ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

چگونه به کمک زبان بدن در مصاحبه‌های شغلی موفق‌تر ظاهر شویم؟

در کنار آمادگی فنی و علمی برای یک مصاحبه کاری، شما باید به اهمیت زبان بدن خود و پیام‌هایی که به شکل غیرشفاهی از این طریق به طرف مقابل منتقل می‌شود هم دقت کنید. زبان ...

فرهاد ریاضی
نوشته شده توسط فرهاد ریاضی | ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ | ۱۷:۳۰

در کنار آمادگی فنی و علمی برای یک مصاحبه کاری، شما باید به اهمیت زبان بدن خود و پیام‌هایی که به شکل غیرشفاهی از این طریق به طرف مقابل منتقل می‌شود هم دقت کنید.

زبان بدن یکی از کلیدهای موفقیت در مصاحبه‌های شغلی است. بنابر تحقیقات، نشانه‌های غیرکلامی 60 تا 80 درصد ارتباطات چهره به چهره را تشکیل می‌دهند. حضور فیزیکی‌ حتی بیشتر از صحبت‌های شفاهی علمی و فنی می‌تواند بیانگر نقاط قوت یا ضعف‌تان در مسیر یک مصاحبه شغلی باشد.

حتی در مصاحبه‌های آنلاین زبان بدن می‌تواند برای دستیابی به یک موقعیت شغلی به کمک شما بیاید. اگرچه شاید در برنامه‌های مصاحبه ویدیویی برخی نشانه‌های فیزیکی موجود در تعاملات حضوری به چشم نیایند، ولی نکات دیگری مورد توجه قرار می‌گیرند که می‌تواند در انتخاب نهایی صلاحیت افراد موثر باشد.

زبان بدن در مصاحبه شغلی

قبل از مصاحبه کاری با درنظر گرفتن نکات زیر درباره زبان بدن می‌توانید شانس خود برای رسیدن به یک موقعیت شغلی را افزایش دهید.

تماس چشمی

یکی از مهم‌ترین نشانه‌های زبان بدن که می‌توانید در مصاحبه به مخاطب خود منتقل کنید، تماس چشمی است. ارتباط چشمی، با اعتماد به نفس درونی شما نسبت مستقیمی دارد. طبق تحقیقات، افرادی که موقعیت شغلی بالاتری دارند نسبت به سایر افراد، در هنگام گفتگو بیشتر از ارتباط چشمی استفاده می‌کنند. بنابراین ارتباط چشمی در گفتگوها را فراموش نکنید.

همیشه به فردی که روبروی شما نشسته نگاه کنید، نه به اتاق، سقف یا زمین. این کار را همزمان با شروع صحبت و چه در حال پاسخ به یک سوال یا بیان نکته‌ای، ادامه دهید. با این روش، ارتباط چشمی باعث انتقال بهتر منظورتان به طرف مقابل می‌شود. در یک مصاحبه شغلی که چند نفر روبروی شما نشسته‌اند، مطمئن شوید که با هر فرد، صرفنظر از مرتبه شغلی آن‌ها، به میزان مساوی تماس چشمی برقرار می‌کنید.

در مصاحبه‌های ویدیویی مستقیما به وب‌کم‌ نگاه کنید. به اندازه کافی نزدیک لپ‌تاپ خود بنشینید تا بتوانید با مخاطبین خود ارتباط کلامی ایجاد کنید. دور نشستن شما باعث ایجاد فاصله می‌شود و می‌تواند حواس‌پرتی بصری مصاحبه‌کننده را در پی داشته باشد. از نگاه‌ کردن به پایین یا حاشیه صفحه پرهیز کنید زیرا وقتی این کار را انجام می‌دهید، اینطور به نظر می‌رسد که مصاحبه‌کننده را نادیده می‌گیرید.

یک لبخند گرم

در کنار تماس چشمی، لبخند گرم و جذاب، مهم‌ترین جنبه زبان بدن در مصاحبه شغلی است. به هر حال شما بر اساس توانایی خود در برقراری ارتباط با مردم، قضاوت خواهید شد و یک لبخند جذاب، این کار را به خوبی برایتان انجام می‌دهد.

هنگام ملاقات با مصاحبه‌کننده، در حین مصاحبه و در جمع‌بندی گفتگو لبخند بزنید. البته مطمئن شوید که لبخند شما ثابت و به یک حالت نیست چرا که در این صورت ممکن است مصنوعی و نمایشی به نظر برسد. این حالت می‌تواند نشانگر این باشد که شما آنقدر مضطرب هستید که نمی‌توانید راحت باشید.

زبان بدن

این لبخند را یک «لبخند درونی» درنظر بگیرید که نشان‌دهنده لذت و همدلی شما در مصاحبه شغلی است؛ لبخندی که می‌تواند حس و حال مناسبی به شما و فرد مقابلتان بدهد.

خونسردی

شرکت‌ها به دنبال افرادی با مهارت‌های نرم هستند تا با دیگران همدل و راحت باشند. خونسردی و روی گشاده این احساس را منتقل می‌کند.

برای دستیابی به این حالت، کارهای زیر را انجام دهید:

  • طوری روبروی مصاحبه‌کننده بنشینید که دست و بازوی شما بطور کامل مشخص باشد.
  • هرگز دست‌های خود را روی هم قرار ندهید چرا که احساس رفتن به یک حالت تدافعی یا عدم‌راحتی را منتقل می‌کند.
  • حرکات زیاد مچ دست و شلوغ‌کاری بدن که حکایت از عصبی‌بودن شما دارد را کنترل کنید.
  • دستان خود را باز نگه دارید. آن‌ها را خم و تا نکنید.

این حرکات نشان می‌دهند که چقدر با خودتان و فرد مصاحبه‌کننده راحت هستید. گارد باز و روی گشاده، نشان می‌دهد شما توانایی ارتباط برقرار کردن را دارید. در مقابل گارد بسته و فرو رفتن در خود نشانگر این است که شما در ایجاد روابط میان فردی دچار مشکل هستید.

به چهره طرف مقابل نگاه کنید

یکی دیگر از جنبه‌های مهم زبان بدن در مصاحبه‌ها، مواجهه چهره به چهره با شخصی است که با او صحبت می‌کنید چرا که انجام این کار نشا‌ن‌دهنده احترام و قرار داشتن در یک مسیر مشترک در گفتگو است.

به گفته «جودی همفری» از وب‌سایت «فست کمپانی»، یکبار هنگام مصاحبه با فردی در برنامه زوم، او کمی به سمت همفری کج می‌شود. این موضوع باعث شد که همفری احساس کند فرد مقابلش کاملا به کاری که در موردش صحبت شده، متعهد نباشد. با وجود این موضوع، همفری او را استخدام می‌کند ولی بعد از مدت کوتاهی، آن فرد کار را ترک می‌کند. بنابراین زبان بدن حرف‌های زیادی دارد.

زبان بدن

هنگامی که با یک مصاحبه‌کننده چه به صورت حضوری و چه به صورت آنلاین گفتگو می‌کنید، مطمئن شوید بدن شما به شکلی باشد که کاملا رو به مصاحبه‌کننده قرار بگیرید. این حالت باعث می‌شود که او احساس کند شما به چیزی که در موردش صحبت می‌کنید، کاملا متعهد هستید.

روی حرکات بدن خود مسلط باشید

«سکون قدرت است»، عبارتی است که همفری اغلب در تجربه‌های شغلی قبلی‌‌اش شنیده است. این موضوع به معنی صلب‌نشستن یا پرهیز از هر حرکتی نیست. این کار به این معناست که شما باید روی حرکات و تیک‌های تصادفی مثل لمس صورت، مرتب‌کردن پیوسته‌ موها، بی‌قراری یا حرکت بی‌وقفه روی صندلی مسلط باشید. این حرکات می‌توانند این تصور را به طرف مقابل منتقل کنند که انگار از مصاحبه راضی نیستید. دقت کنید که این حرکات در یک گفتگوی مجازی اغراق‌آمیزتر هم به نظر می‌رسند!

یکی از حرکات بدن که می‌تواند در حین یک گفتگوی کاری ارزشمند باشد، تکان‌ دادن سر است. این موضوع نشان‌دهنده خوب گوش‌ دادن و همدلی با طرف مقابل است. اما مراقب باشید، اگر در آن زیاده‌روی کنید، ممکن است ضعیف و فردی تسلیم به نظر برسید!

بنابراین سعی کنید سکون را تجربه کنید و بر حرکات بدن خود مسلط باشید چرا که نشان می‌دهد شما «در لحظه» هستید و کاملا روی بحث و گفتگو متمرکز شده‌اید.

وضعیت مناسب بدن

آخرین راه برای نشان‌دادن قدرت و اعتماد به نفس، وضعیت مناسب بدن است.

در هنگام برگزاری یک جلسه، افرادی که حس می‌کنند مشارکتی در گفتگو ندارند یا معتقدند نمی‌توانند اطلاعات جدیدی به بحث اضافه کنند، اغلب به شکل خموده روی صندلی می‌نشینند. در این حالت بدن آن‌ها از دور، دفرمه به نظر می‌رسد. از سوی دیگر برخی افراد شاید طوری به صندلی خود تکیه بدهند که انگار حوصله‌شان سر رفته یا توجهی به گفتگو نمی‌کنند. دسته دیگر هم ممکن است شبیه یک فرد فرمانبردار، فقط سر خود را خم کنند.

زبان بدن

بهترین راه برای رفع این حالت چیست؟ بشینید و کمرتان را راست کنید. وقتی این کار را انجام می‌دهید، اعتماد به نفس درونی‌تان را به طرف مقابل منتقل می‌کنید. شما در حال نشان‌ دادن شمایلی هستید که بخشی از وجود شماست و حتی بسیار تاثیرگذارتر از عنوان یا مدرک تحصیلی‌تان می‌تواند نمایانگر ظرفیت‌های شما باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی