ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ابرکرم‌های پلاستیک‌خوار
علمی

ابرکرم‌های پلاستیک‌خوار؛ راهکاری جدید برای بازیافت زباله‌ها

تحقیقات جدید نشان داده که معده یک نوع کرم خاص دارای آنزیم‌هایی است که می‌توانند پلاستیک را تجزیه کنند. دانشمندان حالا امیدوارند بتوانند از این موجودات که تحت عنوان «ابرکرم» شناخته می‌شوند، به عنوان روشی ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ | ۱۹:۰۰

تحقیقات جدید نشان داده که معده یک نوع کرم خاص دارای آنزیم‌هایی است که می‌توانند پلاستیک را تجزیه کنند. دانشمندان حالا امیدوارند بتوانند از این موجودات که تحت عنوان «ابرکرم» شناخته می‌شوند، به عنوان روشی جایگزین برای مواجهه با مشکل زباله‌های پلاستیکی استفاده کنند.

پژوهشگران استرالیایی دریافته‌اند که شفیره یا لارو «زوفوباس موریو» یا در اصطلاح عامیانه ابرکرم می‌تواند پلاستیک پلی‌استایرن را بخورد و آن را تجزیه کند. دکتر «کریس رینکی» می‌گوید: «ابرکرم‌ها شبیه مراکز کوچک بازیافتی هستند که پلی‌استایرن را با دهان خود می‌شکنند و آن را به باکتری‌های درون معده خود می‌دهند.»

دانشمندان دانشگاه کویینزلند مواد مختلفی را در طول سه هفته به خورد سه گروه از ابرکرم‌ها دادند. گروهی که پلی‌استایرن را دریافت کرده بودند، حتی دچار اضافه وزن شدند. محققان دریافتند که چندین آنزیم در معده این کرم‌ها قادر به تجزیه پلی‌استایرن و استایرن است. این مواد به وفور در ظروف غذاهای بیرون‌بر، عایق‌ها و قطعات خودرو استفاده می‌شود.

ابرکرم‌های پلاستیک‌خوار

تولید آنزیم معده ابرکرم‌ها برای بازیافت پلاستیک

این تحقیقات که نتایج آن در مجله Microbial Genomics منتشر شده، قرار نیست به ساخت مراکزی پر از ابرکرم برای خوردن پلاستیک تبدیل شود. در عوض، دانشمندان امیدوارند که موثرترین آنزیم در معده این موجودات را پیدا کنند و آن را در آزمایشگاه بازتولید نمایند تا به روشی مقیاس‌پذیر برای بازیافت پلاستیک دست یابند. دکتر رینکی می‌گوید مواد حاصل از تجزیه پلاستیک‌ها سپس می‌تواند توسط سایر میکروب‌ها برای تولید ترکیبات ارزشمند مثل بیوپلاستیک استفاده شود.

اگرچه محققان قبلا هم دریافته بودند که برخی از شفیره سوسک‌ها می‌توانند پلی‌استایرن را تجزیه کنند، اما ظاهرا این مطالعه جدید یک گام در این زمینه فراتر رفته و بررسی‌های بیشتری در زمینه چگونگی وقوع این فرآیند در سطح مولکولی انجام داده است. و این قضیه در تبدیل این رویکرد به یک روش بازیافت نوین اهمیت زیادی دارد.

با این حال، هنوز چالش‌های زیادی باید از پیش رو برداشته شود تا دانشمندان بتوانند از آنزیم‌های این موجودات برای تجزیه و تبدیل پلاستیک استفاده کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی