ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ماهی
علمی

پژوهشگران از ارتباطی عجیب میان مصرف ماهی و سرطان پوست خبر می‌دهند

تحقیقات بلندمدت روی صدها هزار نفر نشان می‌دهد افرادی که روزانه بیشتر از معادل نصف یک قوطی تن، ماهی می‌خورند، 22 درصد بیشتر از بقیه با شانس ابتلا به سرطان پوست روبرو هستند. ظاهرا هر ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ | ۱۲:۰۰

تحقیقات بلندمدت روی صدها هزار نفر نشان می‌دهد افرادی که روزانه بیشتر از معادل نصف یک قوطی تن، ماهی می‌خورند، 22 درصد بیشتر از بقیه با شانس ابتلا به سرطان پوست روبرو هستند. ظاهرا هر چه میزان مصرف ماهی در این افراد بالاتر می‌رود، احتمال بروز سرطان نیز بیشتر می‌شود.

بر اساس تحقیقی که نتایج آن در مجله Cancer Causes & Control منتشر شده، پژوهشگران با بررسی اطلاعات حدود 500 هزار نفر در مطالعات سلامت و رژیم غذایی موسسه ملی سلامت و انجمن بازنشستگان آمریکا در سال‌های 1995 و 1996 و مقایسه آن با شاخص ملی مرگ و میر و داده‌های ملی سرطان در ایالات متحده متوجه شده‌اند که ریسک ابتلا به سرطان پوست در افرادی که روزانه حدود 43 گرم ماهی مصرف می‌کردند، از افرادی که روزانه به مقدار معمول یعنی حدود 3 گرم ماهی می‌خوردند، 22 درصد بیشتر بود.

محققان می‌گویند این پیوند خطی بود، یعنی هرچه مصرف ماهی بیشتر می‌شد، احتمال بروز سرطان هم افزایش می‌یافت. با این حال، تاکید شده که این تحقیق نمی‌گوید مصرف ماهی باید متوقف شود. مطالعه حاضر نه یک علت مبنایی مشخص بلکه یک روند را نشان می‌دهد. به عبارت دیگر، محققان به‌طور مستقیم نگفته‌اند که مصرف ماهی باعث افزایش ریسک سرطان پوست می‌شود.

ماهی

سرطان پوست از آلاینده‌های دریایی به وجود می‌آید؟

با این حال، چنین ارتباط مهمی در این جامعه آماری بزرگ، نشان می‌دهد که باید توجه بیشتری به غذای مصرفی خود داشته باشیم و از محیط زیست مراقبت کنیم، چرا که برخی دانشمندان باور دارند آلاینده‌های موجود در دریاها می‌تواند عاملی برای بروز این اتفاق بوده باشد.

مطالعات گذشته نشان داده که سموم موجود در محیط زیست، به ویژه موادی مثل فلزات سنگین که می‌دانیم به‌طور مستقیم باعث سرطان می‌شوند، از زنجیره غذایی می‌آیند. برای مثال، جیوه که از فرآیندهای صنعتی مثل سوختن زغال‌سنگ به وجود می‌آید، وارد آب‌ها شده و میکروب‌ها، آن‌ها را به متیل جیوه تبدیل می‌کنند. این مواد سپس توسط پلانکتون‌ها جذب شده، خوراک میگوها می‌شوند و بعد به بدن ماهی‌ها می‌رسند. در نتیجه، ما آن‌ها را مصرف می‌کنیم.

سرطان پوست پنجمین سرطان متداول در آمریکاست. شانس ابتلا به این بیماری در افراد سفید پوست یک به 38، در افراد سیاه پوست یک به 1000 و در افراد اسپانیایی یک به 167 است. بزرگ‌ترین عامل بروز سرطان پوست همچنان نور آفتاب محسوب می‌شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • expire expre
    expire expre | ۲۳ خرداد ۱۴۰۱

    تن ماهی فرواری شده خب معلومه دوزار نمی ارزه تو ایران که واویلا ما کلا شبانه روز داریم سم میخوریم

  • Hero007
    Hero007 | ۲۲ خرداد ۱۴۰۱

    گام بعدی باید این باشه که مقایسه بین افرادیکه ماهی پرورشی (که در استخرهایی که با آب چاه و...) مصرف کردند رو با افرادیکه ماهی صید شده از دریا خوردن رو مقایسه کنند تا پاسخ قطعی روشن بشه که آیا آلاینده های جیوه مقصر سرطانزا بودنش هست یا کلا مصرف گوشت ماهی موجبش بوده

مطالب پیشنهادی