ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

قطب جنوب
علمی

کشف موجودات دریایی ناشناخته‌ در عمق 500 متری یخ‌های قطب جنوب [تماشا کنید]

محققان در قطب جنوب و عمق 500 متری یک سکوی یخی بسیار گسترده و وسیع، «دنیای پنهانی» از موجودات دریایی بسیار کوچک شبیه میگو را کشف کرده‌اند. محققانی از دانشگاه‌های ولینگتون، اوکلند و اوتاگو، مؤسسه ...

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ | ۱۳:۰۰

محققان در قطب جنوب و عمق 500 متری یک سکوی یخی بسیار گسترده و وسیع، «دنیای پنهانی» از موجودات دریایی بسیار کوچک شبیه میگو را کشف کرده‌اند.

محققانی از دانشگاه‌های ولینگتون، اوکلند و اوتاگو، مؤسسه ملی تحقیقات آب و علوم جوی (Niwa) و علوم زمین‌شناسی و هسته‌ای در قطب جنوب نیوزلند، هم اکنون در حال بررسی نقش مصب یا دهانه رودخانه‌ای در آب شدن یخ‌های بزرگ ناشی از گرم شدن کره زمین هستند. طبق گزارش گاردین، آن‌ها پس از حفاری یخ‌ها تا عمق 500 متری و ارسال دوربین خود به فضای زیر یخ‌ها، در یک دهانه رودخانه‌ای با انبوهی از دوجورپایان (Amphipoda) مواجه شده‌اند؛ موجودات بسیار کوچکی که شبیه خرچنگ‌های ریز هستند.

قطب جنوب

وجود یک اکوسیستم مهم در قطب جنوب

نکته مهم اینکه، این موجودات در عمقی از زمین کشف شده‌اند که بسیار تاریک است و هیچ دسترسی به نور خورشید ندارد.

«کریگ استیونز» از Niwa توضیح می‌دهد:

«ابتدا برای مدتی فکر می‌کردیم دوربین مشکل دارد، اما وقتی فوکوس آن بهبود پیدا کرد، متوجه انبوهی از دوجورپایان با اندازه حدودی 5 میلی‌متر شدیم. ما در بخش‌های دیگر قفسه یخی آزمایش‌هایی را انجام داده‌ایم اما این بار با یک شگفتی بزرگ مواجه شدیم.»

او در ادامه توضیح می‌دهد که تمام محققان از چنین کشف بزرگی هیجان زده بوده‌اند، زیرا وجود آن همه موجود به این معنی است که یک اکوسیستم مهم و ناشناخته در آن قسمت عمیق یخ‌های قطب جنوب وجود دارد.

قطب جنوب
سایت تحقیقاتی قطب جنوب

«هوو هورگان»، محقق اصلی این پژوهش از دانشگاه ویکتوریا در ولینگتون، نیوزلند اولین کسی بود که در حین بررسی تصاویر ماهواره‌ای یخ‌تاق (قفسه یخی) راس، متوجه این دهانه رودخانه‌ای شده بود.

او توضیح می‌دهد که محققان از مدت‌ها قبل درباره شبکه‌ای از دریاچه‌ها و رودخانه‌های مخفی آب شیرین در زیر لایه‌های یخی قطب جنوب خبر داشته‌اند، اما چنین چیزی هنوز به طور مستقیم مورد بررسی قرار نگرفته، زیرا دسترسی به این مناطق کار بسیار دشواری است.

او در این رابطه توضیح می‌دهد:

«مشاهده و نمونه‌برداری از این رودخانه زیر یخ، مانند این است که برای اولین بار وارد یک دنیای پنهان شوید.»

هنوز گزارش‌های بیشتری درباره این موجودات منتشر نشده و محققان همچنان در حال ادامه بررسی‌های خود هستند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی