ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فناوری ایران

نگاهی به گزارش سالانه هیات مدیره همراه اول؛ تحقق 5هزار میلیارد تومان سود خالص

شرکت ارتباطات سیار ایران، گزارش جامعی از عملکرد خود در سال 1400 را منتشر کرده که براساس آن درآمد عملیاتی تلفیقی این شرکت با سایر گروه‌های زیرمجموعه آن به بیش از 30هزار میلیارد تومان رسیده ...

شیدا ملکی
نوشته شده توسط شیدا ملکی | ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ | ۱۲:۱۵

شرکت ارتباطات سیار ایران، گزارش جامعی از عملکرد خود در سال 1400 را منتشر کرده که براساس آن درآمد عملیاتی تلفیقی این شرکت با سایر گروه‌های زیرمجموعه آن به بیش از 30هزار میلیارد تومان رسیده و سود خالص 5 هزار و 600 میلیارد تومانی تلفیقی در آن محقق شده است. بر اساس این گزارش سود هر سهم شرکت اصلی نیز به حدود 104 تومان رسیده است که رکوردی در تاریخ عملکرد این شرکت محسوب می‌شود.

مجمع سالانه عمومی شرکت ارتباطات زیرساخت با نام تجاری «همراه اول» صبح امروز برگزار شد. در راستای این مجمع، گزارش هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت و نحوه عملکرد شرکت‌های زیرمجموعه منتشر شده است.

بر اساس گزارش این شرکت، تورم سال‌های اخیر در کنار ثبات تعرفه‌های ارتباطی، لزوم اصلاح و بازنگری تعرفه‌های بخش ارتباطات را دو چندان می‌کند و تداوم وضعیت فعلی، اپراتورها را با چالش جدی در سرمایه‌گذاری و پاسخ به نیاز مشترکین مواجه خواهد کرد.

رشد 22 درصدی درآمد عملیاتی

همراه اول گزارشی از عملکرد مالی خود در سال 1400 را نیز در اختیار سهام‌داران قرار داده است. براین اساس درآمد عملیاتی شرکت ارتباطات سیار ایران با 22 درصد افزایش به حدود 30 هزار میلیارد تومان رسیده است.

گزارش مالی همراه اول

سود خالص شرکت اصلی نیز 13 درصد افزایش را تجربه کرده و به 4 هزار و 900 میلیارد تومان رسیده است. این رقم به صورت تلفیقی با سایر شرکت‌های زیرمجموعه، حدود 5 هزار و 620 میلیارد تومان است.

براین اساس سود هر سهم همراه اول به 103 تومان و 9 ریال رسیده است که 13درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته، بیش از پیش‌بینی‌ها بوده و رکوردی در تاریخ عملکرد این شرکت به حساب می‌آید.

سود هر سهم همراه اول

شرکت ارتباطات سیار ایران در 10 سال گذشته توانسته است روند رو به رشد خود برای سودسازی هر سهم را ادامه دهد.

در بخش دیگر این گزارش جزئیات اطلاعات عملکرد مالی و درآمد و هزینه‌های شرکت منتشر شده است. بر این اساس، بیشترین سهم درآمدی همراه اول از شارژ مصرف شده خطوط اعتباری بوده که نزدیک به 16هزار میلیارد تومان است.

درآمد و هزینه همراه اول

نکته قابل توجه نیز کاهش 58 درصدی درآمد خدمات ارزش‌افزوده یا همان VAS است که در سال 1400 به حدود 12.8 میلیارد تومان رسیده است. هزینه ارتباطات بین‌الملل مشترکین نیز 349 میلیارد تومان برآورد شده است.

دارایی‌های نامشهود همراه اول نیز با رشدی 165 درصدی به نسبت سال 1399 به بیش از هزار و 500 میلیارد تومان رسیده است که کمتر از 5 درصد از کل دارایی‌های غیرجاری شرکت را تشکیل می‌دهد.

بررسی ترکیب سهامداران عمده شرکت در تاریخ 29 اسفند سال 1400 نشان می‌دهد 89 درصد از سهام این شرکت در اختیار شرکت مخابرات ایران (سهامی عام) قرار دارد. این موضوع بیانگر آن است که سهم عمده این شرکت در اختیار مخابرات است. بیشترین سهم بعد از مخابرات هم به 1 و 4 دهم درصد از کل سهام به شرکت توسعه و مدیریت سرمایه صبا اختصاص دارد. جزئیات سهم دیگر شرکت‌ها هم در این جدول قابل مشاهده است.

کسب‌وکارهای زیرمجموعه شرکت ارتباطات زیر ساخت

شرکت همراه اول از آن دست شرکت‌هایی در حوزه فناوری است که علاوه بر تمرکز بر روند اپراتوری در بخش‌های دیگر حوزه فناوری هم فعال بوده است. فعالیت در جریان توسعه کسب‌وکارهای هوشمند هم یکی از این حوزه‌ها است.

بر اساس گزارش این شرکت، همراه اول در جریان توسعه متدهای ارائه API و تجاری سازی کنسول همات، توسعه و تجاری‌سازی سرویس هواداری در راستای درآمدزایی و همچنین توسعه سکوی ارائه خدمات اپراتوری گام‌های مهمی برداشته است.

در این بین نباید از تجاری‌سازی کیف پول الکترونیک همراه اول، یکپارچه‌سازی درگاه‌هی پرداخت همراه اول و همچنین توسعه سکوی جامع ارائه خدمات و دستیابی به بیش از 7 میلیون نصبب هم غافل شد.

«کسب‌وکارهای هوشمند» دیگر زیرمجموعه شرکت ارتباطات سیار ایران است که با هدف ارائه خدمات به مشتریان حقیقی در ارتباط با سرویس‌های دیجیتال همراه اول راه‌اندازی شده است. دستیابی «همراه من» به حدود 20 میلیون نصب و بیش از 11 میلیون کاربر فعال، تجاری‌سازی کیف پول الکترونیک همراه اول و دستیابی بیش از 20 میلیون کاربر، توسعه آوانو و دستیابی به 7 میلیون نصب از جمله مهم‌ترین اقدامات و دستاوردهای این شرکت است.

همچنین بر اساس نمودار مهم‌ترین اقدامات و دستاوردهای شرکت به‌پرداز همراه سامانه اول نیز، به عنوان یکی از شرکت‌های همراه اول، قابل مشاهده است. در این بین، از بیشترین حجمی که در این نمودار به فعالیت‌ها اختصاص داده شده است می‌توان نخست به استقرار و راه‌اندازی سیستم یکپارچه مالی ASP اشاره کرد.

مرحله بعد این فعالیت هم از نظر حجم و میزان فعالیت به توسعه و پیاده‌سازی سیستم صورتجساب‌گیری آفلاین اختصاص داده شده است. همچنین این مجموعه از موضوع مهم و قابل توجه تووسعه راهکار مجلس شواسلامی در ارتباط با سامانه‌های داخلی و ارائه راهکارهای خدماتی به دفاتر ارتباطات مردمی و ارتباطات با رئیس مجلس هم اشاره کرد.

شرکت‌های مختلفی زیرمجموعه همراه اول فعالیت کرده و هر کدام بخشی از وظایف و برنامه‌های این مجموعه را عملی می‌کنند. «نقش اول کیفیت»، به عنوان ارائه دهنده خدمات مدیریت شده شبکه‌های مخابراتی سیار و ثابت است که بازوی اجرایی و فنی همراه اول است.

شرکت ارتباطات مبین‌نت

یکی دیگر از شرکت‌هایی که همراه اول به ارائه گزارش از عملکرد آن پرداخته، شرکت ارتباطات مبین‌نت است. این ششرکت توانسته اعتبار شرکت دانش‌بنیان تولیدی را به دست آورد. همچنین ورود به عاملیت عرضه و پشتیبانی سیم‌کارت‌های سازمانی همراه اول نیز یکی دیگر از اقدامات قابل توجه این شرکت اعلام شده است.

شرکت ارتباطات مبین‌نت همچنین در بخش‌هایی همچون بهبود شاخص‌های مالی هم عملکرد قابل توجهی داشته است. دیگر فعالیت‌های قبل توجه این شرکت هم در جدول زیر قابل مشاهده است.

«حرکت اول» نیز بازوی سرمایه‌گذاری شرکت ارتباطات سیار است که وظیفه سرمایه‌گذاری روی کسب‌وکارهای نوآور بر بستر ICT و ارائه تجربه به آن‌ها را بر عهده دارد. حرکت اول روی 10 کسب‌وکار در حوزه تجارت الکترونیک و تبلیغات، سفر و گردشگری، سلامت، ارتباطات و رسانه، آموزش، خدمات مالی و بیمه سرمایه‌گذاری کرده است.

«شرکت سرمایه‌گذاری توسعه نور دنا» نیز از دیگر شرکت‌های زیر مجموعه همراه اول است. این شرکت، توانسته به پوشش 107 درصدی سود مصوب دست پیدا کند. همچنین راه‌اندازی صندوق بازارگردانی حامی اول با سهم مشارکت 8 درصدی را هم محقق کرده است. جالب است بدانید که بر اساس گزارش همراه اول این شرکت رشد 5 درصدی مازاد ارزش پورتفوی بورسی را هم به دست آورده است.

در ادامه بررسی شرکت‌های زیر مجموعه همراه اول به جیرینگ میرسیم. «پرداخت اول کیش» با نام تجاری جیرینگ نیز از دیگر زیرمجموعه‌های همراه اول است که با تمرکز بر مشتریان سازمانی به ارائه محصولات اپراتوری عمده و خدمات مالی بر بستر تلفن همراه به آن‌ها، فعالیت می‌کند.

به گزارش همراه اول، این شرکت در حال توسعه گستره خدمات خود در حوزه وام‌دهی، بورس و مدیریت مالی شخصی است که افزایش سرمایه 82.5 میلیارد تومانی در این راستا داشته است. از جمله مهم‌ترین دستاوردها و اقدامات جیرینگ می‌توان به عبور از 85 هزار میلیارد تومان حجم تراکنش بر بستر کیف پول و توسعه شبکه پذیرندگی کیف پول در بیش از 2هزار نقطه در سراسر ایران اشاره کرد.

مهم‌ترین اقدامات همراه اول در حوزه مالی چه بوده است؟

بخش دیگری از این گزارش به تحلیل و ارائه توضیحاتی درباره اهم اقدامات حوزه مالی این شرکت پرداخته است. مهم‌ترین موضوعی که در ابتدای این لیست مورد توجه قرار گرفته رعایت کامل ضوابط و مقررات سازمان و حسابرسی و دستگاه‌های نظارتی است.

علاوه بر این موضوع انجام وظایف گزارشگری، برنامه‌ریزی، طراحی و اجرای کمپین‌های وصول مطالبات، اجرای پروژه بازنگری فرایندهای مالی، چاپ کتابچه فرایندی و ترسیم نقشه‌های فرایندی نیز از دیگر اقدامات مهمی است که توسط این شرکت در حوزه مالی مورد توجه قرار گرفته است.

دیگر اقدامات مهمی که همراه اول مورد توجه قرار داده و پیگیری‌های لازم در راستای تحقق آن را جدی گرفته است نیز نوآورانه و بر اساس شاخص‌های بهره‌وری بوده است. این اقدامات نیز به اختصار در جدول زیر ذکر شده است.

نیروی انسانی و رویکرد همراه اول

این نکته هم قابل توجه است که تعداد کارکنان رسمی و قراردادی شرکت ارتباطات سیار در سال گذشته، 1763 نفر گزارش شده است که این تعداد با احتساب گروه‌های زیرمجموعه به 4 هزار و 254 نفر می‌رسد.

نمودار زیر بیانگر این است که بیشترین کارکنان همراه اول دارای مدرک تحصیلی فوق لیسانس هستند و میانگین سن آنها هم تقریبا 40 سال است.

سنگینی کفه ترازو در به دست آوردن شغل در این شرکت هم به نفع مردان است. بر اساس گزارش منتشر شده توسط همراه اول 60 درصد نیروی انسانی این شرکت مردان هستند و 40 درصد آن زنان.

البته این شرکت در همین گزارش اعلام کرده که در راستای توسعه نیروی انسانی و آموزش‌های لازم نیز گام‌های مهمی از جمله تولید محتوای آموزشی و طراحی و اجرای مدارس تحول دیجیتال را دنبال کرده است.

نوآوری و ارائه راهکار همراه اول در حوزه فناوری

همراه اول بر اساس خروجی عملکرد این شرکت، در راستای توسعه نوآوری پیش رفته است. این شرکت توانسته لوح زرین جشنواره نوآوری برتر ایرانی در سال 1400 برای محصول نوآور «جراحی رباتیک از راه دور بر بستر 5G همراه اول» را به دست آورد که خود گام مهمی در عرصه تکنولوژی پزشکی است.

همچنین برون‌سپاری مطالعات امکان‌سنجی مربوط به حوزه فناوری هم منجر به تقویت امکان نوآوری در این شرکت شده است. در راستای گام‌هایی که همراه اول در مسیر افزایش نوآوری برداشته باید به مدیریت چرخه عمر و ارزیابی فناوری هم اشاره کرد.

در این چرخه که تصویر آن بر اساس گزارش همراه اول در زیر آمده است بهسازی سایت‌های شبکه همراه اول به منظور حفظ پایداری شبکه، مدیریت منابع فضا، برق و لینک رادیویی سایت‌های همراه اول و همچنین تقویت و تعویض دکل به منظور افزایش پوشش ترافیک فقط مواردی از این چرخه است که به درستی مورد توجه قرار گرفته‌اند.

همراه اول همچنین گام‌های مهمی هم در عرصه توسعه و اکتساب فناوری برداشته است. بر اساس تصویر زیر به نظر می‌رسد توسعه شبکه روستایی به منظور پوشش روستاهای کشور یکی از مهم‌ترین این گام‌ها بوده است. به هر روی وزیر ارتباطات نیز از روزی که فرمان حوزه ارتباطات کشور را به دست گرفت بر توسعه ارتباطات روستایی تاکید کرد و به نظر می‌رسد همراه اول هم از این موضوع غافل نمانده است.

همچنین یکی دیگری از نکاتی که همواره وزیر بر آن تاکید کرده و همراه اول نیز مورد توجه قرار داده است توسعه فیبر نوری در راستای تامین زیرساخت‌های باند پهن شبکه است.

همراه اول همچنین با برگزاری سمینارهای تسهیم دانش جلسات فنی، به‌روزرسانی درخت دانش، ثبت دروس تکنولوژی در پرتال مدیریت دانش سعی در مدیریت دانش حوزه فناوری داشته است.

مرکز تحقیق و توسعه، نگاه علمی به توسعه ارتباطات

مرکز تحقیق و توسعه همراه اول هم در این مدت توانسته با اجرای پروژه‌های تحقیقاتی در راستای توسعه بومی‌سازی تکنولوژی گام‌های موثری بردارد. مرکز تحقق و توسعه با تمرکز بر تحقیق، توسعه، نوآوری و حمایت از فناوری‌های نوین و بومی در حوزه ارتباطات و فناوری آغاز به کار کرده هدف نهایی آنهم خودکفایی و استقلال فنی و تخصصی است.

مرکز تماس همراه اول و مهم‌ترین دستاوردهای آن

مرکز تماس همراه اول یکی از مهم‌ترین بخش‌های این شرکت بوده است. این بخش توانسته با ارتباط موثری که با کاربران برقرار کرده بخش قابل توجهی از نیازهای آنها را پاسخ دهد. این مرکز در بخش CHAT ماهانه به طور متوسط پاسخگوی 12171 چت بوده است. همچنین در بخش CALL BACK پاسخگوی 9287 مورد بوده است. این آمار مرکز تماس همراه اول به طور تفکیک شده و کامل در بخش‌های متفاوت از جمله ایمیل، شبکه‌های اجتماعی، پیامک، پاسخگویی کارشناس، تماس ورودی و همچنین IVR در نمودار زیر مشخص شده است.

گزارش همراه اول در همه بخش‌های نیروی انسانی تا مالی و سهام‌داران به بررسی جزئیات کاملی پرداخته که هر یک از این فصول به تنهایی قابلیت تحلیل و بررسی مستقلی را دارند. عملکرد این اپراتور در جریان توسعه فناوری و همچنین آموزش در بخش تکنولوژی مهم‌ترین بخش‌های این گزارش به نظر می‌رسند اما نباید از این موضوع گذر کرد که به هر حال این مجموعه همچنان سهام عمده‌اش در دست شرکت مخابرات قرار دارد که این خود به تنهایی قابل تحلیل و بررسی ویژه است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی