ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

دود سیگار
علمی

پژوهشگران: حتی تماس با دود سیگار می‌تواند به پوست انسان آسیب برساند

طبق باور عمومی، دود سیگار روی سلامت فرد استنشاق کننده و سایر افراد حاضر در جمع تاثیرات منفی دارد. اما اکنون دانشمندان در تحقیقات جدیدی مشخص کرده‌اند که تاثیر دود سیگار و نیکوتین بر پوست ...

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ | ۱۶:۰۰

طبق باور عمومی، دود سیگار روی سلامت فرد استنشاق کننده و سایر افراد حاضر در جمع تاثیرات منفی دارد. اما اکنون دانشمندان در تحقیقات جدیدی مشخص کرده‌اند که تاثیر دود سیگار و نیکوتین بر پوست انسان‌ها، بسیار بیشتر از چیزی است که تصور می‌شود.

به گفته تیمی از زیست شناسان دانشگاه کالیفرنیا، ریورساید، این ماده سرطان‌زا برای آسیب رساندن به انسان‌ها، لازم نیست تا وارد ریه آن‌ها شوند. تحقیقات آن‌ها نشان می‌دهد که حتی حضور در مکان‌هایی که در طول 24 ساعت گذشته دود سیگار در آن‌ها وجود داشته، باعث آسیب دیدن پوست انسان‌ها می‌شود.

تاثیرات دود سیگار بر پوست انسان

دود سیگار

«جیوانا پوزولوس»، یکی از محققان این پژوهش در بیانیه‌ای توضیح می‌دهد:

«آن‌طور که ما متوجه شدیم، تماس پوستی با نیکوتین ممکن است روند بهبود پیدا کردن زخم را مختل کند، احتمال حساسیت به عفونت‌های پوستی را افزایش دهد و باعت استرس اکسیداتیو در سلول‌های پوستی شود.»

محققان در پژوهش خود به طور خاص روی خطرات THS (مخفف: دود دست سوم) یا دودی که روی سطوح اطراف می‌نشیند و مایع سیگار الکترونیکی ریخته شده روی کف زمین، تمرکز کرده‌اند.

آن‌ها برای درک نحوه تاثیر نیکوتین محیطی روی پوست انسان‌ها، یک مدل سه‌بعدی از اپیدرم پوست را به مدت 24 ساعت در معرض میزان مشخص شده‌ای از نیکوتین قرار دادند. به گفته محققان، تنها یک روز در معرض نیکوتین قرار گرفتن، باعث آسیب سلولی می‌شود.

در مقابل، آن‌ها به عنوان نکته مثبت، توضیح داده‌اند که قرار گرفتن در معرض THS به مدت کوتاه، احتمال هیچ اثر ماندگاری ایجاد نخواهد کرد. در این رابطه توضیح داده شده که پوست انسان‌ها به طور طبیعی قابل ترمیم است و می‌تواند پس از تعامل موقت با این دسته از مواد، بهبود پیدا کند.

به گفته این تحقیق، کودکان خردسال، به ویژه آن‌هایی که از قبل بیماری‌های پوستی دارند و افرادی که در محیط‌های دوستدار نیکوتین کار می‌کنند، بیشتر در برابر این خطرات آسیب‌پذیر هستند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی