسد که این بالگرد کوچک بالاخره با یک مشکل فنی جدی روبرو شده است. البته تیم پشتیبانی نبوغ امیدوار است که با یک به‌روزرسانی نرم‌افزاری بتواند این مشکل را برطرف کند و به کار با این هلیکوپتر را ادامه دهد.

نبوغ که به همراه مریخ‌نورد استقامت به سیاره سرخ رفت، در تلاش است تا از سرمای گزنده دهانه جزرو جان سالم به در ببرد. اما تیم ناسا اخیرا در فرآیند آماده‌سازی برای پروازی دیگر متوجه شده که حسگر شیب‌سنج نبوغ از کار افتاده است. این دستگاه حالا شب‌ها خاموش می‌شود و این اتفاق اجازه نمی‌دهد دستگاه بتواند از قطعات خود در برابر سرمای این سیاره محافظت کند.

«هاوارد گریپ»، خلبان ارشد پروژه نبوغ در به‌روزرسانی جدیدی درباره این ماموریت گفت: «از کار افتادن یک حسگر مسیریابی مشکل بزرگی به نظر می‌آید – و واقعا هم یک مشکل بزرگ است – اما لزوما به معنای پایان پروازهای ما در مریخ نخواهد بود.»

هلیکوپتر نبوغ

جای امیدواری برای هلیکوپتر نبوغ وجود دارد

گریپ می‌گوید سیستم شیب‌سنج از دو حسگر شتاب‌سنج ساخته شده که تنها هدف آن اندازه‌گیری گرانش پیش از پرواز است. این سیستم جهت گرانش را تشخیص می‌دهد تا مسیر حرکت نبوغ را پیش‌بینی کند. ولی خوشبختانه ظاهرا در هنگام پروازهای واقعی نیاز مبرمی به اطلاعات حسگر شیب‌سنج نیست.

تیم پشتیبانی این بالگرد حالا می‌خواهد این اطلاعات را از یک حسگر دیگر بگیرد و برای اعمال این تغییر از یک وصله نرم‌افزاری استفاده خواهد کرد. مهندسان ناسا ظاهرا از قبل پیش‌بینی این رخداد را کرده بودند. گریپ می‌گوید: «ما با آگاهی از احتمال وقوع این مشکل، سال گذشته پیش از رسیدن [نبوغ] به مریخ این وصله نرم‌افزاری را آماده کرده و آن را دم دست نگه داشته بودیم.»

نصب و آزمایش این به‌روزرسانی احتمالا چند روزی طول می‌کشد، اما ناسا امیدوار است که هلیکوپتر نبوغ در آینده نزدیک بتواند برای بیست و نهمین پرواز خود آماده شود. این بالگرد در ابتدا با هدف آزمایش پرواز در اتمسفر متفاوت سیاره سرخ ساخته شد، اما توانست خیلی بیشتر از برنامه‌ریزی‌های قبلی به فعالیت ادامه دهد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی