ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فناوری ایران

بررسی بازار مسکن از دیدگاه «ملک‌رادار» در سال 1400، کاهش عرضه مسکن در بسترهای آنلاین و آفلاین

ملک‌رادار با انتشار گزارش تحلیلی خود از بازار مسکن و با توجه به داده‌های پلتفرم‌های فعال در این حوزه و بانک مرکزی، افزایش قیمت چند برابری مسکن در همه ابعاد اجاره و فروش را منعکس ...

شیدا ملکی
نوشته شده توسط شیدا ملکی | ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ | ۱۶:۱۰

ملک‌رادار با انتشار گزارش تحلیلی خود از بازار مسکن و با توجه به داده‌های پلتفرم‌های فعال در این حوزه و بانک مرکزی، افزایش قیمت چند برابری مسکن در همه ابعاد اجاره و فروش را منعکس کرده است. بر اساس این گزارش به نظر می‌رسد به طور عمومی در کشور با کاهش عرضه مسکن نیز مواجه هستیم.

ملک‌رادار با بررسی بازار مسکن بر اساس تحلیل آگهی‌های منتشر شده در پلتفرم‌های آگهی خرید، فروش، رهن و اجاره مسکن این بازار را زیر ذره‌بین برده و نتیجه این بررسی‌ها نشان‌دهنده آن است که شهروندان تهران بیشترین افزایش قیمت در روند اجاره و خرید را طی سال 1400 تجربه کرده‌اند.

وضعیت بازار مسکن در سال‌های گذشته همواره چالش‌هایی را تجربه کرده اما در دو سال گذشته این بازار بیش از همیشه با رکودتورمی مواجه بوده است. درنهایت این وضعیت بر روزمره زندگی مردم و روند اجاره‌بها نیز اثر پررنگی داشته است.

بیشترین ثبت آگهی ملکی در کدام پلتفرم است؟

ملک‌رادار در بخشی از گزارش خود درباره بازار مسکن نیمه دوم سال 1400 با اشاره به منابعی که اطلاعات خود را از آن استخراج کرده، تاکید کرد که بیشترین میزان ثبت آگهی‌های ملکی در استان‌های مختلف در دیوار بوده است. رتبه بعدی ثبت آگهی نیز به شیپور رسیده است.

کاهش عرضه مسکن

بررسی‌های این گزارش بیانگر آن است که با توجه به مجموع تعداد آگهی‌های فروش مسکن نسبت به مدت مشابه سال گذشته، شاهد کاهش حدود دو میلیون آگهی نسبت به سال قبل هستیم. همین کاهش عرضه بازار را با عطش بیشتر و در نتیجه افزایش قیمت‌ها مواجه کرده است.

این روند کاهش عرضه در جریان رهن و اجاره هم اتفاق افتاده است. البته این موضوع در بازار رهن و اجاره تقریبا طبیعی است و هر سال در نیمه دوم سال با عرضه کمتری در جریان رهن و اجاره در فصل سرد سال مواجه هستیم. یکی از دلایل آن هم کاهش نقل و انتقالات در این فصل است.

پایتخت بیشترین هزینه مسکن را به خود اختصاص داد

در شرایطی که بیشترین قیمت مسکن بر اساس گزارش ملک‌رادار در تهران بیش از متری 45 میلیون تومان اعلام شده این رقم در بیشترین حالت خود در استان فارس کمتر از 25 میلیون تومان اعلام شده. همین موضوع بیانگر آن است که این وضعیت در نهایت منجر به افزایش قابل توجه هزینه مسکن در تهران شده است.

این موضوع همچنان درمورد هزینه اجاره و رهن مسکن هم صادق است. تهران همچنان فاصله قابل توجهی با دیگر شهرها دارد و اجاره مسکن نیز تقریبا به متری بیش از 7 میلیون تومان رسیده است.

ملک نوساز و قیمت آن در تهران و شهرستان‌ها

قیمت ملک نوساز، همیشه از مهم‌ترین شاخص‌های بررسی قیمت ملک بوده است. اما نیمه دوم سال 1400 این قیمت در تهران به 107 میلیون تومان در منطقه یک رسیده است. البته فاصله بین گران‌ترین و ارزان‌ترین آپارتمان‌های تهران بیش از 7 برابر است.

این موضوع در روند اجاره هم مشهود است. قیمت اجاره مسکن در کامرانیه تهران به 26 میلیون تومان رسیده است. این قیمت در قیامدشت تهران نیز به طور متوسط به 1 و نیم میلیون تومان رسیده است.

منطقه یک، گران‌ترین منطقه مسکونی و تجاری در تهران

جدول زیر نشان‌دهنده متوسط قیمت به ازای هر متر مربع در مناطق مختلف تهران است. بر این اساس منطقه یک نه تنها در حوزه ملک تجاری، بلکه در جریان ملک مسکونی نیز بیشترین قیمت را به خود اختصاص داده است.

پنج مورد از گران‌ترین مناطق مسکونی بعد از منطقه یک نیز منطقه 3، منطقه 2، منطقه 6 و منطقه 4 هستند. همچنین پنج منطقه گران قیمت تجاری و اداری نیز بعد از منطقه یک به ترتیب منطقه 13، 12، 8 و 4 هستند.

بیشترین تعداد معاملات ملکی در کدام ماه بوده؟

بر اساس گزارش بانک مرکزی بیشترین تعداد معاملات ملکی انجام شده در تهران در ماه‌های آذر و دی بوده است. این معاملات اما در ماه بهمن و اسفند کاهش محسوسی داشته است. این موضوع در شرایطی است که در نخستین ماه سال هم در فروردین ماه میزان معاملات ملکی بسیار پایین بوده است.

نکته جالب توجه اما در این بررسی آن است که کاهش میزان معاملات ملکی در دو ماه آخر سال 1400 منجر به کاهش قیمت‌ها نشده است. بر اساس اطلاعات بانک مرکزی بهمن و اسفند سال 1400 همچنان با افزایش قیمت معاملات ملکی مواجه بوده‌ایم. نتیجه این افزایش قیمت، در مقابل کاهش معاملات هم چیزی برای بازار مسکن نبوده مگر رکود تورمی.

بررسی نمودارهای منتشر شده در این گزارش بیانگر افزایش جدی هزینه مسکن برای شهروندان است. این افزایش هزینه همچنان در سال 1401 در نیمه اول سال هم ادامه دارد و شاهد افزایش قیمت ملکی بوده‌ایم. برخی کارشناسان بر این باورند که این جریان بعد از برجام و تصمیمات مرتبط به آن تغییر خواهد کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی